Вихороактивні крила

Автор(и)

  • Eugene Udartsev National Aviation University
  • Volodymyr Rozbytskyi National Aviation University
  • Artemii Sattarov National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.4.13495

Ключові слова:

вихроактивне крило, аеродинамічна характеристика, закритичні кути атаки, турболізатори, об’ємні вихрогенератори, глобальний відрив, математичне моделювання

Анотація

Проведено аналіз двох альтернативних методів впливу на інтегральні аеродинамічні характеристики на великих кутах атаки при глобальному відриву потоку за допомогою плоских низькопрофільних турбулізаторів і вихроутворювачів об’ємної форми з відривною верхньою кромкою, яка формує вихрові джгути в зоні передньої кромки крила. Джгути досягають задньої кромки,  змінюють традиційну вихрову структуру відриву і позитивно впливають на аеродинамічні характеристики. Розглянута  концепція розвитку математичного моделювання вихроактивного обтікання крила безпілотних літальних апаратів.

Біографії авторів

Eugene Udartsev, National Aviation University

Doctor of Technical Sciences, professor at Aerodynamics and Flight Safety Department.

Research area: Unsteady Aerodynamics, Unmanned Aerial Vehicleswith Vortex Ggenerators.

Volodymyr Rozbytskyi, National Aviation University

PhD student at Aerodynamics and Flight Safety Department

Research area: Unsteady Aerodynamics, Unmanned Aerial VehiclesWith Vortex Ggenerators.

Artemii Sattarov, National Aviation University

PhD student at Aerodynamics and Flight Safety Department

Research area: Unsteady Aerodynamics, Flow Control Techniques, Unmanned Aerial Vehicles.

Посилання

Issues in active flow control: theory, control, simulation, and experiment / S.S.Collis, R. D. Joslin, A. Seifert, V. Theofilis. // Progress in Aerospace Sciences. – 2004. – №40. – С. 237–289.

ScottJ. WingVortexDevices / Scott. – 2005. Available at: http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0228.shtml.

Larsen J. W. Dynamic stall model for wind turbine airfoils / J. W. Larsen, S. R. Nielsen, S. Krenk. // Journal of Fluids and Structures, – № 23 – 2007. – P. 959–982.

P. Chzhen, Separation flow Moscow: Mir, vol.1, p.299. (in Russian)

J. Johansen, N. N. Sorensen, etal. R.KNOW-BLADETask-2 report. AerodynamicAccessories // National Laboratory Rockslide Denmark October 2004.

J. Johansen, N. N. Sorensen, etal. Know-blade Task-3.3 report. Rotor Blade Computations with 3D Vortex Generators// National Laboratory Rockslide Denmark January 2005.

John C. L. Review of research on low-profile vortex generators to control boundary-layer separation / Lin John. // Progress in Aerospace Sciences. – 2002. – №38. – pp. 389–420.

Schmitz F. W. Low-speed Aerodynamics. – Moscow: DOSAAF, 1963.– 58 p.

Abbas F. M. Technique of the experimental determination of the effect of vortex generators on the aerodynamic characteristics of the wing at various angles of attack: dis. Cand. tech. Sciences: 05.07.01 / Abbas Fadil Mahmud - Kiev, 2008. – 172 p.

K.K Fediaevsky, U.I. Konstantinov, I.B. Fedorova Experimental investigation of features of flow around wing with dogtooth leading edge at low speed, Uchenii zapiski TsAGI, vol. 11, №4б, 1971, pp. 312-322. (in Russian)

G.S.Byushgens Aerodynamics, stability and control of supersonic aircraft, M.: Nauka. Fizmatlit, 1998, p. 816 (in Russian)

Scherbonos A. G. Aerodynamic characteristics of wing with vortex generators in unsteady flow: dis. Cand. tech. Sciences, NAU, Kyiv, 2012.

Redchits D.A. Numerical modeling of aerodynamics of wind turbine rotors based on non-stationary Navier-Stokes equations: dis. Cand. tech. Sciences: 01.02.05. -Dnepropetrovsk.-2006, p. 250 (in Ukrainian)

Volkov K.N. Large eddy simulation in the calculations of turbulent flows. - Moscow: Fizmatlit- 2008. p. 368

Sheng D.S. A review of numerical methods for solving the Navier-Stokes equations for compressible gas flows. Aerospace engineering. - 1986-№2-p.65-92.

Опубліковано

05.03.2019

Як цитувати

Udartsev, E., Rozbytskyi, V., & Sattarov, A. (2019). Вихороактивні крила. Вісник Національного авіаційного університету, 77(4), 29–38. https://doi.org/10.18372/2306-1472.4.13495

Номер

Розділ

Сучасні авіаційно-космічні технології