FORMATION OF READYNESS FOR PROFESSIONAL ACTIVITY OF FUTURE TECHNICIANS-PROGRAMMERS AS A MODERN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15470Keywords:
readiness, information society, IT specialists, Software Engineering, professional education, technician-programmerAbstract
The article presents the results of theoretical analysis of the phenomenon "readiness for professional activity of future technicians-programmers" and empirical research of its psychosemantic content. The purpose of the study: to carry out a retrospective analysis of the problem of formation of readiness for professional activity of future technicians-programmers in domestic and foreign literature; identify psychological and pedagogical problems and practical issues related to the use of new technologies in the educational process; to clarify the essence of professional readiness of future technicians-programmers for professional activity. Research methods: theoretical analysis, synthesis of requirements of legal documents in the field of education, dictionaries, encyclopedias, scientific works in the field of psychology, professional pedagogy and methods of professional education - to determine the theoretical foundations of future technicians; systematization and logical generalization in order to clarify and theoretically substantiate the essence of the formation of readiness of future technicians-programmers for professional activity; empirical (pedagogical observation), monitoring and mathematical statistics, prognostic, modeling. Results. A retrospective analysis of the problem of formation of readiness for professional activity of future technicians-programmers in domestic and foreign literature is carried out; identified psychological and pedagogical problems and practical issues related to the use of new technologies in the educational process; the essence of readiness of future technicians-programmers for professional activity is specified; the development of readiness of future technicians-programmers for professional activity has got the further development. Conclusions. Professional readiness is an important prerequisite for professional activity after completing the training of a future technician-programmer, which ensures his mobility and competitiveness in the labor market, allows to fully reveal their personal and professional potential in professional activities, based on competencies acquired during training. A necessary component of readiness for professional activity is professional competence. Achieving a high level of the prepared readiness of the technician-programmer for professional activity occurs in case of creation of favorable conditions for its realization, in purposeful formation of all necessary personal qualities, abilities, knowledge, motivesReferences
Атяскина, Т. В. (2018). Электронные ресурсы как средство формирования умений самообразования будущих техников-программистов. (Candidate’s thesis). Оренбургский государственный университет, Оренбург.
Верховна Рада України (2000). Окінавська хартія глобального інформаційного суспільства (Окінава, 22 липня 2000 року). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_163 (accessed 18.03.2021)
Верховна Рада України (2018). Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 67-р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-р/ed20180117#n23 (accessed 18.03.2021).
Дурай-Новакова, К. М. (1983). Формирование профессиональной готовности студентов к педагогической деяльности. (Дис. доктора пед. наук). Москва.
Квас, В. М. (2015). Проблема формування готовності майбутніх учителів до професійного самовдосконалення. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки, 141, 2, 120–123.
Коберник, О. М. (2015). Формування навчально-пізнавальної активності студентів у процесі застосування технології проблемного навчання. Професійна освіта: методологія, теорія та технології, 1, 72–82.
Лозицька, Т. Ю. (2011). Сутність готовності майбутніх учителів до використання медіа у професійній діяльності. Науковий вісник Донбасу, 1. Available at: http://alma-mater.lnpu.edu.ua/ (accessed 18.03.2021).
Міністерства освіти і науки України (2012). Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси: наказ від 01.10.2012 р. № 1060.
Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#Text (accessed 18.03.2021).
Петренко, Л. М. (2019). Віртуальний простір формування конкурентоздатного фахівця: до постановки проблеми. Теоретико-методичні основи підготовки конкурентоздатних фахівців у контексті сучасного ринку праціі: матеріали Другої Всеукраїнської науково-практичної конференції. Кривий Ріг, Україна.
Petrenko, L.M., Varava, І. Р., & Pikilnyak, A.V. (2020) Motivation readiness of future software engineer’s professional self-improvement and prospects of its formation in college cloud environment. CEUR Workshop Proceedings, 2020-07-20, 626–647
Semerikov, S., Striuk, А., Striuk, L., Striuk, М., & Shalatska, H. (2020). Sustainability in Software Engineering Education: a case of general professional competencies. E3S Web of Conferences, 166, 10036 https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016610036.
Сериков, Г. Н. (2005). Педагогика. Книга 1: Объект исследований. Москва: ВЛАДОС.
Цифрова адженда України – 2020 (2016). Концептуальні засади. Першочергові сфери, ініціативи, проекти цифровізації України до 2020 року. HITECH office. Available at: https://ucci.org.ua/uploads/files/58e78ee3c3922.pdf (accessed 18.03.2021).
Shchedrolosev, D. (2011). Competence approach to training software engineers. Information Technologies and Learning Tools, 24, 4.
The World Summit on the Information Society (WSIS) (2003-2005). Final documents of the World Summit on the Information Society (Geneva 2003 – Tunisia 2005). Available at: http://www.itu.int/net/wsis/basic/index.html (accessed 18.09.2020).
ЮНЕСКО (2008). Стратегический план (2008-2013 гг.): Программа ЮНЕСКО «Информация для всех» принят Исполнительным советом ЮНЕСКО на его 180-й сессии (30 сентября – 17 октября 2008 г.). Available at: http://www.ifap.ru/ofdocs/unesco/sp813.pdf (accessed 18.03.2021).
Юрченко, О. А. (2014). Реалізація програми ЮНЕСКО «Інформація для всіх» в Україні. Бібліотекознавство. Документознавство. Інформологія, 3, 66–71