PSYCHOLOGICAL FEATURES OF ADAPTATION OF FUTURE PSYCHOLOGISTS TO DISTANCE LEARNING IN A PANDEMIC CONDITION
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15492Keywords:
adaptation, socio-psychological adaptation, Distance Learning, information and communication technologies, psychological features of adaptation, pandemic, educational platforms, educational technologies, Covid 19, Google ClassroomAbstract
The article analyzes the socio-psychological adaptation and psychological features of adaptation of future psychologists to distance learning in a pandemic. The main elements, advantages and disadvantages of distance education are considered and analyzed, as well as the prospects of its development in modern Ukraine are forecasted. The purpose of the article is to study the socio-psychological adaptation and psychological features of adaptation of future psychologists to distance learning in a pandemic.
To identify the peculiarities of the adaptation of future psychologists to the conditions of distance learning, ICT methods were used and research was conducted on the educational platform Google Classroom using Blank Quiz. The sample consisted of 40 first- and fourth-year students of the Faculty of Linguistics and Social Communications of the National Aviation University, specialty 053 "Psychology".
The study found that applicants for higher education have socio-psychological difficulties in adapting to online learning, namely: change in social status; adaptation to a new format of education, social adaptation to teachers and to the group as a whole; large amount of independent work; difficulties with time management and time allocation; difficulties in mastering new activities, professional skills, knowledge and skills.
The results of the study showed that most students during distance learning have mastered the skills of independent work, improved their level of knowledge. The biggest problem that arose in this issue - the lack of live communication with teachers, classmates and work in the university audience. Instead, mobility and accessibility were positively noted. The potential and efficiency of remote technologies is highly rated by respondents.
Conclusions. Based on the results of the study, we can conclude that the level of socio-psychological adaptation of first and fourth year students is almost the same. This indicates that students were equally unprepared for abrupt changes and the transition to distance learning. Instead, undergraduates have higher scores, which indicate the speed of adaptation to new changes and the ability of internal self-control.References
Ворожбит, С. А. (2013). Особливості стратегій соціально-психологічної адаптації студентів під впливом почуття довіри. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер. : Психологічні науки, 114, 30-35. Взято з http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2013_114_9
Мельник, Ю.В., Бороденко, Н.Д. & Богданова, Н.В. (2017). Деякі проблеми організації дистанційного навчання в ВНЗ. П’ята міжнародна науково-практична конференції. 26 травня 2017, Київ, Україна: КНУБіА.
Плотнікова, О. (2001). Важливість вивчення індивідуальних особливостей першокурсників у період дидактичної адаптації. Рідна школа, (10), 62–64.
Прибилова, В.М. (2013). Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. Проблеми сучасної освіти, (4), 27-37.
Семиченко, В. А. (2002). Психологія діяльності. Київ : Вид: А. Н. Ешке, 248.
Стрельцова, В. Ю. (2009). Соціальна адаптація студентів інституту культури і мистецтв до умов відкритого культурно-освітнього середовища : автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. пед.наук : спец. 13.00.05 “Соціальна педагогіка”. Луганськ, 22.
Фурман, А. В. (2000). Психодіагностика особистісної адаптивності. Наукове видання. Тернопіль: Економічна думка.
Хоменко-Семенова, Л. О., Алпатова О.В., & Прохоренко, Я.С. Адаптація студентів гуманітарних спеціальностей до дистанційного навчання як проблема сучасної педагогіки в умовах пандемії. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 17(2), 90–99.
Kokarevа, A., & Khomenko-Semenova, L. (2019). Analysis of Professional Motiveness and Pedagogical Skills of Teachers. Danish Scientific Journal (DSJ): 17-22