Comparative evaluation of the effectiveness of manual and automatic control deflection vector airship to take off stage

Authors

  • В.П. Гусинін
  • А.В. Гусинін
  • О.М. Тачиніна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.36.1594

Abstract

 In paper, results of the comparative effectiveness evaluation of the manual and automatic thrust vector control of airship in the class of «Zeppelin NT» at the takeoff are shown. The gust influences on the airship characteristics and the process of airship takeoff with one out of service engine are considered.

Author Biographies

В.П. Гусинін

Доктор технічних наук. Доцент. Заступник начальника управління космічних комплексів Національного космічного агентства України. Напрям наукової діяльності – авіаційно-космічні системи, ракетно-космічні комплекси.

А.В. Гусинін

Кандидат технічних наук. Доцент кафедри медичного обладнання Національного технічного університету України “КПІ”. Напрям наукової діяльності – аеростатичні літальні апарати.

О.М. Тачиніна

Кандидат технічних наук. Доцент кафедри автоматизації та енергоменеджменту Національного авіаційного університету. Напрям наукової діяльності – вплив людського фактору на безпеку польотів.

References

Pavlecka V.H. Thruster control for airships // AIAA Paper No. 79 – 1595. – 1979. – P. 82–88.

Nagabhushan B.L., Faiss G.D. Thrust vector control of a V/STOL airship//Journal of Aircraft. – 1984. – Vol. 21, No 6. – P. 408–413.

Nagabhushan B.L., Tomlinson N.P. Thrustvectored takeoff, landing and ground handling of an airship// Journal of Aircraft. – 1985. – Vol. 23. – P. 250–256.

Гусинін В.П., Гусинін А.В. Застосування керованого вектора тяги на дирижаблях // Вісн. НАУ. – 2005. – № 3 (25). – С. 79–84.

Maugeri F., DeLaurier J. Validation of the flight-simulation program used for computing maneuver and gust loads on the Zeppelin LZ N07 // Proc. of the 3rd Intern. Airship Convention and Exhibition (July 28-31, 2000). – Friedschaften (Germany), 2000. – P. 50–57.

DeLaurier J.D. & Associates. A wind tunnel investigation of the Zeppelin LZ N07 Airship Fin. // Intern. Zeppelin Report. – 1994. – 60 p.

Засолов В.А., Петровская Т.С. Влияние поверхности земли на аэродинамические характеристики дирижабля // Науч.-техн. отчет №12410. – М.: ЦАГИ, 1989. – 37 с.

Баранов В.Л., Гусынин В.П., Гусынин А.В. Спектральная модель движения аэростатического летательного аппарата // Пробл. інформатизації та управління. – 2004. – № 1. – С. 100–107.

Диференціальні перетворення в задачах керування рухом літальних апаратів: навч.посіб. / В.Л. Баранов, В.П. Гусинін, А.В. Гусинін та ін. – К.: НАУ, 2003. – 158 с.

Gusynin V.P., Gusynin A.V. Spectral model of the airship dynamics // Proc. of the AIAA 5th ATIO and 16th Lighter-than-Air and Balloon Systems conferences. – AIAA-2005-7342. – Arlington (USA), 2005. – P.34–42.

Gusynin A.V. Application of differential transformation for the modeling motion of aerostatic vehicle and for the synthesis of control algorithms // Proc. of NAU. – 2005. – № 2 (24). – P. 82–88.

Кулик М.С., Казак В.М., Гусинін В.П., Гусинін А.В. Дирижаблі. Ч.I. Історія, конструкція, проекти: навч. посіб. – К.: НАУ, 2005. – 184 с.

Критерии летной годности для дирижаблей. – М.: РВО, 1999. – 143 с.

How to Cite

Гусинін, В., Гусинін, А., & Тачиніна, О. (2008). Comparative evaluation of the effectiveness of manual and automatic control deflection vector airship to take off stage. Proceedings of National Aviation University, 36(3), 68–72. https://doi.org/10.18372/2306-1472.36.1594

Issue

Section

AEROSPACE SYSTEMS FOR MONITORING AND CONTROL