Дослідження підходів формалізації динаміки руху вимірювачів штучних силових полів

Автор(и)

  • Valery Chepizhenko National Aviation University
  • Viktoriya Volkogon National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.67.10427

Ключові слова:

градієнт, динамічні моделі, літак, математичний маятник, потенційне силове поле

Анотація

Мета: Метою нашого дослідження є аналіз віртуальних вимірювачів з різними принципами функціонування. У нашому випадку це: математичний маятник без добротності, з добротністю та вимірювач градієнту силового поля. Методи: У статті було розглянуто два основні підходи, які існують для вимірювання градієнта або штучного силового поля: градієнтний метод та математичній маятник. Результати: Результати нашого дослідження показали, що використання математичного маятника с добротністю є ефективнішим ніж без добротності. Було класифіковано потенційні польові методи по виду полів. Підходи, які існують на даний час мають ряд недоліків. Обговорення: Розглянуто сучасні підходи до розв’язання конфліктних ситуацій у повітряному просторі. Проведено аналіз особливостей формалізації віртуальних вимірювачів з різними принципами функціонування (математичний маятник, вимірювач градієнту силового поля). Наведено результати моделювання названих вище підходів, дано їх порівняльну оцінку.

Біографії авторів

Valery Chepizhenko, National Aviation University

Doctor of Engineering. Professor.

Director of the Air Navigation Institute, National Aviation University (Ukraine).

Education: Kiev Higher Military Aviation Engineering School (1990).

Research area: synergetic aircraft polyconflict resolution methods, methods of integrated dynamics and technical maintenance of an aircraft in the CNS/ATM environment.

Viktoriya Volkogon, National Aviation University

Post-graduate student.

Department of Air Navigation Systems, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2013).

Research area: free flight aircraft and resolution of conflict situations in a free flight.

Посилання

Chepizhenko V.I. Analysis of Field Methods Applications for Navigational and Conflicting Tasks Resolution (Cybernetics and Computer Technology) 2012, N 167, p. 15–24. (In Russian).

Howard A., Mataric M.J., Sukhatme G.S. Mobile sensor network deployment using potential fields.

Goodrich M.A. Potential Fields Tutorial. Available at: http:,borg.cc.gatech.edu,ipr,files,goodrich_ potential_fields.pdf.

Safadi H. Local Path Planning Using Virtual Potential Field , McGill University School of Computer Science, 2007. Available at: http:,www.cs.mcgill.ca,~ hsafad,robotics,index.html.

Besekersky V.A. The theory of automatic control systems. Moscow: Nauka, 2003, 752 p. (In Russian).

Chepizhenko V.I. Synthesis of Artificial Gravitational Fields Virtual Meters for the Polyconflicts Resolution in the Aeronavigation environment. Proceedings of the National Aviation University. 2012, N 2, pp. 60–69. (In Russian)

Chepizhenko V.I. Energy-potential method guaranteed conflict resolution watered collision of dynamic objects. (Cybernetics and Computer Science. 2012, N 168, pp. 54-61. (In Russian).

Swarovski S.T. Approximation of membership functions of linguistic variables. S.T. Swarovski , Mathematical problems of data analysis. Novosibirsk: STSSO USSR. 1980, pp 127-131 (In Russian).

Korikov A.M. Fundamentals of Control Theory. Tomsk: Publishing house of the YTL, 2002, 392 p. (In Russian)

Pavlov V.V. Invariance and autonomy of nonlinear control systems. Kiev: Naukova Dumka, 1971, 272 p. (In Russian).

Jardin M.R. Air Traffic Conflict Models. AIAA 4th Aviation Technology Integration and Operations (AITO) Forum, 20-22 September 2004, Chicago, Illinois, p. 1–13.

Kharchenko V.P. Functional "virtual" - the concept of the future CNS , ATM systems. Bulletin KIUCA. – 2004, N 2, p. 19-23. (In Ukrainian).

Опубліковано

21.06.2016

Як цитувати

Chepizhenko, V., & Volkogon, V. (2016). Дослідження підходів формалізації динаміки руху вимірювачів штучних силових полів. Вісник Національного авіаційного університету, 67(2), 17–21. https://doi.org/10.18372/2306-1472.67.10427

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування