Методи підготовки екіпажів сучасних літаків до особливих ситуацій польоту

Автор(и)

  • Yurii Hryshchenko National Aviation University
  • Viktor Romanenko National Aviation University
  • Vladimir Tronko National Aviation University
  • Yurii Hryshchenko National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11424

Ключові слова:

глісада, функція кореляції, динамічний стереотип, негативні чинники

Анотація

Мета: Метою даної статті є теоретичне обґрунтування застосування існуючих і розробки нових методів підготовки екіпажів сучасних літаків до особливих ситуаціям польоту. Методи: У статті розглянуто методи досліджень інженерної психології, математичної статистики та аналізу кореляційних функцій. Результати: При постановці завдання наведено приклад двох катастроф літаків із сучасною авіонікою. При виході на друге коло пілот допустив різкі рухи штурвалом, що призвело до різкого пікірування і неможливості виходу з нього. Показано, що розроблені методи антистресової підготовки екіпажів дозволяють навчити людину-оператора недопущенню таких подій. Теоретичне рішення задачі оптимізації польоту на глісаді з урахуванням людського чинника запропоновано вирішити методом аналізу автокореляційної функції. Висновки: На комплексних тренажерах сучасних літаків необхідно додатково вводити в курс підготовки методики навчання протидії факторним накладкам. Для визначення явища посилення інтегро-диференційованого рухового динамічного стереотипу у пілота досить провести аналіз однієї кривої автокореляційної функції тангажу.

Біографії авторів

Yurii Hryshchenko, National Aviation University

Candidate of Engineering. Associate Professor.

Associate Professor of the Department of avionics, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (1987).

Research area: flight safety and dependability of technical and ergonomics systems.

Viktor Romanenko, National Aviation University

Candidate of Engineering. Associate Professor

Associate Professor of the Department of avionics, National Aviation University, Kyiv, Ukraine,

Education: Kyiv Civil Aviation Engineers Institute, Kyiv, Ukraine (1988).

Research area: cavitation in liquid systems and optoelectronics.

Vladimir Tronko, National Aviation University

Doctor of Physics and Mathematics . Professor.

Professor of the Department of avionics, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: Kyiv State Taras Shevchenko University, Ukraine (1962).

Research area: optoelectronics and laser technique and avionics link.

Yurii Hryshchenko, National Aviation University

Master.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (Master, 2017).

Senior engineer. Department of intelligent control, International Research and Training Center for Information Technologies and Systems of NAS of Ukraine and MES of Ukraine.

Research area: flight safety and dependability of technical and ergonomics systems.

Посилання

Shmelova T.F., Lazorenko V.A., Bilko A. Estimation of pre-simulating training tasks complexity. Proceedings of the National Aviation University, 2015, no. 1, pp. 17-22. doi: 10.18372/2306-1472.62.7760

Komar N.N., Korshunov N.V., Pavlov V.V. Model prostranstvennogo dvizheniya samoleta dlya kompleksnogo resheniya zadachi povyisheniya kachestva i bezopasnosti poleta [Model of spatial movement of the aircraft]. Kibernetika i vyichislitelnaya tehnika [Cybernetics and computing equipment], 2016, no. 183, pp. 70-78 (in Russian).

Kalnysh V.V., Shvets A.V. Informatsionnaya tehnologiya psihofiziolo¬gicheskogo obespecheniya vyisokoy nadezhnosti operatorskoy deyatelnosti [Information technology of psychophysiological maintenance of operator’s activity high reliability]. Kibernetika i vyichislitelnaya tehnika [Cybernetics and computing equipment], 2016, no. 177, pp. 54-67 (in Russian).

Shevchenko K.L., Shcherbina E.S., Yeremeyeva T.A. Correlation method for verification of human organism psychophysiological state. Electronics and Control Systems, 2016, no. 1, pp.11-15.

Mukhina M.P., Prymak A.P., Babeniuk A.N. Algorithm of forming and selecting of informative features in correlation extreme navigation system database. Electronics and Control Systems, 2016, no. 1, pp. 91-96.

Sushchenko O.A. Features of control of tracking modes. Electronics and Control Systems, 2016, no. 3, pp. 40-47.

Al-Ammori-Ali Zabezpechennia efektyvnosti informatsiino-keruiuchykh system povitrianykh suden [Process approach to ensure the effectiveness of information and control systems for aircraft]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu [Proceedings of the National Aviation University], 2008, no. 4, pp. 41-47. doi: 10.18372/2306-1472.37.1630 (in Ukrainian).

Hryshchenko Y.V. Scientific research on the anti-stress preparation of specialists in a quarter century. Proceedings of the National Aviation University, 2014, no. 1, pp. 53-58. doi: 10.18372/2306-1472.58.6692.

Hryshchenko Y.V., Skripets A.V., Tronko V.D. Autocorrelation functions and their application for assessing. Proceedings of the National Aviation University, 2015, no. 2, pp. 27-33. doi: 10.18372/2306-1472.63.8830.

Hryshchenko Y.V., Skripets A.V., Tronko V.D. Analiz vozmozhnosti upravleniya traektoriey dvizheniya samoleta po korrelyatsionnoy funktsii [Analysis of capability of control of aircraft trajectory of movement by the correlation function]. Kibernetika i vyichislitelnaya tehnika [Cybernetics and computing equipment], 2015, no. 181, pp. 35-46 (in Russian).

Опубліковано

28.03.2017

Як цитувати

Hryshchenko, Y., Romanenko, V., Tronko, V., & Hryshchenko, Y. (2017). Методи підготовки екіпажів сучасних літаків до особливих ситуацій польоту. Вісник Національного авіаційного університету, 70(1), 66–72. https://doi.org/10.18372/2306-1472.70.11424

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування