PECULIARITIES OF THE PERSONAL AND CREATIVE COMPONENT IN PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL CULTURE OF HIGH SCHOOL TEACHERS

Authors

  • Н. І. Демченко старший викладач кафедри педагогіки та психології професійної освіти Гуманітарного інституту Національного авіаційного університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.6.10193

Keywords:

culture, professional activities, educational activities, professional culture, pedagogical culture, professional and pedagogical culture, identity, self-awareness, pedagogical thinking, creativity

Abstract

The article deals with  vocational and pedagogical culture of the high school teacher  as an integral personal quality of the teacher-professional, as a condition and prerequisite for effective teaching activities, as a generalized indicator of the teacher`s professional competence and the goal of his or her professional self-improvement. It was determined that professional and pedagogical culture of the high school teacher  is a way of creative self-realization of an individual teacher in various kinds of educational activities and communication aimed at the development, transfer and creation of pedagogical values and technology

References

Бабич М., Вітвицька С.С. Педагогічна культура викладача вищого навчальногозакладу // Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном: збірникнаукових праць / за заг. ред. д.п.н., проф. С. С. Вітвицької, к.п.н., доц.Н. М. Мирончук. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С. 77 – 80.

Балл Г. О. Категорія «культура особистості» в аналізігуманізації загальної професійної освіти. // Педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень і перспективи: Зб. наук. праць / За ред. І. А. Зязюна і Н. Г. Ничкало. – К., 2003. – С. 51– 61.

Батракова С. Н. Проблема самосознания учителя как «человека культуры» // Психология обучения: Дайджест российской и зарубежной прессы. – 2003. – № 2.– С. 9 – 13.

Болодурина Э. А. Теоретико-методологические предпосылки изучения и формирования профессиональной культуры студентов. // Педагогическое образование и наука. – 2007. – №4. – С.75 – 83.

Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – С. 208.

Клементьев Е. Д. Социально-философские аспекты образования // Вопросы философии. – 1984. – №11.

Лузік Е. В. Креативність як критерій якості підготовки фахівців профільних ВНЗ України // Вища освіта України. 2006. – № 3. – С. 76 – 82.

Правотворов В. А. Профессиональная культура специалиста и динамика ее формирования на етапе «вуз-производство» // Вестник Харьковского университета. – 1985.– №5. – С. 18 – 32.

Семиченко В. А. Пути повышения эффективности изучения психологии.- К.: Магістр-S. 1997. – С. 124.

Сисоєва С.О., Соколова І.В. Проблеми неперервної освіти: тезаурус наукового дослідження. К.: Видавничий Дім «ЕКМО», 2010. – С. 362.

Issue

Section

Статті