Рекомендації щодо розробки та реалізації моделі професійних компетентностей у сфері під-готовки фахівців для національної системи кібербезпеки

Автор(и)

  • Володимир Леонідович Бурячок Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Володимир Михайлович Богуш Національна Академія Служби безпеки України

DOI:

https://doi.org/10.18372/2410-7840.20.12862

Ключові слова:

інфраструктура, кібербезпека, кіберзагроза, кібероборона, кіберпростір, компетентність, система

Анотація

У статті проаналізовано формування інформаційного та кіберпросторів і, як результат, зроблено висновок про посилення інформаційної конфронтації між країнами та їх вступ до якісно нової фази взаємовідносин – інформаційного та кібер-протиборства. Такий стан справ вимагає якісного нового підходу до підготовки ІТ фахівців, з орієнтуванням її передусім на практичну площину в сфері інформаційної і кібернетичної безпеки. Для вирішення цього завдання в статті визначено найбільш пріоритетні ключові напрямки підготовки таких фахівців. На основі результатів аналізу законодавства Ук-раїні щодо кібербезпеки та типового навчального плану НАТО з кібербезпеки запропоновано певну модель щодо підготовки фахівців для національної системи кібербезпеки. Імплементовані в моделі компетентності та результати навчання мо-жуть бути покладені в основу розробки освітніх програм та навчальних планів якісної підготовки фахівців для націона-льної системи кібербезпеки, а саме бакалаврів з кібербезпеки за погодженим у 2017 році Національним агентством із забез-печення якості вищої освіти стан-дартом, а також створення нових стандартів стосовно кібербезпеки на наступних осві-тньо-професійному та освітньо-науковому рівнях. В статті запропоновано декілька основних класів моделі професійних компетентностей у сфері підготовки фахівців для національної системи кібербезпеки. Зважаючи, що основними суб’єктами національної системи кібербезпеки відповідно до Конституції та законів України є Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національна поліція України, Служба безпеки України, Міністерство оборони України та Генеральний штаб Збройних Сил України, розвідувальні органи та Національний банк України, в роботі запропоно-вано узгоджені з покладеними на ці структури завданнями, моделі професійних компетентностей для підготовки їх особо-вого складу.

Біографії авторів

Володимир Леонідович Бурячок, Київський університет імені Бориса Грінченка

доктор технічних наук, професор, зав. кафедрою інформаційної та кібернетичної безпеки Київського університету імені Бориса Грінченка

Володимир Михайлович Богуш, Національна Академія Служби безпеки України

кандидат технічних наук, доцент, професор кафедри технічного захисту інформації Національної Академії Служби безпеки України

Посилання

Закон України Про основні засади забезпечення кібербезпеки України. (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 45, ст.403) [Електронний ресурс]. Режим доступу: http:// zakon0. rada. gov. ua/ laws/ show/2163-19.

Перший стандарт вищої освіти стосується кібер-безпеки. Нацагентство із забезпечення якості ви-щої освіти погодило перший стандарт вищої осві-ти [Електронний ресурс]. Режим доступу: https:// ligazakon.net / lawnews / doc/-NZ173112-PERSHYY- STANDART- VYSHCHOYI-OSVITY-STOSUYETSYA – KIBERBEZPEKY ?type=ep.

Cybersecurity: A Generic Reference Curriculum (RC). Dear Partners, NATO Members, 4500-1 (OSEM PED) October 2016, 73 р.

ISO/IEC 27032:2012 Information technology. Secu-rity techniques. Guidelines for cybersecurity, 50 p.

В.Бурячок, В. Богуш, "Рекомендації щодо розроб-ки та запровадження профілю навчання «кіберне-тична безпека» в Україні", Ukrainian Scientific Journal of Information Security, vol. 20, issue 2, pp. 126-131, 2014.

Ю. Борсуковський, В. Бурячок, "Роль і місце вищих навчальних закладів у створенні системи інформаційної та кібернетичної безпеки Украї-ни", Сучасний захист інформації №1, С. 34-40, 2017.

Опубліковано

2018-06-25

Номер

Розділ

Статті