MOTIVATION MECHANISM FOR ENTREPRENEURSHIP UNDER THE MODERNIZATION OF NATIONAL ECONOMY
Keywords:
motivation mechanism, economic modernization, entrepreneurship, values, state, instituteAbstract
In the research we considered the structure of entrepreneurship motivation mechanism to provide the economic modernization. Its main features are: 1) the purpose of motivation oriented on creation the entrepreneurship model which form the behavior of achievement the modernization goals; 2) motivation complex – needs, interests, values; motives and incentives, embodied in social and economic institutes; 3) resource expenditures – budget expenditures of a state and investment expenditures of entrepreneurs; 4) expected results – increase in rates of economic growth, innovative development, social welfare etc.; 5) benefits – which a government and society gain as a result of modernization processes. The main directions of the government economic policy, its instruments and levers, which foresees additional incentives for entrepreneurship, are determined. The limits of government institutes’ impact on entrepreneurship behavior model can be delineated by tax privileges, public-private partnership, entrepreneurship deregulation, soft loans. We suggest periodical evaluating of the results of economic reforms and improving the effectiveness of motivation mechanism.
References
Доброгорська О. В. Мотиваційний механізм сприяння підприємницькій діяльності представників середнього класу / О.В. Доброгорська // Персонал. – 2006. - №8. – С. 78-82.
Державна служба статистики України [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
Про стан та перспективи розвитку підприємництва в Україні: національна доповідь // Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва. – Київ, 2009. – 180 с.
Притула О.В. Ефективність використання мотиваційних механізмів у сфері підприємництва: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. екон. наук: спец. 08.06.02 – підприємництво, менеджмент та маркетинг / О.В. Притула. – Львів, 2001. – 18 с.
Осецький В. Трансмісійний механізм циклічності інноваційного розвитку економіки / Валерій Осецький, Володимир Поліванов // Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. – 2016. – №1. – С. 24-30
Спивак В. Корпоративная культура / В. Спивак. СПб: Питер, 2001. – 352 с.
Єршова Л. Від купця – до підприємця: трансформація цінностей української економічної еліти в ХІХ – на початку ХХ століття / Л. Єршова // Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. 2018, №5. С. 154-161
Фуруботн Э.Г. Институты и экономическая теория: достижения новой институциональной экономической теории / Э.Г. Фуруботн, Р. Рихтер. Пер. с англ.; под ред. В.С. Катькало, Н.П. Дроздовой. – СПб: Изд-й дом С.-Петерб. гос. ун-та, 2005. – 702 с.
Локк Дж. Сочинения: в 3-х т. Т.3 / Джон Локк. – М.: Мысль, 1988. – 668 с.
Liakhovets O. Tax Incentives Effectiveness for the Innovation Activity of Industrial Enterprises in Ukraine / O. Liakhovets // Economics&Sociology. Vol.7, No.1, 2014. – P. 72-84
Институциональные проблемы эффективного государства / Под ред. В. Дементьева, Р. Нуреева. – Донецк: ДонНТУ, 2011. – 372 с.
Економічна безпека держави / за заг. ред. д.е.н., проф., члена-кореспондента НАН України О.С. Власюка, д.е.н., проф. А.І. Мокія. – Львів: Апріорі, 2013. – 836 с.