ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ УНІВЕРСИТЕТСЬКОГО СЕРЕДОВИЩА (НА ПРИКЛАДІ ВИДАТНИХ НАУКОВЦІВ)

Автор(и)

  • Вікторія Євгенівна Виноградова

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14693

Ключові слова:

В. Вернадський, І. Мечников, К. Ушинський, особистість, розвиваюче середовище, творче мислення, університетська освіта

Анотація

У статті розкривається складний процес формування та розвитку творчої особистості майбутніх науковців. Основна мета статті – дослідити основні чинники формування творчого мислення В. Вернадського, І. Мечникова та К. Ушинського в процесі їх навчання в університеті. У статті використано теоретичні та біографічний методи. Проаналізовано основні чинники формування творчого мислення видатних науковців. Дослідницький фокус спрямовано на університетське середовище вчених. Приділена увага мікросередовищам В. Вернадського, І. Мечникова та К. Ушинського. Проаналізовано освітні умови, які можуть бути дієвими щодо формування творчого мислення особистості. Надаються напрямки розвитку наукового мислення студентів як творчої особистості. У результаті з’ясовано основні фактори, що впливають на розвиток творчого мислення особистості під час навчання в університеті. Досліджуються чинники, що впливають на формування наукового таланту в умовах звичайного життя В. Вернадського, І. Мечникова та К. Ушинського. До основних факторів, що вплинули на розвиток творчого мислення видатних науковців було віднесено такі: високий рівень загальних здібностей, який проявлявся у здібностях до навчання; вплив видатних науковців того часу, які викладали в університеті; високий рівень мотивації та постійний саморозвиток майбутніх науковців; можливість самостійно обирати власну траєкторію та темп навчання. У статті приділяється увага суб’єктно-ціннісному підходу у розвитку творчого мислення особистості. Зазначені психолого-педагогічні принципи реалізації концепції розвитку творчих здібностей, розглянуті умови організації розвиваючого середовища, створення сприятливих умов для розвитку творчості у науковій діяльності. Приділено увагу психологічним аспектам активізації та оптимізації творчого процесу в університетській освіті. Отже, мікро- та макросередовище є важливим фактором, в умовах якого відбувається розвиток творчого мислення індивіда. На формування творчого мислення особистості впливає близьке університетське оточення та інші системи макросередовища. Однак, надважливим є саморозвиток та високий рівень мотивації на шляху до професійного визначення та реалізації

Посилання

Вернадский, В. (1993). Жизнеописание. Избранные труды. Воспоминания современников. Суждения потомков. Г.П. Аксенов. (Ред.). Москва : Современник.

Вернадский, В. (1922). Очерки и речи. Петроград : Научхимтехиздат.

Вернадский, В.И. (1988). Письма Н.Е. Вернадской (1886-1889). Москва: Наука.

Гумилевский, Л.И. (1967). Вернадский. Москва: «Молодая гвардия».

Мочалов, И.И. (1982). Владимир Иванович Вернадский. Москва: Наука.

Мечникова, О.Н. (1930). Музей памяти И.И. Мечников. Ленинград: Госмедиздат.

Острогорский, А.Н. (1908). Собрание неизданных сочинений К.Д. Ушинского. Санкт-Петербург: Tип. M. Меркушева.

Пономарев, Я.А. (1967). Психика и интуиция. Москва : Политиздат.

Ситник, К. & Бевз, Т. (2017). Володимир Вернадський: Людина. Громадянин. Учений. Київ: Наукова думка.

Ситник, К.М. & Шмиговська, В.В. (2006). Володимир Вернадський і Академія. Київ: Наукова думка.

Струминский, В.Я. (1960). Очерки жизни и педагогической деятельности К.Д. Ушинского. Москва: государственное учебно-педагогическое издательство министерства просвещения РСФСР.

Downloads

Опубліковано

2020-06-01

Номер

Розділ

Статті