Determination of transverse slope of the runway is paved in view of dynamic phenomena hidrohlisuvannya aircraft
DOI:
https://doi.org/10.18372/2306-1472.27.1275Abstract
An engineering method is offered and calculations are executed on a ground minimum of possible paved runway’s crossfalls for different classes of the civil airdromes and for the different rain shower zones. The recommendations for planning paved runway’s cross direction profiles and taking special measures for prevention of airplane’s wheels dynamic hydrogliding have been formulated.
References
Часовников В.В. Характеристики глиссирования колес самолетов на мокрых ВПП, меры по устранению глиссирования // Летная эксплуатация воздушных судов и безопасность полетов в гражданской авиации. Организация летной работы и управление. Динамика полета в процессах летной эксплуатации. Эксплуатационная надежность: Тр. ОЛАГА. – Л., 1976. – Вып. 62. – С. 38–46.
Аэродромы. Приложение 14 к Конвенции о международной гражданской авиации. Т. 1. Проектирование и эксплуатация аэродромов. – 4-е изд. – Монреаль: ICAO, 2004. – 351 с.