ІННОВАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ХАРАКТЕР ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПЕРІОД ПАНДЕМІЧНО ЗУМОВЛЕНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15469Ключові слова:
змішана форма освітньої діяльності, інновації у вищій освіті, пандемія, ситуативне навчання, технологія евристичної освітиАнотація
У статті запропоновано результати теоретичного дослідження проблеми використання інноваційних освітніх технологій у період пандемічно зумовлених трансформацій. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні доцільності використання інноваційних освітніх технологій у професійній підготовці у зв’язку з пандемічно зумовленими змінами в дизайні освітнього процесу у закладах вищої освіти. Проаналізовано результати досліджень щодо організаційних, методичних особливостей вищої освіти у пандемічних умовах та їхні прогнози на постковідний період. Здійснено дефінітивний аналіз ключових із проблеми дослідження понять. Обґрунтовано доцільність використання інноваційно-технологічного підходу на трансформаційному етапі розвитку вищої освіти. Результати: виявлено проблеми, пов’язані з погіршенням психічного здоров’я суб’єктів вищої освіти в умовах пандемічно зумовленої кризи; установлено тотальний перехід до змішаної й дистанційної форм освітньої діяльності та неповну методичну й інструментальну готовність викладачів до освітньої діяльності в нових умовах. Виявлено прогноз щодо зміни парадигми професійної освіти: переважатиме школа учіння, викладач виконуватиме ролі фасилітатора, координатора; актуалізуються такі критерії оцінювання освітніх досягнень студентів як сформованість самосвідомості і психологічної стійкості, здатність до співпраці. Методи причинно-наслідкового та структурно-функціонального аналізу дозволили визначити доцільність використання таких інноваційних освітніх технологій для подолання суперечностей у вищій освіті у зв’язку з пандемією як технологія змішаної та дистанційної освітньої діяльності, технологія ситуативного навчання, технологія евристичного навчання. Висновки. Зміни в організації освітнього процесу у зв’язку з пандемією актуалізували використання інноваційних освітніх технологій змішаного (blended learning) та дистанційного навчання. Коронавірус прискорює глобальну цифровізацію, до якої спеціально потрібно готувати суб’єктів освітньої діяльності. Кейс-технології сприяють виробленню практичних навичок, розвитку системи цінностей студентів, їхніх професійних позицій, життєвих установок, що чітко корелює з прогнозами щодо формування нової освітньої парадигми. У кризових ситуаціях важливо, щоб здобувач вищої освіти не втратив власної траєкторії особистісного і професійного розвитку, цьому сприяє освітня технологія дослідницького (евристичного) навчанняПосилання
Panok, V., Vasylkiv, O., & Lukashuk, M. (2020). Psychological and Educational support of students’ self-regulation development / International Jornal of management, 11(4), 326-338.
Джурило Аліна (2020). Освіта після пандемії COVID-19: засвоєні уроки та майбутні перспективи / Імплементація європейських стандартів в українські освітні дослідження, 51-53.
Stukalo, N., & Simakhova, А.(2020). COVID-19 impact on Ukrainian Higher Education / Universal Jornal of Education Research, 8(8), 3673-3678.
Тимчук, І., & Погоріла, С. (2020). До проблеми емоційного вигорання в умовах змішаного навчання // Матеріали II Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції «Актуальні питання інтернаціоналізації вищої освіти в Україні: лінгвістичний, правовий та психолого-педагогічний аспекти». 25-26 березня 2020 р., Біла Церква, 117-119.
Янкович, О.І. (2008). Освітні технології в історії вищої педагогічної освіти України (1957-2008): монографія / Олександра Янкович. Тернопіль: Підручники та посібники, 12.
Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки (2009). Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: Монографія / За ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ імені І. Франка, 14-17.
Енциклопедія освіти (2008). Акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень. К. : Юрінком Інтер, 1040.
Akyol, Z. Educational Communities of Inquiry: Theoretical Framework, Research and Practice [Електронний ресурс] / Z. Akyol, D. R. Garrison. – Режим доступу: https://www.amazon.com/EducationalCommunitiesInquiryTheoreticalFramework/ dp/1466621109/ref=sr_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1473082391&sr=1-4(5.09.2016).
Anthony, A. Blended Learning to Support Alternative Teacher Certification. Curriculum Design and Classroom Management : Concepts, Methodologies, Tools and Applications [Електронний ресурс] / A. Anthony, Gimbert, R. Parker.
Режим доступу: http://ftp.factor.lg.ua/books/Curriculum_Design_and_Classroom Management.pdf.
Barrett, B. Blended Learning (MacMillan Books for Teachers) [Електронний ресурс] / B. Barrett, P. harma.
Режим доступу: https://www.amazon.co.uk/Blended-Learning-MacMillan-Books- Teachers/dp/0230020836 (5.09.2016).
Garrison, D. R. E-Learning in the 21st Century: A Framework for Research and Practice 2nd Edition [Електронний ресурс] / D. Garrison. –
Режим доступу: https://www.amazon.com/E-Learning-21st-Century-Framework Research/dp/0415885833/ref=sr_1_6?s=books&ie=UTF8&qid=1473083596&sr= 1-6 (30.06.2016).
Garrison, D. R. Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines [Електронний ресурс] / D. R.Garrison, N.D. Vaughan. –
Режим доступу: https://www.amazon.com/Blended-Learning-Higher-Education-Principles/dp/0787987
Horn, M. B. Blended: (2016). Using Disruptive Innovation to Improve Schools Hardcover [Електронний ресурс] / M. B. Horn, H. Staker. Режим доступу: https://www.amazon.ca/Blended-Disruptive-Innovation ImproveSchools/dp/11189
Mason. J. (2005). Blended Learning. ETAS Jornal. 23/1.