Адитивна технологія у виробництві повітряних суден

Автор(и)

  • Viacheslav Hapon Національний авіаційний університет
  • Yevgenii Teplyk Національний авіаційний університет
  • Mykola Tuz Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.84.14951

Ключові слова:

адитивне виробництво, субтрактивне виробництво, селективне лазерне плавлення, 3D-друк

Анотація

Мета: Метою даної статті являється вирішення проблеми пов’язаної з великою вартістю, високою трудомісткістю та високим рівнем відходів виробництва, а також труднощі у виготовленні деталей складних форм, які дозволяють знизити масу готового виробу, за допомогою субтрактивного виробництва. Результати: У результаті аналізу складена порівняльна таблиця характеристик адитивної і субтрактивної технологій, а також виділені переваги адитивної технології. Обговорення: Проаналізована інформація великих компаній в аерокосмічній  галузі, які застосували адитивну технологію виробництва і зроблений висновок про раціональність її впровадження в авіаційне виробництво.

Біографії авторів

Viacheslav Hapon, Національний авіаційний університет

Student. Department of maintaining the airworthiness of aircrafts of the National Aviation University. Education: Kiev Aviation College, Ukraine (2016), National Aviation University, Ukraine (2019) Research area: design, maintenance and reliability of aviation equipment

Yevgenii Teplyk, Національний авіаційний університет

Student. Department of maintaining the airworthiness of aircrafts of the National Aviation University. Education: Kiev Aviation College, Ukraine (2016), National Aviation University, Ukraine (2019) Research area: design, maintenance and reliability of aviation equipment

Mykola Tuz, Національний авіаційний університет

Ph.D. of Engineering. Department of maintaining the airworthiness of aircrafts of the National Aviation University. Education: Kyiv International University of Civil Aviation, Ukraine (1979). Research area: design of functional systems of aircraft

Посилання

General Electric, GE Additive (2020). What is Additive manufacturing?. Available at: https://www.ge.com/additive/additive-manufacturing

Popadyuk S.S., (2020). Additivnoe proizvodstvo i 3D-pechat': chto nuzhno znat' v pervuyu ochered' [Additive manufacturing and 3D printing: what you need to know first of all], IQB technologies. Available at: https://blog.iqb.ru/additive-manufacturing-basics/, (In Russian)

General Electric, GE Additive (2020). Additive manufacturing processes. Available at: https://www.ge.com/addiive/ additive-manufacturing/information/additive-manufacturing-processes

Kudryashov N. (2020). Tekhnologiya selektivnogo lazernogo plavleniya (SLM) [Selective Laser Melting Technology (SLM)], IQB technologies. Available at: https://blog.iqb.ru/slm-technology/, (In Russian)

Kudryashov N. (2020). 5 osobennostei metallicheskikh poroshkov dlya 3D-pechati [5 features of metal powders for 3D printing], IQB technologies. Available at: https://blog.iqb.ru/metals-for-3d-printing/ (In Russian)

General Electric, GE Additive (2020), Powder, Available at: https://www.ge.com/additive/powders-overview

NASA, Release 13-210 (July 11, 2013), Industry Test Additively Manufactured Rocket Engine Injector. Available at: https://www.nasa.gov/press/2013/july/nasa-industry-test-additively-manufactured-rocket-engine-injector-0/#.X11CcmYzbIX

General Electric press-release (June 23, 2014), Fit to Print: New Plant Will Assemble World’s First Passenger Jet Engine With 3D Printed Fuel Nozzles, Next-Gen Materials. Available at: https://www.ge.com/news/reports/fit-to-print

General Electric press-release (June 20, 2019), GE Aviation invests in widespread rollout of GE Additive Arcam EBM technology to support GE9X blade production. Available at: https://www.ge.com/additive/press-releases/ge-aviation-invests-widespread-rollout-ge-additive-arcam-ebm-technology-support-ge9x

Anas Essop (January 28 , 2020), Boeing 777X: GE9X engines with 300 3D-printed parts powers largest twin-engine jetliner in first flight, 3D printing industry. Available at: https://3dprintingindustry.com/news/boeing-77x-ge9x-engines-with-300-3d-printed-parts-powers-largest-twin-engine-jetliner-in-first-flight-167793/

GrabCAD, General Electric (2013), GE jet engine bracket challenge results, GrabCAD community. Available at: https://grabcad.com/challenges/ge-jet-engine-bracket-challenge/results

Опубліковано

20.10.2020

Як цитувати

Hapon, V., Teplyk, Y., & Tuz, M. (2020). Адитивна технологія у виробництві повітряних суден. Вісник Національного авіаційного університету, 84(3), 38–43. https://doi.org/10.18372/2306-1472.84.14951

Номер

Розділ

Сучасні авіаційно-космічні технології