Розроблення шляхів підвищення надійності інтегрованого комплексу супутникових та інерційних навігаційних систем

Автор(и)

  • Oleg Dmitriev Flight Academy of the National Aviation University
  • Nadiia Kushnerova Flight Academy of the National Aviation University
  • Stanislav Profatilov Flight Academy of the National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.76.13153

Ключові слова:

інерційна система, інтеграція, супутникова система, цілісність, функціональне діагностування

Анотація

Мета: аналіз методів та моделей забезпечення функцій контролю цілісності СНС та функціонального діагностування ІНС в умовах польоту, а також розробці алгоритму моніторингу цілісності СНС та контролю правильності її функціонування. Методи дослідження: методи теорії оптимального оцінювання, метод теорії вірогідності та теорії випадкових процесів. Результати: Проведено аналіз факторів, які впливають на якість роботи автономного моніторингу цілісності супутникової радіонавігаційної системи та аналіз можливих шляхів підвищення надійності та цілісності. Представлено алгоритм моніторингу цілісності СНС та контролю правильності функціонування ІНС. Обговорення: На основі підсумків дослідження пропонується розбити прикладний математичний комплекс, що дозволяє проводити повний цикл моделювання роботи алгоритму на заданому етапі польоту повітряного судна при використанні існуючих угрупувань космічних апаратів, а також експериментальних навігаційних даних СНС та ІНС, зареєстрованих в ході польотів.

Біографії авторів

Oleg Dmitriev, Flight Academy of the National Aviation University

PhD.

Head of the Department of flight operations, aerodynamics and flight dynamics, the Flight Academy of the National Aviation University.

Education: Kharkov Higher Military AviationSchoolofPilots(1991), National Defence AcademyofUkraine (2004).

Nadiia Kushnerova, Flight Academy of the National Aviation University

PhD.

Head of the Department of Aeronavigation.

Education: Flight Academy of the National Aviation University (2012).

Stanislav Profatilov, Flight Academy of the National Aviation University

(1995). Education: Flight Academy of the National Aviation University (2018).

Посилання

Vision-Aided RAIM: A New Method for GPS Integrity Monitoring in Approach and Landing Phase:Article / [Li Fu and et al.]. – SENSORS ISSN 1424-8220, 2015. – P. 20.

Jun Wang. Rover Autonomous Integrity Monitoring of GNSS RTK Positioning Solutions with Multi Constellations: Article / Jun Wang, YanmingFeng, Charles Wang. – Cooperative Research Centre for Spatial Information, Queensland University of Technology : Savannah International Convention Center, Savannah, Georgia, 2009. – P.12.

Integrity monitoring algorithms for airport surface movement / [Wolfgang Schuster and et al.]. – Journal GPS Solutions. Volume 16 Issue 1, January 2012. – Pages 65 – 75.

Doc 9849, Global Navigation Satellite System (GNSS) Manual DOC-09849-003-01-E-P. 3rd edition, 2017.International Civil Aviation Organization. Approved by the Secretary General and published under his authority

Performance-based. Navigation (PBN). Manual. Third Edition — 2008. Doc 9613. AN/937. International Civil Aviation Organization. Approved by the Secretary General and published under his authority

Abidat A. The study of RAIM performance by simulation: Des. Manuf. / Abidat A., Li C., Tan, Z. Comput.-Aided Draft., 2006. – Pages 58–64.

Prediction and analysis of GBAS integrity monitoring availability at LinZhi airport / Wang Z. [et al.]. – GPS Solut. 2014. – Pages 27–40.

A new differential positioning method using modulation correlation of signals of opportunity / [Webb T et al]. – In Proceedings of the IEEE/ION Position Location and Navigation Symposium (PLANS), Indian Wells, CA, USA, 4–6 May 2010. – Pages 972–981.

Performance Analysis of Constrained Loosely Coupled GPS/INS Integration Solutions / Gianluca Falco [et al]. – SENSORS ISSN 1424-8220, 2012.– P. 25.

Mathieu J. Integrity Risk of Kalman Filter-Based RAIM : Article / Mathieu Joerger, Boris Pervan. – Illinois Institute of Technology, 2011. – P. 12.

Yuanxi Yang. GNSS receiver autonomous integrity monitoring (RAIM) algorithm based on robust estimation: Original research article / Yuanxi Yang, JunyiXu. – Geodesy and Geodynamics Volume 7, Issue 2, March 2016, Pages 117-123.

Demidov O.V. The task of close integration of GLONASS and GPS systems with inertial systems of different accuracy classes: the dissertation of the candidate of technical sciences: 01.02.01 DemidovO.V. – Moscow, 2009. – 139 p. (in Russian)

Ignatyev А.А. Fundamentals of technical diagnostics of automated systems of mechanical engineering. / А.А. Ignatyev, Y.S. Philipov. Saratov: SSTU, 2001.68 p. (in Russian)

Iydu К.А. Reliability, control and diagnostics of computers and systems. / К.А. Iydu. М.: high school, 1989. 216 p. (in Russian)

Frank P.M. Fault Diagnosis in Dynamic Systems Using Analytical and Knowledge-based Redundancy - A Survey and Some New Results. / P.M. Frank // Automatica, vol. 26, No. 3, 1990. P.459-474.

Isermann R. Process Fault Diagnosis Based on Dynamic Models and Parameter estimation methods. / R. Isermann, R.J. Patton, P.M. Frank, R.N. Clark. New York: Prantice Hall, 1989, 300 p.

Venkatasubramanian V. A Review of Process Fault Detection and Diagnosis. / V. Venkatasubramanian, R. Rengaswamy, S.N. Kavuri, K. Yin. // Computers and Chemical Engineering, 2003, No. 27. P. 327-346.

Willsky A. A Survey of Design Methods for Failure Detection in Dynamic Systems. / A. Willsky//Automatica, 1976, No. 12. P.601-611.

Gertler J. Fault Detection and Isolation Using Parity Realtions. / J. Gertler // Control Engineering Practice, 1997, vol. 5, No. 5. P.653-661.

Lee J.S. Multiple Sensor Fusion Based on Moфhological Processing. / J.S. Lee. // Proceeding of SPIE - The International Society for Optical Engineering, 1988. P.94-100.

Basseville M. Detection of Abrupt Changes: Theory and Application./ M. Basseville, I.V. Nikiforov. New York: Prentice Hall PTR, 1997. 447 p.

Gustaffson F. Adaptive filtering and change detection. / Gustaffson F. New York: John Wiley & Sons, 2000. 500 p.

Chang C. On-Line Fault Detection Using Signed Directed Graph. / С Chang, С Yu. // Industrial Engineering Chemical Research, 1995, No. 29. P. 1290-1299.

Kramer M.A. Malfunction Diagnosis Using Quantitative Models with nonbooleanReasoning in Expert Systems. /M.A. Kramer. //AIChE Journal, 1995, No. 33, P. 130-140.

Bolshakov А.А. Methods for processing multidimensional data and time series. / А.А. Bolshakov, R.N. Karimov. М.:Горячаялиния - Телеком, 2007. 522 p. (in Russian)

Bolshakov А.А. Methods of information compression. / А.А. Bolshakov, R.N. Karimov. Saratov, 1991. 88 p. (in Russian)

Mich’eleBasseville, Igor V. Nikiforov. Detection of Abrupt Changes: Theory and Applications, Prentice-Hall – Englewood Cliffs, N.J., 1993.

Kharin E. G., Comprehensive processing of information on the navigation systems of aircraft: The experience of many years. pract. application: Textbook. allowance / Е.G. Harin; SPBUHSS "Flight - research institute named after M.M. Gromov", Moscow. avia. in-t (state technical university). M.: Publ. MAI, 2002. - 259 p. : pic., grafs. 20 cm; ISBN 5-7035-2563-7

Опубліковано

22.11.2018

Як цитувати

Dmitriev, O., Kushnerova, N., & Profatilov, S. (2018). Розроблення шляхів підвищення надійності інтегрованого комплексу супутникових та інерційних навігаційних систем. Вісник Національного авіаційного університету, 76(3), 29–35. https://doi.org/10.18372/2306-1472.76.13153

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування