Високотемпературне уреатне мастило для авіаційної техніки

Автор(и)

  • Leonid Zheleznyi Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine
  • Iuliia Veligorska PE "West-Inos"
  • Irina Venger Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine
  • Oleksii Papeikin Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.72.11987

Ключові слова:

авіаційне мастило, амін, ізоціанат, сечовинний загусник, термоокиснювальна стабільність, трибологічні характеристики

Анотація

Мета: Представлені результати досліджень особливостей синтезу багатоцільового уреатного мастила на синтетичних оливах для широкого температурного діапазону застосування, придатного для використання у авіаційній техніці. Методи: Взаємодією поліізоціанату з октадециламіном та бензиламіном у суміші поліальфаолефінової оливи з естерами пентаерітриту і жирних кислот фракції С59 синтезовано полісечовину – загусник уреатних мастил. Її будова встановлена методом ІЧ-спектроскопії. Для визначення верхньої температурної межі застосування мастила використано метод дериватографічного аналізу. Властивості мастила досліджені стандартними методами. Результати: ІЧ-спектри уреатного мастила засвідчили, що застосоване для синтезу загусника співвідношення реагентів призводить до повного їх витрачання у ході реакції та дозволяє одержати сечовину з максимальним виходом. Характер кривих диференціального термічного аналізу та термогравіметрії вказує, що верхня температурна межа застосування уреатного мастила, виготовленого на суміші синтетичних олив, знаходиться на рівні 200 оС. Встановлено, що температура синтезу і співвідношення компонентів загусника визначають термічні, реологічні та механічні властивості системи. Варіюючи мольним співвідношенням компонентів сечовинного загусника, вдалося створити механічно та колоїдно стабільну мастильну композицію. Мастило не застигає до мінус 50 оС, що підтверджується низькою в’язкістю за цієї температури та величиною крутних моментів на початку та за сталого обертання підшипника. Застосування багатофункціонального пакету присадок дозволило вийти на новий якісний рівень за трибологічними характеристиками і стійкістю до окиснювальних перетворень. Обговорення: Дослідження засвідчили, що властивості уреатного мастила залежать не тільки від природи і співвідношення компонентів сечовинного загусника та параметрів процесу його синтезу, але й від збалансованості мастильної композиції в цілому з правильно підібраними базовими оливами та пакетом присадок. Розроблений продукт з високим рівнем трибологічних, антиокислювальних та екологічних характеристик відповідає сучасним вимогам до авіаційних мастил і може бути рекомендований для застосування в жорстких умовах експлуатації в широкому температурному діапазоні.

Біографії авторів

Leonid Zheleznyi, Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine

Candidate of Chemical Sciences.

Senior Research Officer, Departament of Surface-ActiveSubstances, Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine

Education: Kyiv Polytechnic Institute, Kyiv, Ukraine, 1987

Research area: development and research of the compositions of lubricants.

Iuliia Veligorska, PE "West-Inos"

Candidate of Technical Sciences.

Quality manager, Testing laboratory, PE «West-Inos»

Education: National Technical University of Ukraine «Kyiv Polytechnic Institute», Kyiv, Ukraine, 2010

Research area: development and research of the compositions of lubricants.

Irina Venger, Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine

Research Officer, Departament of Surface-Active Substances, Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine

Education: Kyiv Institute of Civil Aviation Engineers, Kyiv, Ukraine, 1988

Research area: development and research of the compositions of lubricants.

Oleksii Papeikin, Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine

Candidate of Technical Sciences.

Research Officer, Departament of Surface-Active Substances, Institute of Bioorganic Chemistry and Petrochemistry, NAS of Ukraine

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine, 2005

Research area: development and research of the compositions of lubricants

Посилання

Krakhmalev S.I., Shkol'nikov V.M., Moiseikina N.N. (2006) Plastichnye smazki dlya aviatsionnoi tekhniki [Greases for aviation equipment]. World of oil products, No.4, pp. 5-9. (In Russian).

Daegling S., Hellawell A., Kone E., Massey A., Mead H.B., Van Zvieten D., Visser T., Wilkinson R.J. (2016) Process for Preparing a Urea Grease Composition. Pat. 2016/0002557 USA, P. 11.

Kinoshita H., Nomura S., Mishim M. (1995) Grease Composition for Constant Velosity Joint. Pat. 5462683 USA. P.30.

Nesterov A.V., Shumovskii A.V., Danilov A.M. (2004) Polimochevinnye plastichnye smazki serii Politerm [Polyurea grease series Polytherm]. World of oil products, No 4, pp. 7-9. (In Russian).

Zajezierska A. (2009) Smary polimocznikowe - nowoczesny gatunek smarów do wielofunkcyjnych zastosowań [Polyurea greases - modern type of lubricants for multi-purpose applications]. Nafta-Gaz, R. 65, No 1, pp. 44-49. (In Polish).

Toshiaki E. (1997) Current Trends in Diurea Greases in Japan. Eurogrease, November/December, pp. 5-27.

Hurley S., Cann P.M. (2000). Starved Lubrication of EHL Contacts – Relationship to Bulk Grease Properties. NLGI Spokesman, vol. 64, No.5, pp. 28-39.

Zheleznyi L.V. (2016) Osoblyvosti syntezu ureatnykh tyksotropnykh system [Features synthesis urea thixotropic systems]. Ukrainian Chemical Journal, vol. 82, No 12, pp. 117-122. (In Ukrainian)

Izsue G., Krafft S.A. (1988). Infrared Spectroscopy in the Development and Manufacture of Lubricating Grease. NLGI Spokesman, vol. 67, No 8, pp. 165-231.

Emanuel N.M. (1982) Mekhanizm deistviya antioksidantov. Sovremennye predstavleniya [The mechanism of action of antioxidants. Modern views]. Petroleum Chemistry (Neftekhimiya), vol. 22, No. 4, pp. 435-447. (In Russian).

Zheleznyi L.V., Butovets V.V., Venher I.O., Martynyuk M.A. (2005) Inhibuvannia vysokotemperaturnoho okysnennia kompleksnykh litiiovykh mastyl [Inhibition of high-temperature oxidation of lithium complex greases] Tezy Mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii «Prohres v tekhnolohii horiuchykh kopalyn ta khimmotolohii palyvno-mastylnykh materialiv» [Abstracts of Intern. Scientific and technical conference «Advances in technology of fuels and chymotology of fuels and lubricants»]. Dnipropetrovsk, pp. 46-47. (In Ukrainian).

Опубліковано

01.11.2017

Як цитувати

Zheleznyi, L., Veligorska, I., Venger, I., & Papeikin, O. (2017). Високотемпературне уреатне мастило для авіаційної техніки. Вісник Національного авіаційного університету, 72(3), 71–77. https://doi.org/10.18372/2306-1472.72.11987

Номер

Розділ

Хімічні технології, хімотологія