USE OF AUTHENTIC VIDEO MATERIALS FOR THE FORMATION OF FUTURE ENGINEERS’ FOREIGN PROFESSIONAL COMMUNICATIVE COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.9.12412Keywords:
authentic video material, video sequence, civil engineer, professional foreign language communicative competence, quasi-communicative activityAbstract
The article investigates the role of authentic video materials in learning a profession-oriented foreign language in higher educational institutions by future engineers. The authors reveal the special features of using video materials in classes, determine the benefits of using authentic video materials (creation of specific language environment, increase of motivation, attention and memory development, effective learning, etc) to improve students’ competences. The paper draws attention to the criteria of the selection of video materials (authenticity, compliance with the curriculum and topics, taking into account the interests of the target audience, information novelty and relevance, compliance with regulations of speech, compliance of language material with the foreign language level, length of video clips, image sharpness and sound quality) and describes the main stages of work with videomaterials in foreign language classesReferences
Иванова С. Г. Видео на уроках иностранного языка – как средство развития коммуникативной компетенции cтудентов / С. Г. Иванова // Университетский комплекс как региональный центр образования, науки и культуры : матер. Всерос. науч.-метод. конф. – Оренбург, 2013. – С. 1960 – 1962.
Исупова М. М. Использование неигровых аутентичных видеоматериалов при обучении иностранному языку студентов неязыковых вузов / М. М. Исупова // Историческая и социально-образовательная мисль : научн. журн. – Кубань, 2016. – Т. 8 (№ 2). – С. 148 – 153.
Климова О. Методика роботи з відеоматеріалами на занятті з англійської мови / О. Климо-
ва // Проблеми підготовки сучасного вчителя : зб. наук. праць. – Умань, 2011. – № 4 (Ч. 1). – С. 31–35.
Мунтян А. О. Використання автентичних письмових та аудіо/відеоматеріалів при навчанні іноземної мови / А.О. Мунтян // Англістика та американістика : зб. наук. праць. – Дніпропетровськ,
– Вип. 12. – С. 88 – 94.
Отрощенко Л. С. Використання відеоматеріалів на уроках німецької мови у немовних ВНЗ / Л.С. Отрощенко // Вища освіта України у контексті інтеграції до Європейського освітнього просто-
ру. – К. : Гнозис, 2012. – Т. IV (37).– С. 355 – 360.
Штельмах О. Відеоурок як метод розвитку комунікативної компетенції у студентів технічного вузу на заняттях іноземної мови [Електронний ресурс] / О. Штельмах // Проблеми підготовки сучасного вчителя. – №8, 2013. – С. 104–109. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ppsv_2013_8(2)__17.
Яроцкая Л. В. Иностранный язык и становление непрофессиональной личности (неязыковой вуз) : монография / Л.В. Яроцкая. – М.: Изд-во ТРИУМФ, 2016. – 258 с.
Stempleski S. Short Takes: Using Authentic Video in the English Class. – 1997.