Метод реконфігурації керування літаком в умовах виникнення особливої ситуації в польоті

Автор(и)

  • Dmitriy Shevchuk National Aviation University, Kyiv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6773

Ключові слова:

втрата керованості в польоті, керованість та стійкість, літак, особлива ситуація, реконфігурація, система керування

Анотація

Виконано порівняльний аналіз статистичних даних ICAO. Показано, що 35 % випадків виникнення особливих ситуацій пов’язано з відмовами та пошкодженнями систем автоматичного керування, головним чином із відмовами приводів та пошкодженнями зовнішніх обводів і керуючих органів. Наведено класифікацію існуючих походів та методів створення реконфігурованих систем керування складними об’єктами в умовах виникнення особливих ситуацій. Розроблено метод реконфігурації для збереження стійкості та керованості літака в умовах виникнення особливих ситуацій у польоті, та запобігання її розвитку або переростання в катастрофічну.

Біографія автора

Dmitriy Shevchuk, National Aviation University, Kyiv, Ukraine

Shevchuk Dmitriy. Candidate of Engineering. Associate Professor.

Aerospace Automation and Energy Management Department, National Aviation University, Kyiv, Ukraine.

Education: National Aviation University, Kyiv, Ukraine (2003).

Research area: methods of restoring the aircraft controllability in special situations in flight.

Посилання

Access to the FAA National Wildlife Aircraft Strike Database and Associated ERAU Analytical/Statistical/Database Modules. Available from Internet: <http://wildlife.pr.erau.edu/ index.html>

Allan, J.R.; Orosz, A.P. The Costs of Birdstrikes to Commercial Aviation. Bird Strike Committee Proceedings, Bird Strike Committee USA/Canada, Third Joint Annual Meeting. Calgary, AB. 2001. 10 p.

Chingiz, H. Smart reconfigurable fault-tolerant flight control against actuator failures. International Federation of Automatic Control (IFAC). 2011. P. 3009-3011.

Cleary, E. Wildlife Strikes to Civil Aircraft in the United States 1990-2004. Federal Aviation Administration National Strike Database. 2005.
N 11. 77 p.

Hajiyev, Ch.; Caliskan, F. Integrated sensor/ actuator FDI and reconfigurable control for fault-tolerant flight control system design. The Aeronautical Journal. 2001. Vol. 105, N.1051. P. 525–533.

Halim, Alwi B. Eng. Fault tolerant sliding mode control schemes with aerospace applications. Leicester Control and Instrumentation Research Group Department of Engineering University of Leicester. 2006.

Kazak, V.M. System recovery methods survivability aircraft in special situations in flight. Monograph. Kyiv, National Aviation University “NAU-printing”. 2010. 284 p. (in Ukrainian).

Kulik, N.S.; Kharchenko, V.P.; Lutskiy, M.G. Encyclopedia of the safety flight. Kyiv, Tehnіka. 2008. 1000 p. (in Russian).

Liu, G.; Wang, D.; Li Y. Active fault tolerant control with actuation reconfiguration. IEEE Transactions on Aerospace and Electronic Systems. 2004. Vol. 40, N 3. P. 1110-1117.

Naryzhniy, A.G.; Pavlenko, V.N.; Svetlichny, S.P. Analysis of factors associated with cases of bird impact in the aircraft engine. Aerospace and Technology. 2011. N 6. P. 62 66 (in Russian).

Patton, R.J. Fault tolerant control: the 1997 situation. Proceedings of the IFAC Symposium SAFEPROCESS’97.Washington.1997.P.1035–1055.

Ryzhov, S.K. Aircrafts collision with birds. Airport partner. 2009. N 6. P. 30 32 (in Russian).

Shevchuk, D.O. Fiber-optic intelligence systems for diagnostics contraction integrity of aircrafts. Proceedings of the National Aviation University. 2010. N 1(42). P. 78–83.

Vishinskiy, V. Plane Collision with bird. Physical Elective. Quantum. 2009. N 6. P. 30–31. (in Russian).

Wu, N.E.; Zhang, Y.; Zhou, K. Detection, estimation, and accommodation of loss of control effectiveness. International Journal of Adaptive Control and Signal Processing. 2000. Vol. 14. P. 775–795.

Zhang, Y.; Jiang, J. (2002). Active fault tolerant control system against partial actuator failures. IEEE Proceedings Control Theory Application. 2002. Vol. 149, N 1. P. 95–104.

Zhao, Q.; Jiang, J. Reliable state feedback control system design against actuator failures. Automatica.1998. Vol. 34, N10. P. 1267–1272.

Опубліковано

04.07.2014

Як цитувати

Shevchuk, D. (2014). Метод реконфігурації керування літаком в умовах виникнення особливої ситуації в польоті. Вісник Національного авіаційного університету, 59(2), 44–50. https://doi.org/10.18372/2306-1472.59.6773

Номер

Розділ

Аерокосмічні системи моніторінгу та керування