Особливості забезпечення сталого функціонування засобів навігації під впливом геліогеофізичних збурень

Автор(и)

  • Myroslava Kalashnyk-Rybalko Flight academy of National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.75.13115

Ключові слова:

аеронавігаційне забезпечення, аеронавігаційна система, безпека польотів, геліогеофізичні збурення, дестабілізуючі фактори, концепція CNS /ATM, космічна погода, математична модель іоносфери, модель функціонування супутникової системи навігації, помилки поз

Анотація

Мета: Метою цієї статті є дослідження особливостей забезпечення сталого функціонування засобів навігації повітряних суден цивільної авіації, які використовують системи супутникової навігації в умовах впливу геліогеофізичних збурень. Методи досліджень: Аналіз вимог до навігаційного забезпечення повітряних суден цивільної авіації в умовах реалізації концепції IСАО CNS / ATM з використанням в якості основного засобу навігації глобальних систем супутникової навігації та організації забезпечення авіаперевезень даними про космічну погоду. Аналіз основних способів моделювання значень повного електронного вмісту іоносфери Землі. Аналіз проблем навігаційного забезпечення повітряних суден цивільної авіації при використанні супутникових систем навігації в умовах спокійної і збуреної космічної погоди. Створення узагальненої комплексної моделі функціонування супутникових систем навігації під впливом зовнішніх дестабілізуючих факторів. Результати: Розроблена загальна комплексна модель функціонування супутникових систем навігації  під впливом зовнішніх дестабілізуючих факторів. Запропоновано основні механізми функціональної стійкості роботи засобів навігації літальних апаратів в умовах деструктивного впливу на них геліогеофізичних збурень. Обговорення: Вивчення можливості врахування варіацій параметрів іоносфери під дією геліогеофізичних збурень космічної погоди і уточнення коригування іоносферних похибок систем супутникової навігації, виходячи з аналізу самих параметрів сигналів навігаційних сигналів, що пройшли іоносферу з метою забезпечення сталого функціонування засобів навігації під впливом геліогеофізичних збурень.

Біографія автора

Myroslava Kalashnyk-Rybalko, Flight academy of National Aviation University

Postgraduate Student.

Flight Academy of National Aviation University, Kropyvnytskiy, Ukraine.

Education: Kirovograd Flight Academy of National Aviation University, Kropyvnytskiy, Ukraine (2014).

Research area: air navigation systems and automatic decision-making systems aimed at avoidance conflict situations, space information technology design, air navigation services in Ukraine provided by CNS/ATM systems.

Посилання

Kryzhansky G.A. (2003) Kontseptsiya i sistemyi CNS/ATM v grazhdanskoy aviatsii [The concept and systems of CNS / ATM in civil aviation]. Moscow: IKTs Akademkniga, 415 p.

International Civil Aviation Organization (1998), Doc. 9719. 1998. Report on the world wide CNS / ATM Systems Implementation Conference, Rio de Janerio 11-15 May 1998: ICAO Publications, 58 р.

Kalashnik A.A. and Nedelko V.N. (2014) Primenenie sinerheticheskoho podkhoda – osnovnoi put k sozdaniu novykh intellektualnykh avtonomnykh navshatsyonnykh system na byotekhnolohycheskyi osnove [The application of the synergetic approach is the main way to create new intelligent autonomous navigation systems on a biotechnological basis]. Control, Navigation and Communication Systems, no. 3(31), pp.8-17. (in Russian)

Obidin D.M. (2014) Matematychna formalizatsiia funktsionalnoi stiikosti protsesiv upravlinnia litalnymy aparatamy [Mathematical formalization of functional stability control processes aircraft]. Weapons Systems and Military equipment, no. 1 (37), pp.179-182. (in Ukrainian)

Barabash O.V. and Bernaz N.M. (2015) Matematychna model zabezpechennia funktsionalnoi stiikosti mobilnykh system [Mathematical model of providing of functional stability of mobile systems]. Information Processing Systems, no. 12(137), pp.97-100. (in Ukrainian)

Kalashnyk G.A., Obidin D.M., Kalashnyk M.A. (2016) Zabezpechennia stiikoho funktsionuvannia zasobiv navihatsii litalnykh aparativ pid vplyvom zovnishnikh destabilizuiuchykh faktoriv [Provision of stable of aircraft navigation aids under the influence of destabilizing factors]. Information Processing Systems, no. 3 (140), pp.52-56. (in Ukrainian)

International Civil Aviation Organization (2012), Concept of Operations (ConOps) for the Provision of Space Weather Information in Support of International Air Navigation, December 2012/ IAVWOPSG/7-WP/19

http:// www.gps.faa.gov (Accessed 1 March 2018).

Soloviev Yu.A. (2003) Sputnikovaya navigatsiya i eyo prilozheniya [Satellite navigation and its applications]. Moscow: Eco-Trends, 2003. 376 p. (in Russian)

Klobuchar J.A. (1996) Ionospheric effects on GPS, Global Positioning System: Theory and Applications, Published by the American Institute of Aeronautics and Astronomies Inc., Washington DC, pp. 513-514.

Ahmed El-Rabbany (2002) Introduction to GPS, Artech house, Inc., 176 p.

Gorbachev O. A., Ivanov V.B., Nechaev E.E. (2012) Otsenka effektivnosti modeli korrektsii ionosfernoy po-greshnosti Gemtec dlya sistem GPS/GLONASS [Estimating the Effectiveness of Gemtec Ionospheric Correction Model for GPS / GLONASS Systems]. Scientific Herald of MGTU GA, no.180, pp.78-83. (in Russian)

Sazhin V.I., Vdovin E.M., Torshina A.E. (2014) Modelirovanie polnogo elektronnogo soderzhaniya ionosferyi [Simulation of the Full Electronic Content of ionospheres [Simulation of the Full Electronic Content of ionospheres], Izvestiya Irkutsk State University, Volume.9, pp. 94-102. (in Russian)

Radicella S.M. (2009) The NeQuick model genesis, uses and evolution, Annals of Geophysics, Vol. 52, pp. 417-422.

Опубліковано

13.11.2018

Як цитувати

Kalashnyk-Rybalko, M. (2018). Особливості забезпечення сталого функціонування засобів навігації під впливом геліогеофізичних збурень. Вісник Національного авіаційного університету, 75(2), 35–42. https://doi.org/10.18372/2306-1472.75.13115

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування