Determination of transverse slope of the runway is paved in view of dynamic phenomena hidrohlisuvannya aircraft

Authors

  • В.М. Золотоперий НАУ, кафедра реконструкції аеропортів та автошляхів
  • Д.Є. Шинкарьов НАУ, кафедра реконструкції аеропортів та автошляхів

DOI:

https://doi.org/10.18372/2306-1472.27.1275

Abstract

 An engineering method is offered and calculations are executed on a ground minimum of possible paved runway’s crossfalls for different classes of the civil airdromes and for the different rain shower zones. The recommendations for planning paved runway’s cross direction profiles and taking special measures for prevention of airplane’s wheels dynamic hydrogliding have been formulated.

Author Biography

В.М. Золотоперий, НАУ, кафедра реконструкції аеропортів та автошляхів

канд. техн. наук

References

Часовников В.В. Характеристики глиссирования колес самолетов на мокрых ВПП, меры по устранению глиссирования // Летная эксплуатация воздушных судов и безопасность полетов в гражданской авиации. Организация летной работы и управление. Динамика полета в процессах летной эксплуатации. Эксплуатационная надежность: Тр. ОЛАГА. – Л., 1976. – Вып. 62. – С. 38–46.

Аэродромы. Приложение 14 к Конвенции о международной гражданской авиации. Т. 1. Проектирование и эксплуатация аэродромов. – 4-е изд. – Монреаль: ICAO, 2004. – 351 с.

How to Cite

Золотоперий, В., & Шинкарьов, Д. (2006). Determination of transverse slope of the runway is paved in view of dynamic phenomena hidrohlisuvannya aircraft. Proceedings of National Aviation University, 27(1), 191–194. https://doi.org/10.18372/2306-1472.27.1275

Issue

Section

AIRPORTS AND THEIR INFRASTRUCTURE