STANDARDS OF EFL TEACHER PREPARATION FOR MASTER DEGREE PROGRAMS: TESOL EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.9.12411Keywords:
EFL teacher preparation, second language acquisition, domain-based and principle-based approach, TESOL, criteria and performance indicatorAbstract
The article is dedicated to the research ofapproaches andprinciples of EFL teacher preparation programs based on the analysis of contemporary Ukrainian programs and TESOL standards. Comparative analysis of the aspects of EFL teacher preparation in Ukraine and the USA has revealed a few considerable differences, such as: aim (theoretical vs applicable), principles (principle-based vsdomain-based), and expected outcomes (knowledge and skills vs competencies). It has been found in the researchthat EFL teacher preparation standards for Master degreein Ukraine are non-existent and therefore current domestic training programs have no clear guidelines (criteria and indicators) as tothe development of professional competence. Based on the research results the following recommendations have been madefor standards development: to define the criteria and performance indicators, develop them based on domain approach and actual needs of labor market in Ukraine and abroad; include a standard of professional developmentReferences
Авшенюк Н. М. Стандарт підготовки вчителя англійської мови і літератури в Англії /
Н. М. Авшенюк // Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. – Вип. 7. – 2006. – С. 120 – 125.
Жуковський В. М. Робоча програма курсу «Методика викладання іноземних мов» /
В. М. Жуковський. – НУ «Острозька Академія», 2004. – 20 с.
Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. вид-ня д. пед н., проф. С. Ю. Ніколаєва. – К. : Ленвіт, 2003. – 273 с.
Закон України «Про освіту» (Положення про освітньо-кваліфікаційні рівні (ступеневу освіту) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/65-98-%D0%
BF. – Загол. з екрана. – Мова укр.
Коваль К. О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування / К. О. Коваль [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2089/soft-skills-u-studentiv-15_2_24_strategia.pdf?sequence=1.– Загол. з екрана. – Мова укр.
Копач О. Методика викладання іноземної (англійської) мови у середніх загальноосвітніх закладах. Програма навчальної дисципліни / О. Копач. – Полтавський державний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2009. – 12 с.
Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі / В. Г. Кремень. –
-е вид.]. – К. : Т во «Знання» України, 2010. – С. 384 – 385.
Старостенко О. В. Робоча програма з «Методики викладання іноземної мови» для студентів за напрямом підготовки 6.020303 Філологія (російська, англійська мова та література) /
О. В. Старостенко. – Херсон : ХДУ, 2014 – 33 с.
Шестопалова І. О. Навчальна програма дисципліни «Методика викладання англійської мови» (для спеціалістів спеціальності «Педагогіка і методика середньої освіти. Англійська мова) /
І. О. Шестопалова. – К. : МАУП, 2005. – 19 с.
Статистика володіння англійською мовою : Матеріали Goglobal Ukraine [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://2polyglot.com/ua/blog/187 . – Загол. з екрана. – Мова укр.
Програма «Вчителі англійської – агенти змін» : матеріали Британської Ради в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.britishcouncil.org.ua/teachers-change-agents-press.– Загол. з екрана. – Мова укр.
Допроектне базове дослідження «Шкільний вчитель нового покоління» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ndu.edu.ua/storage/2016/zvit_proekty.pdf- Загол. з екрана. –
Мова укр.
Тимчасовий стандарт вищої освіти за освітньо-професійно програмою «магістр» 8.02030302 – мова і література, 8.02030304 – переклад [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://foreignlanguages.karazin.ua/resources/0ac17356912169a01cb8ef6a8f9820a6.pdf . – Загол. з екрана. – Мова укр.
TESOL Р-12 Teacher Education Program Standards. – TESOL International Association : Alexandria, VA 2010. – 105 p.
Kuhlman N. The TESOL Guidelines for Developing EFL Standards /N. Kuhlman, B. Knezevic. – TESOL International Association : Alexandria, VA 2013. – 56 p.
Richards J. С. The Dilemma of Teacher Education in TESOL / J. С. Richards // TESOL QUARTERLY. – Vol. 21, No. 2. – June 1987. – Р. 209 – 223.