ДОСВІД ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ КУРСУ «МЕТОДИЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ГЛИБИННОЇ ПСИХОЛОГІЇ» В УМОВАХ ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ НА РЕФЛЕКСИВНИХ ЗАСАДАХ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.26.20184Ключові слова:
онлайн-навчання, глибинна психологія, методичні і теоретичні проблеми, оцінювання результатів діяльності студентів, рефлексивні процедур, рефлексивний аналізАнотація
У статті обґрунтовано актуальність пошуку шляхів вирішення проблеми оцінювання навчальної діяльності студентів в процесі онлайн- навчання. Охарактеризовано об’єктивні причини, що обумовлюють впровадження онлайн-форми навчання у навчальний процес вищої школи, його позитивні і негативні наслідки. З’ясовано, що одним із викликів, що обумовлені цією формою навчання, є обмеженість традиційної системи оцінки результатів навчальної діяльності, яка пов’язана з неможливістю викладача контролювати самостійність виконання студентами екзаменаційних завдань. Висловлено припущення, що перспективним напрямком удосконалення способів підведення підсумків навчальної роботи студентів можна шляхом включення в навчальний процес процедур рефлексивного самоаналізу, при виконанні яких відбувається не тільки засвоєння навчальної інформації, а і формується здатність студентів всебічно розглядати і аналізувати навчальний матеріал, проявляти власні погляди. Це має особливу значущість у професійній підготовці майбутніх психологів, як важлива складова процесу формування формувати психологічних основ їх власного професійного світогляду. Проаналізовано досвід розробки і використання рефлексивних процедур у навчальному процесі, умови їх впровадження.
Застосовано методи дослідження – теоретичні (теоретичне моделювання, змістовний і логіко-структурний аналіз навчальних програм і підручників, порівняння, узагальнення) і експериментальні (спостереження, бесіди, аналіз продуктів діяльності, експеримент) для виявлення доцільності і визначення шляхів організації системи оцінювання результатів навчальної студентів.
Проаналізована специфіка курсу «Методичні та теоретичні проблеми глибинної психології», розкрито його методологічне значення для підготовки майбутніх психологів, місце в структурі начального процесу. На основі аналізу існуючих планів і програм його викладання визначено нормативні зміст і загальні завдання (мета, обсяг знань і умінь, очікувані результати вивчення). На основі проведеного аналізу визначено сукупність рефлексивних завдань, які виконуються протягом семестру, і базового екзаменаційного завдання. Виконання цих завдань передбачало критичний аналіз провідних теорій глибинної психології, історичні і життєві умови їх авторів, що обумовили формування відповідних теоретичних позицій, визначення свого ставлення до кожної теоретичної системи (питання, з якими студент згодний, які піддає сумнів, з якими погоджується). В якості екзаменаційного завдання пропонується сформулювати власну концепцію несвідомого, проаналізувати її несуперечливість. Надаються приклади виконання студентами відповідних завдань.
За результатами проведеного дослідження доведено доцільність і ефективність організації процесу вивчення експериментального курсу і оцінювання діяльності студентів в умовах онлайн-навчання на основі рефлексивного підходу.