THE INFLUENCE OF INFORMATION CONTENT ON THE EMOTIONAL STABILITY OF STUDENTS OF VOCATIONAL SCHOOLS UNDER THE CONDITIONS OF MARITAL STATE

Authors

  • Lesia Khomenko-Semenova National Aviation University
  • Yana Prokhorenko National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16926

Keywords:

martial law; emotional stability; institution of higher education; information and communication technologies; psychological stability; stress; stress resistance

Abstract

The article analyzes the influence of information content on the emotional stability of students in the conditions of martial law. The main elements of the influence of the information space, in particular news, on the emotional state of higher education students are considered and analyzed.

The purpose of the article is to determine the attitude of students to information content in the conditions of martial law; to investigate the impact of news on the emotional and physical state of students of higher education institutions.

The results of the study showed that the ways of forming stress resistance at student age include factors that shape students' stress resistance by choosing successful types of coping behavior and correcting the levels of anxiety: the ability to solve problems and a positive vision of the future; approval of one's actions by others; individual psychological characteristics of a person (self-confidence, activity, optimism); satisfaction with the chosen profession and a positive emotional background. The formation of stress resistance in the student age is possible thanks to the implementation of the method of psychological training, where exercises should be used that contribute to the self-regulation of the student's condition, activation of mental functions, motivate students to develop certain components of the psyche, etc.

Conclusions. Based on scientific works on stress resistance, it is possible to single out the psychological features of the stress resistance of higher education students: psychodynamic properties (activity, rigidity, emotional excitability, reaction rate); willpower (endurance, determination, perseverance, self-control, initiative, independence, responsibility, energy); features of self-regulation of behavior (planning, modeling, assessment of results, flexibility, general level of self-regulation of behavior); motivation (motivation of the desire for success).

Summarizing the results of the author's questionnaire to determine the attitude of students to the news in the conditions of martial law and the impact of news on the emotional and physical state of students of higher education institutions in the conditions of martial law, it was found that for most students, viewing the news causes negative and disturbing emotions, internal discomfort in the body, reduces motivation to activities, concentration on studies, work

Author Biographies

Lesia Khomenko-Semenova, National Aviation University

Associate Professor of the Department of Pedagogy and Psychology of Vocational Education at the National Aviation University

Yana Prokhorenko, National Aviation University

student

References

Бережная, Н.И. (2003). Стрессоустойчивость оперативных сотрудников таможенных органов. Материалы 3-го Всероссийского съезда психологов. СПб.: СПбГУ. 453-457.

Богданов, С. О. (2017). Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах: навч. метод. посіб. Київ. Унів. видавництво ПУЛЬСАРИ. 208 с.

Зливков, В.Л., Лукомська, С.О., & Федан, О.В. (2016). Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ. Педагогічна думка. 172 с.

Катунин, А. П. (2012). Стрессоустойчивость как психологический феномен. Молодой ученый. 9, 243-246.

Каськов, І.В. (2020). Теоретичні аспекти формування стресостійкості студентів ВНЗ до негативних чинників навколишнього середовища. Вісник Національного університету оборони України. 2020. 1 (54), 104–110 с.

Корольчук, В.М. (2010). Обґрунтування організаційної моделі дослідження стресостійкості особистості. Проблеми екстремальної та кризової психології. 7, 210–218 с.

Нагірнер, І.І. (2015). Умови формування стійкості до стресів в освітньому процесі вузу. Сучасні проблеми науки та освіти. 5.

URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=22713.

Рудаков, А.Л. (2011). Стресс, стрессоустойчивость и саногенная рефлексия в спорте: монография. Красноярск. 31-33

Стресостійкість у сучасному світі. Психологічна служба ЗУНУ: вебсайт. URL: https://www.tneu. edu.ua/student-life/laboratory-psychological-services/ recommendations-and-tips/9681-stresostiikist-usuchasnomu-sviti.html.

Шаран, Ю. В. (2007). Психофізіологічні детермінанти стресостійкості особистості. Актуальні проблеми психології. Том V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія: зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. За ред. С.Д. Максименка.К. ДП «Інформаційно аналітичне агенство». Вип. 7, 143–148.

Rotter, J.В. (1992). Cognates of personal control: Locus of control, self-efficacy and explanatory style: Comment. Applied and Preventive Psychology, 127- 129

Published

2022-11-04 — Updated on 2022-11-04

Versions

Issue

Section

Статті