INTERACTION SPECIFICITY IN AIR NAVIGATION COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2173Keywords:
air navigation communication, efficient air – to – ground communication, influence, interaction, interpersonal dialogueintersubject approach, psycho-physiological characteristicsAbstract
The article is about a problem of air navigation communication and the positive influence of interpersonal communication for air navigation specialists. The ability of organizing a dialogue with subject – subject relationship substantially increase professional interaction efficiency. As scientific surveys show a dialogue is not just the form of communication, but an organizing phenomenon that directly influences the quality of air navigation communication, but there is still a gap in the aviation English teaching technics, mainly due to lack of psycho – pedagogical knowledge concerning human factor peculiarities within dialogical relationship framework. The article highlights the possible ways of the problem solution.References
Дьяконов, Г.В. Экзистенциально-онтологическая концепция диалога // Психология общения: социокультурный анализ: материалы Международной конференции (Ростов-на-Дону, 30 октября − 1 ноября 2003 г.) / под ред. А.А. Бодалева, П.Н. Ермакова, В.А. Лабунской. − Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского университета, 2003. − С. 114−116. [Dyakonov, G.V. 2003. Existensial – onthologic dialogue concept. Communication psychology; Socio – cultural analysis. International Conference recources (Rostov-na-Donu, October, 30 – November, 1. – 2003.). Editors: A.A. Bodalyov, P.N. Ermakov, V.A. Labunska. Rostov-na-Donu. Rostov State University: 114−116.] (in Russian).
Бахтин, М.М. Эстетика словесного творчества. − Москва: Искусство, 1979. − 424 с. [Bakhtin, M.M. 1979. Verbal Ethics. Мoscow. Arts. 424 p.] (in Russian).
Murphy, D. 1988. Martine Buber’s philosophy of education. – Dublin. Irish Academic Press. 240 p.
Parlmer, M.; Barnett, G. 2005. Progress in communication sciences. Vol. 13. Buber M. State University of New-York. 216 p.
Карнеев, Р.К.; Карнеева, О.А. Изучение особенностей личности учащихся // Библиотечка журнала «Вестник oбразования». – 2002. − № 3. – С. 30–52.[Karneev, R.K.; Karneeva, O.A. 2002. Personality specificity research (Psychology methodology). Magazine references “Vestnik Оbrazovaniya”. N 3: 30−52.] (in Russian).
Rojers, C.; Rogers, Carl. 1959. A Theory of Therapy, Personality and Interpersonal Relationships as Developed in the Client-centered Framework. In (ed.) S. Koch, Psychology. A Study of a Science. Vol. 3: Formulations of the Person and the Social Context. New York. McGraw Hill. 320 p.
Братченко, С.Л. Формирование диалоги-ческой готовности студентов в процессе учебного взаимодействия: диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук. – Ленинград, 1987. – 180 c.[Bratchenko, S.L. 1987. Students dialogue readiness formation during workshop interaction. Dissertation on the receipt of scientific degree of candidate of psychological sciences. Leningrad. 180 p.] (in Russian).
Ломов, Б.Ф. Психические процессы и общение // Методологические проблемы социальной психологии. − Москва: Наука, 1975. − С. 106−123. [Lomov, B.F. 1975. Communication and psychic processes. Social psychology methodology issues. Мoscow. Nauka: 106−123.] (in Russian).
Куницына, В.Н.; Казаринова, Н.В.; Погольша В.М. Теория межличностного общения как междисциплинарное знание // Межлич-ностное общение: yчеб. для вузов. − СПб.: Питер, 2001. C. 12−29. [Kunisina, V.N.; Kasarinova, N.V.; Pogolsha, V.M. 2001. Interpersonal communication theory as interdisciplinary knowledge. Interpersonal communication. − SPb. Peter: 12−29.] (in Russian).
Ковалев, Г.А. Три парадигмы в психологии − три стратегии психологического воздействия // Вопросы психологии. 1987. № 2. − C. 41−49.[Kovalyov, G.A. 1987. Three paradigms in psychology-three strategies of psychological affect. Psychology issues. N 2: 41−49.] (in Russian).
Джурард С. Я и ТЫ // Открывая человеку себя. – Принстон, 1968. – 245 с.[Jurard, C. 1968. I and Thou. Disclosing man to himself. – Princeton. 245 p.].
Bakhtin, M. 1981. The Dialogic Imagination: Four Essays by M. Bakhtin Glossary. Editors: Holquist, M&C Emerson.
Хараш, А.У. Личность, сознание и общение: К обоснованию интерсубъективного подхода в исследовании коммуникативных воздействий // Хрестоматия по педагогической психологии. – Москва: Международная педаго-гическая академия, 1995. – С. 216–227.[Kharash, A.U. 1995. Personality, consciousness and communication: intersubject approach and communicative influence. Psychological communication problems. Мoscow. International pedagogic academy: 216−227.] (in Russian).
Журавлев А.Л. Совместная деятельность как объект социально-психологического исследования // Совместная деятельность: Методо-логия, теория, практика. − Москва: Наука, 1988. − C. 19−36. [Zhuravlyov, A.L. 1988. Mutual cooperation as an object of socio – pedagogical research. Mutual cooperation. Methodology, theory, practice. Мoscow. Nauka: 19−36.] (in Russian).