ФЕНОМЕН НАВЧАННЯ ДОРОСЛИХ КРІЗЬ ПРИЗМУ СУЧАСНИХ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ РЕАЛІЙ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18170Ключові слова:
андрагогіка; навчання дорослих; соціокультурні реалії; феноменАнотація
Змістовий сегмент тематики статті торкається однієї із найбільш значущих андрагогічних проблем – особливостей феномену навчання дорослих. Підкреслено пріоритетність впливу соціокультурних реалій на траєкторію організації та реалізації завдань навчання дорослої цільової аудиторії. Останню тенденційність співвіднесено із сучасними запитами ринку праці та існуючими викликами науково-технічного прогресу.
Метою дослідження є теоретичне відрефлексування проблеми впливу сучасних соціокультурних реалій на особливості організації та реалізації завдань навчання дорослих.
Мета наукового пошуку проблематизована необхідністю реалізації комплексного теоретичного аналізу заявленої тематики під андрагогічним кутом, що уможливлює співвіднесення досліджуваного із цілим спектром ендогенних та екзогенних чинників, визначаючих особливості феноменологічної природи. Деталізовано значущість впливу на особистісному рівні мотиваційної складової, яка може набувати ролі вирішальної складової на рівні ефективної реалізації завдань навчальної діяльності. У ході проблемного викладу акцентовано увагу на ключових відмінностях дорослих суб’єктів пізнання, що враховується на етапі організації та реалізації для них навчального процесу.
Процедура дослідження передбачала поєднання відповідного методологічного інструментарію представленого на рівні методів індукції, дедукції, порівняльного аналізу та проблемного викладу. Завдяки залученню такого широкого спектру методів дослідження, вдалося спроектувати особливості навчання дорослих під андрагогічно-психологічних кутом дослідження, що вчергове підтвердило міждисциплінарний характер окресленої тематики. Акцентовано увагу на значущості компетентнісного підходу у фокусі реалізації завдань навчання дорослих, що уможливлює підсилення практичної складової, сприяє розвитку ціннісних орієнтирів та особистісних якостей суб’єктів пізнання.
Результатом дослідження стало проектування моделі навчання дорослих, репрезентованої наступною компонентною структурою: самосвідомість, мотивація, мета (навчальна, розвиваюча та виховна), навчальні цілі (знання, уміння та навички), самонавчання, досвід навчальної та професійної діяльності.
У висновках підсумовано, що сьогоденні соціокультурні реалії актуалізували сприйняття феномену навчання дорослих не лише з позиції перспективності отримання професії, а передусім важливої умови забезпечення свого функціонування у ринкових умовах конкурентної боротьби. Означена ситуативність на феноменологічному рівні нерозривно була співвіднесена з неперервним навчанням – рушійною силою соціокультурного поступу
Посилання
Inamorato dos Santos, A., Gaušas, S., Mackevičiūtė, R., Jotautytė, A., & Martinaitis, Ž. (2019). Innovating Professional Development in Higher Education: Case Studies. Publications Office of the European Union. Luxembourg, 2019, 341. doi:10.2760/712385, JRC115595
Orsolya Kálmán, Päivi Tynjälä & Terhi Skaniakos (2020). Patterns of university teachers’ approaches to teaching, professional development and perceived departmental cultures. Teaching in Higher Education, 25(5), 595-614, doi: 10.1080/13562517.2019.1586667