INTERACTION SPECIFICITY IN AIR NAVIGATION COMMUNICATION

Authors

  • Kateryna Povoroznyk National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2173

Keywords:

air navigation communication, efficient air – to – ground communication, influence, interaction, interpersonal dialogueintersubject approach, psycho-physiological characteristics

Abstract

 The article is about a problem of air navigation communication and the positive influence of interpersonal communication for air navigation specialists. The ability of organizing a dialogue with subject – subject relationship substantially increase professional interaction efficiency. As scientific surveys show a dialogue is not just the form of communication, but an organizing phenomenon that directly influences the quality of air navigation communication, but there is still a gap in the aviation English teaching technics, mainly due to lack of psycho – pedagogical knowledge concerning human factor peculiarities within dialogical relationship framework. The article highlights the possible ways of the problem solution.

Author Biography

Kateryna Povoroznyk, National Aviation University

Assist. Prof.

References

Дьяконов, Г.В. Экзистенциально-онтологическая концепция диалога // Психология общения: социокультурный анализ: материалы Международной конференции (Ростов-на-Дону, 30 октября − 1 ноября 2003 г.) / под ред. А.А. Бодалева, П.Н. Ермакова, В.А. Лабунской. − Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского университета, 2003. − С. 114−116. [Dyakonov, G.V. 2003. Existensial – onthologic dialogue concept.  Communication psychology; Socio – cultural analysis. International Conference recources (Rostov-na-Donu, October, 30 – November, 1. – 2003.). Editors: A.A. Bodalyov, P.N. Ermakov, V.A. Labunska. Rostov-na-Donu. Rostov State University: 114−116.] (in Russian).

Бахтин, М.М. Эстетика словесного творчества. − Москва: Искусство, 1979. − 424 с. [Bakhtin, M.M. 1979. Verbal Ethics. Мoscow. Arts. 424 p.] (in Russian).

Murphy, D. 1988. Martine Buber’s philosophy of education. – Dublin. Irish Academic Press. 240 p.

Parlmer, M.; Barnett, G. 2005. Progress in communication sciences. Vol. 13. Buber M. State University of New-York. 216 p.

Карнеев, Р.К.; Карнеева, О.А. Изучение особенностей личности учащихся // Библиотечка журнала «Вестник oбразования». – 2002. − № 3. – С. 30–52.[Karneev, R.K.; Karneeva, O.A. 2002. Personality specificity research (Psychology methodology).  Magazine references “Vestnik Оbrazovaniya”. N 3: 30−52.] (in Russian).

Rojers, C.; Rogers, Carl. 1959. A Theory of Therapy, Personality and Interpersonal Relationships as Developed in the Client-centered Framework. In (ed.) S. Koch, Psychology. A Study of a Science. Vol. 3: Formulations of the Person and the Social Context. New York. McGraw Hill. 320 p.

Братченко, С.Л. Формирование диалоги-ческой готовности студентов в процессе учебного взаимодействия: диссертация на соискание ученой степени кандидата психологических наук. – Ленинград, 1987. – 180 c.[Bratchenko, S.L. 1987. Students dialogue readiness formation during workshop interaction.  Dissertation on the receipt of scientific degree of candidate of psychological sciences. Leningrad. 180 p.] (in Russian).

Ломов, Б.Ф. Психические процессы и общение // Методологические проблемы социальной психологии. − Москва: Наука, 1975. − С. 106−123. [Lomov, B.F. 1975. Communication and psychic processes.  Social psychology methodology issues. Мoscow. Nauka: 106−123.] (in Russian).

Куницына, В.Н.; Казаринова, Н.В.; Погольша В.М. Теория межличностного общения как междисциплинарное знание // Межлич-ностное общение: yчеб. для вузов. − СПб.: Питер, 2001.  C. 12−29. [Kunisina, V.N.; Kasarinova, N.V.; Pogolsha, V.M. 2001. Interpersonal communication theory as interdisciplinary knowledge.  Interpersonal communication. − SPb. Peter: 12−29.] (in Russian).

Ковалев, Г.А. Три парадигмы в психологии − три стратегии психологического воздействия // Вопросы психологии.  1987.  № 2. − C. 41−49.[Kovalyov, G.A. 1987. Three paradigms in psychology-three strategies of psychological affect.  Psychology issues. N 2: 41−49.] (in Russian).

Джурард С. Я и ТЫ // Открывая человеку себя. – Принстон, 1968. – 245 с.[Jurard, C. 1968. I and Thou.  Disclosing man to himself. – Princeton. 245 p.].

Bakhtin, M. 1981. The Dialogic Imagination: Four Essays by M. Bakhtin Glossary. Editors: Holquist, M&C Emerson.

Хараш, А.У. Личность, сознание и общение: К обоснованию интерсубъективного подхода в исследовании коммуникативных воздействий // Хрестоматия по педагогической психологии. – Москва: Международная педаго-гическая академия, 1995. – С. 216–227.[Kharash, A.U. 1995. Personality, consciousness and communication: intersubject approach and communicative influence.  Psychological communication problems. Мoscow. International pedagogic academy: 216−227.] (in Russian).

Журавлев А.Л. Совместная деятельность как объект социально-психологического исследования // Совместная деятельность: Методо-логия, теория, практика. − Москва: Наука, 1988. − C. 19−36. [Zhuravlyov, A.L. 1988. Mutual cooperation as an object of socio – pedagogical research.  Mutual cooperation. Methodology, theory, practice. Мoscow. Nauka: 19−36.] (in Russian).

Downloads

How to Cite

Povoroznyk, K. (2012). INTERACTION SPECIFICITY IN AIR NAVIGATION COMMUNICATION. Proceedings of National Aviation University, 51(2), 130–135. https://doi.org/10.18372/2306-1472.51.2173

Issue

Section

PROFESSIONAL EDUCATION