FRACTAL PRINCIPLE FOR DESIGN OPTIMIZATION OF STRUCTURAL KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.9.12397Keywords:
wurf, F module, structure of the content, philosophical categories, fractal, fractal pedagogyAbstract
This article explains how to use the fractal principle of natural systems and proportions to form the structure of the content of academic disciplines in the preparation of the future experts of high school. Obtained philosophical categories as components of the structure of the content of academic disciplines that provide the opportunity to form an optimal structure of the whole content of the discipline, or by a separate information, if their ratios correspond to mathematical laws of natural systems such as the F module or wurfReferences
Маджуга А. Г. Фрактальная педагогика: онтологические смыслы и методологические возможности: монография / А. Г. Маджуга, И. А. Синицина. – Стерлитамак : Изд-во СФБашГУ,
– 365 с.
Мандельброт Б. Б. Фракталы и хаос: множество Мандельброта и другие чудеса / Б. Б. Мандельброт. – Ижевск : НИЦ «Регулярная и хаотическая динамика», 2009. –392 с.
Степанишин И. Фрактальная структура общества и бифрактальная структура его развития [Електронний ресурс] / И. Степанишин, Ю. Алексеев. – Режим доступу: http://www.optima-project.ru/doc/se_1.pdf.
Василенко С. Золотое сечение в классических фракталах [Електронний ресурс] / С. Василенко. – Режим доступу: http://www.trinitas.ru/rus/doc/0232/013a/2144-vs.pdf.
Книшенко Т. Аналіз структурних макроекономічних показників на основі принципів гармонійності [Електронний ресурс] / Т. Книшенко // Соціально-економічні проблеми і держава. – 2012. – Вип. 1 (6). – С. 66–73. – Режим доступу до журн. : http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/ 2012/ 12ktmoph.pdf.
Булгакова Н. Б. Пропедевтическая подготовка в техническом вузе: монография / Булгако-
ва Н.Б. – К. : КМУГА, 1999. – 177 с.