METHODOLOGICAL TOOLS FOR STUDYING THE IMAGE OF “SELF-PROFESSIONAL” IN AVIATION STUDENTS

Authors

  • Марія Патруль

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19359

Keywords:

components, methodological tools, image of ‘I am professional, psychodiagnostic methods, students of aviation specialities

Abstract

The article summarises the scientific approaches to the study of the ‘professional self’ image and, taking into account the specific features of the professional activity of specialists in the aviation industry, selects psychological tools for further empirical research.

The purpose of the study is to theoretically analyse the specific features of the formation of the ‘professional self’ image in aviation students, in particular, its components and to select diagnostic tools for further empirical research. The aim is driven by the importance of studying the ‘professional self’ image, since it significantly affects the learning process and professional self-realisation of a future specialist. A positive self-professional image promotes openness to new knowledge and development, increasing the effectiveness of learning, while a negative image can create psychological barriers and inhibit professional development. Therefore, studying this aspect is critical for the successful training of competitive aviation professionals.

The research procedure involved the analysis of scientific papers, individualisation of the specifics of professional activity, generalisation of leading ideas, modelling the structure of the components of the ‘self-professional’ image of aviation students. At the level of such methodological systematicity, the components of the ‘professional self’ image of aviation students are allocated. It is emphasised that the formation of the phenomenon of the ‘professional self’ image is directly related to the content and requirements of the future profession. Based on the results of the study, psychodiagnostic tools for studying the ‘professional self’ image of aviation students were selected, which will allow a thorough study of the specifics and dynamics of its structural components (cognitive, emotional, evaluative and behavioural).

The conclusions summarise the importance of conducting an empirical study using a set of psychodiagnostic techniques to investigate the ‘professional self’ image of aviation students, in particular, to identify its cognitive, emotional and behavioural components. The results obtained will allow to identify the peculiarities of formation, dynamics and gaps in the development of the image and, if necessary, will allow to propose ways, methods and means that will contribute to the uniform formation of the ‘professional self’ image during the professional training of aviation students.

Key words: components, methodological tools, image of ‘I am professional’; psychodiagnostic methods, students of aviation specialities.

References

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Булах, І. С., & Алєксєєва, Ю. А. (2010). Моральне зростання підлітків: сучасні технології консультативної діяльності: навч. посіб. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 223

Войтко, В. В. (2015). Діагностика особистості: путівник практичного психолога. Кіровоград: КЗ “КОІППО імені Василя Сухомлинського”. 76.

Данильченко, Н. О., & Вертель, А. В. (2010). Психодіагностика: практикум. Суми: Вид-во ДПУ ім. А. С. Макаренка. 140.

Немаш, Л., & Комар, Т. (2020). Дослідження рефлексивності психологів закладів загальної середньої освіти. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ, 143-145.

Петровська, І. Р. (2021). Психологія прийняття рішень: Навчально-методичні рекомендації до самостійної роботи здобувачів вищої освіти за спеціальністю 053 Психологія, 42 с.

Пилипенко, К. В. (2009). Емоційна стійкість як професійно важлива якість майбутнього психолога-практика. Н. І. Повʼякель (ред.), Практична психологія в системі вищої освіти: теорія, результати досліджень, технології (с. 137–147). К.: НПУ імені М.П. Драгоманова.

Семиченко, В. А. (2009). "Я" в структурі професійно надійної особистості. Наука і освіта, 3, 30–33.

Шерешкова, І. І. (2024). Особливості психологічного самозахисту військовослужбовців Збройних Сил України від негативного впливу медіаперцептивної комунікації. Дис. на здобуття наук. ступ. доктора філософії за спец. 053 «Психологія». Національний університет оборони України, Київ.

Щербак, Т. І. (2015). Психологічні особливості професійного аспекту образу «Я» майбутніх психологів. Вісник ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Психологія, 51, 306–315.

Avianews. (2022). Avianews. https://www.avianews.com/en/

Federal Aviation Administration. (2020). Aviation instructor's handbook (FAA-H-8083-9). https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/aviation_instructors_handbook

Silvia, P. J., & Eichstaedt, J. (2004). A self-novelty manipulation of selffocused attention for internet and laboratory experiments. Behavior Research Methods, Instruments, and Computers, 36(2), 325–330.

Silvia, P. J. (2002). Self-awareness and the regulation of emotional intensity. Self and Identity, 1, 3–10. 246.

REFERENCES

Bulakh, I. S., & Alieksieieva, Yu. A. (2010). Moralne zrostannia pidlitkiv: suchasni tekhnolohii konsultatyvnoi diialnosti [Moral growth of adolescents: modern technologies of counselling]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. 223

Voitko, V. V. (2015). Diahnostyka osobystosti: putivnyk praktychnoho psykholoha [Personality diagnostics: a practical psychologist's guide]. Kirovohrad: KZ “KOIPPO imeni Vasylia Sukhomlynskoho”. 76.

Danylchenko, N. O., & Vertel, A. V. (2010). Psykhodiahnostyka: praktykum [Psychodiagnostics: a workshop]. Sumy: Vyd-vo DPU im. A. S. Makarenka. 140.

Nemash, L., & Komar, T. (2020). Doslidzhennia refleksyvnosti psykholohiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Study of reflexivity of psychologists of general secondary education institutions]. Zbirnyk naukovykh prats ΛΌHOΣ, 143-145.

Petrovska, I. R. (2021). Psykholohiia pryiniattia rishen [Psychology of decision-making]. Navchalno-metodychni rekomendatsii do samostiinoi roboty zdobuvachiv vyshchoi osvity za spetsialnistiu 053 Psykholohiia, 42 s.

Pylypenko, K. V. (2009). Emotsiina stiikist yak profesiino vazhlyva yakist maibutnoho psykholoha-praktyka [Emotional stability as a professionally important quality of a future practicing psychologist]. N. I. Povʼiakel (red.), Praktychna psykholohiia v systemi vyshchoi osvity: teoriia, rezultaty doslidzhen, tekhnolohii (s. 137–147). K.: NPU imeni M.P. Drahomanova.

Semychenko, V. A. (2009). "Ia" v strukturi profesiino nadiinoi osobystosti [‘I’ in the structure of a professionally reliable personality]. Nauka i osvita, 3, 30–33.

Shereshkova, I. I. (2024). Osoblyvosti psykholohichnoho samozakhystu viiskovosluzhbovtsiv Zbroinykh Syl Ukrainy vid nehatyvnoho vplyvu mediapertseptyvnoi komunikatsii [The peculiarities of psychological self-defence of the military personnel of the Armed Forces of Ukraine against the negative impact of media perceptual communication]. Dys. na zdobuttia nauk. stup. doktora filosofii za spets. 053 «Psykholohiia». Natsionalnyi universytet oborony Ukrainy, Kyiv

Shcherbak, T. I. (2015). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoho aspektu obrazu «Ia» maibutnikh psykholohiv [Psychological peculiarities of the professional aspect of the self-image of future psychologists]. Visnyk KhNPU im. H. S. Skovorody. Psykholohiia, 51, 306–315.

Avianews. (2022). Avianews. https://www.avianews.com/en/

Federal Aviation Administration. (2020). Aviation instructor's handbook (FAA-H-8083-9). https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/aviation_instructors_handbook

Silvia, P. J., & Eichstaedt, J. (2004). A self-novelty manipulation of selffocused attention for internet and laboratory experiments. Behavior Research Methods, Instruments, and Computers, 36(2), 325–330.

Silvia, P. J. (2002). Self-awareness and the regulation of emotional intensity. Self and Identity, 1, 3–10. 246.

Published

2024-12-22