FORMATION OF CRITICAL THINKING OF FUTURE PSYCHOLOGISTS BY ANALYZING SCIENTIFIC TEXTS

Authors

  • Valentyna Semychenko National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16925

Keywords:

expert appraisal of scientific texts; content and organization of scientific research; critical thinking; methods of critical thinking formation; methodology of scientific research; professional training of future psychologists

Abstract

The article presents the results of a theoretical analysis of the essence of the concept of "critical thinking" and an empirical study of ways of its formation in the educational process of a higher education institution.

The purpose of the study was to theoretically substantiate the essence of critical thinking and, on this basis, to develop and test the methodology of forming critical thinking of future psychologist students.

The research procedure was based on a system of methods: study of scientific literature, comparative generalization of leading ideas, theoretical modeling, pedagogical observation, monitoring the results of the students' activities.

On the basis of the conducted bibliographic search, scientific studies on the definition of the essence of critical thinking were analyzed and summarized. its content, structure and criteria of manifestation. The relevance of creating effective techniques and methods of its formation is argued.

The experience of forming critical thinking of students - future psychologists is considered. The research was conducted during 2017-2022 on the basis of the educational subject "Organization and methods of scientific research". It has been empirically confirmed that students' mastery of relevant educational material often occurs at a purely reproductive level and does not lead to the development of critical thinking. A method of involving students in the critical analysis of scientific texts has been developed and tested, which involves: critical evaluation of the works of other authors, creation and critical evaluation of one's own texts; mastering the techniques of reflective self-analysis of the products of one's own scientific activity. Examples of tasks performed by students are given.

The results of the study proved that the implementation of the proposed work system is effective. The students learned the techniques of critical analysis as an organic component of the scientific process, which significantly affected the quality of their work: defining the research problem, formulating the topic, specifying the starting points of scientific research, critical analysis of theoretical approaches to the researched problem, critical attitude to the results of their work, striving for their corrections Noticeable changes occurred both at the operational level (mastering the techniques of critical analysis) and at the dispositional level (responsible attitude towards scientific activity).

Based on the results of the study, conclusions were formulated about the feasibility of using the proposed method of developing students' critical thinking in the process of professional training, and prospects for the implementation of the corresponding method in other educational disciplines were outlined

Author Biography

Valentyna Semychenko, National Aviation University

Professor of the Department of Pedagogy and Psychology of Vocational Education at the National Aviation University

References

Александрова, Г.І., & Самаренко, Т.К. (2012) Розвиток критичного мислення учнів на уроках історії в середній школі. http://www.rusnauka.com/14_ENXXI_2012/Istoria/2_109977.doc.htm.

Балута, Г. (2019). Критичне мислення і когнітивні практики освіти. Актуальні проблеми духовності. 20, 72-85.

Бутенко, А., & Ходос, Е. (2002). Критическое мышление: метод, теория, практика: Учебно-метод. пособие. Москва: Мирос.

Ивунина, Е. (2009). О различных подходах к понятию «критическое мышление». Молодой ученый. 11, 170-174.

Козаченко, Н.П. (2017). Критичне мислення: граничнi пiдходи та оптимальнi шляхи. Актуальнi проблеми духовностi. Кривий Рiг : КДПУ. 18, 165-179.

Конверскій, А. (2019). Критичне мислення. Підручник для студентів навчальних закладів вищої освіти усіх спеціальностей. Київ: Центр навчальної літератури.

Клустер, Д. (2005). Что такое критическое мышление? Критическое мышление и новые виды грамотности. Москва : ЦГЛ.

Коржуев, А., Попков, В., & Рязанова, Е. (2002). Рефлексия и критическое мышление в контексте задач высшего образования. Педагогика. 2, 18-22.

Липман, М. (1996). Мышление и школьная программа. Юлина Н.С. Философия для детей. Москва: ИФРАН. 147-167.

Липман, М. (1996). Становление мыслительных навыков с помощью философии для детей. Юлина Н.С. Философия для детей. Москва: ИФРАН. 113-147.

Максименко, С. Зайчук, В., Кліменко, В., & Соловієнко, В. (2000). Загальна психологія. Підручник для студентів вищ. навч. закладів. К. : Форум.

Мірошник, С. (2013). Компетентнісний підхід у навчанні української літератури на основі впровадження технології розвитку критичного мислення. https://repository.kristti.com.ua/handle/eiraise/266.

Пауль, Р. (1990). Критическое мышление: Что необходимо каждому для выживания в быстро меняющемся мире. Center for Critical Thinking and Moral Critique Sonoma State University.

Попков, В., Коржуев, А., & Рязанова, Е. (2001). Критическое мышление в контексте задач высшего профессионального образования. Москва : Изд-во МГУ.

Семиченко, В. (2007). Основні ознаки науковості. Формування дослідницької культури молодих науковців. Київ : Педагогічна думка.

Терно, С. (2011). Теорія розвитку критичного мислення. Запоріжжя : Запорізький національний університет.

Тимоха, С. (2001). Теоретичні основи розвитку критичного мислення студентів. Гуманізація навчально-виховного процесу. 1У (П), 52-57.

Тягло, А., & Воропай, Т. (2001). Критическое мышление: проблема мирового образования ХХ1 века. Постметодика. 3, 19-26.

Тягло, О. (2017). Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі. Філософія освіти. 2(21), 240-257.

Халперн, Д. (2000). Психологія критичного мислення. СПб : Питер.

Paul, R. (1995). Critical Thinking: How to Prepare Students for a Rapidly Changing World. Foundation for Critical Thinking.

Cheung, Ch.-K, Rudowicz, E., Kwan, A. S.F., & Xiao Dong Yue (2002). Assessing University Students' General and Specific Critical Thinking. College Student Journal. December

Published

2022-11-04 — Updated on 2022-11-04

Versions

Issue

Section

Статті