DIGITALIZATION OF POSTGRADUATE EDUCATION AS AN IMPORTANT COMPONENT OF THE DIGITAL TRANSFORMATION OF SOCIETY

Authors

  • Iryna Deineha National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.21.17075

Keywords:

ICT; adult education; postgraduate education; digital technologies; digitalization of education; digitalization of society

Abstract

Currently, humanity has faced the fact: knowledge is updated faster than the change of generations is happens. This necessitates significant changes in education itself. In today's conditions, digitalization of postgraduate education is an important component of the digital transformation of society.

The purpose of scientific research is to generalize and analyze the directions of digitization of post-graduate education institutions as an important component of the digital transformation of society. The study emphasized that: the digitalization of education should precede the digitalization of all other areas of social activity, since it is here that the social, psychological, general cultural and professional foundations for the digital transformation of society are formed. The research was conducted using the bibliographic method, the method of structural-scientific analysis, comparison and systematization. This made it possible to determine the expediency of maximum use of modern digital technologies in the educational process of adults. Result. It was determined that postgraduate education should be considered not only as a system of professional development and retraining of qualified specialists, but also as lifelong learning. Postgraduate education institutions should use digital technologies everywhere: to manage and organize the institution's activities, to ensure the educational process, to carry out online education; also, it is necessary to encourage both teaching staff and students to develop their own digital competence – which is a guarantee of a highly qualified and competitive specialist. Conclusions. Digital technologies make life easier, optimizing routine processes, leveling borders in the educational space that goes beyond the borders of one's country and continent. On the other hand, digitalization processes increase requirements for the level of professional training of employees, increasing competition in the labor market. There is an urgent need for a highly qualified specialist who, after undergoing retraining or advanced training, will possess certain competencies and will be able to effectively solve tasks independently and (or) as part of a team, showing activity, responsibility, perseverance and creativity. Therefore, the problems of digitalization of postgraduate education should be considered on a par with the digitalization of higher and secondary education and are an important component of the digital transformation of society as a whole

Author Biography

Iryna Deineha, National Aviation University

Professor of the Department of Public Management and Administration

References

Charles L., Graham & al. 4 Skills Essential for Effective Blended Teaching. URL: https://www.blendedlearning.org/4-skills-essential-for-effective-blended-teaching.

Аніщенко, О. (2018). Моделі центрів освіти дорослих в Україні. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи, 1(14), 22–35.

Большаніна, С., Диченко, Т. & Чайченко, Н. (2020). Застосування платформи MIX для організації змішаного навчання загальної хімії здобувачів інженерних спеціальностей на платформі MIX електронного ресурсу Сумського державного університету. Інформаційні технології і засоби навчання, 1(75), 138–152. URL: https://journal.iitta.gov.ua.

Вікторова, Л., Кочарян, А. & Мамчур, К. (2021). Використання технології потокової передачі даних у навчанні дорослих на прикладі NEARPOD. Інформаційні технології і засоби навчання, 2(82). Doi: 10.33407/itlt.v82i2.3644.

Kovach, V., Deinega, I., Iatsyshyn, A., Iatsyshyn, A., Kovalenko, V. & Buriachok, V. (2020). Electronic Social Networks as Supporting Means of Educational Process in Higher Education Institutions. Proceedings of the International Workshop on Conflict Management in Global Information Networks (Lviv, Ukraine, November 29, 2019). CEUR Workshop Proceedings, 2588, 418– 433. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2588/paper35.pdf.

Кашина, Г. (2020). Теоретико-методичні засади інформаційно-технологічного забезпечення природничо-гуманітарної підготовки педагогів у системі післядипломної освіти: автореф. … д.пед.н.: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. Київ, 44.

Кириченко, М., Отич, О. & Олійник, В. (2018). Проблеми і перспективи розвитку післядипломної освіти в інформаційному суспільстві. Інформаційні технології і засоби навчання, 3(65), 25–36. URL: https://journal.iitta.gov.ua.

Клокар, Н. (2017). Андрагогічна складова наукової школи академіка Віктора Олійника. Післядипломна освіта в Україні. Спецвипуск, 6–10.

Колеснікова, І. (2021). Використання цифрових технологій в освітньому процесі закладу післядипломної педагогічної освіти. Розвиток професійної компетентності педагогічних працівників Нової української школи в умовах післядипломної освіти: зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. інтернет-конференції (онлайн) (Житомир, 14.05.2021 р.). Житомир: КЗ «Житомирський ОІППО», 117–119.

Круглий стіл Цифровізація освіти: імперативи та виклики: круглий стіл. URL: http://www.ipe.knu.ua/news/za-rezultatamy-provedennya-kruglogo-stolu-tsyfrovizatsiya-osvity-imperatyvy-ta-vyklyky-22-travnya-2019-r.html.

Кучерак, І. (2020). Цифровізація та її вплив на освітній простір у контексті формування ключових компетентностей. Інноваційна педагогіка, 22(2), 91–94.

Лук’янова, Л. (2011). Концепція освіти дорослих в Україні. Ніжин: ПП Лисенко М.М. URL: http://lib.iitta.gov.ua/5474/1.

Лукін, С. (2020). Сучасні аспекти цифровізації публічних просторів. Аспекти публічного управління, 1(8), 91–93.

Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/artur-seleckij-proyekt-strategiyi-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-napravlenij-na-stvorennya-yedinoyi-ekosistemi.

Олійник, В. & Отич, О. (2015). Післядипломна педагогічна освіта у контексті глобальних цивілізаційних змін. Вища освіта України в умовах глобалізації суспільства, 9–30.

Отамась, І. (2017). Інформатизація освітнього процесу вищих навчальних закладів (закладів післядипломної освіти). Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Інформатизація вищого навчального закладу, 879, 91–99.

Цифрова гуманістична педагогіка: посібник (2017). В. Биков, М. Лещенко, Л. Тимчук; Нац. акад. пед. Наук України, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання. Полтава: Астрая, 180.

Цифрова трансформація освіти і науки: теорія і практика: збірник наукових праць (2019). За ред. В.Ю. Бикова, & А.В. Яцишин. Київ: ФОП Ямчинський О.В.,123.

Яцишин, А., Дейнега, І. & Ковач, В. (2019). Особливості підготовки магістрів та майбутніх PhD для цифрової трансформації освіти і науки України. Педагогіка та психологія, 14–22.

Published

2023-01-13

Issue

Section

Статті