KEY PRINCIPLES AND TRANSFORMATION CHARACTER OF ADULT EDUCATION
Keywords:
adult education, continuing education, further education, recurrent education, permanent education, lifelong educationAbstract
The urgency of the problem of adults in modern socio-economic conditions is substantiated in thearticle. The principles and priority directions of the development of both European and national adult education areanalyzed. Attention is focused on the socio-economic need for the functioning of the adult education system. It is notedthat a comprehensive evaluation, analysis of the thematic range of the educational needs of adult citizens, as well as the possibilities for their satisfaction, the assessment of the quality, territorial and financial accessibility of different typesof educational programs constitute the basis for the development of normative, scientific and methodological components of adult education.References
Аніщенко О. Тренди освіти дорослих: реалії та перспективи / Олена Аніщенко // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету: зб. наук. пр. / за ред. І.П. Аносова – Мелітополь : Вид-во МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2015. – № 2 (15). – С. 155-160. – (Серія «Педагогіка»)
Карпенко М. М. Освіта протягом життя як чинник людського розвитку [Електронний ресурс] / М.М. Карпенко // Національний інститут стратегічних досліджень – Режим доступу до ресурсу: http://www.niss.gov.ua/articles/1865/
Концепция непрерывного образования // Бюллетень Государственного комитета СССР по народному образованию. Сер. Высшее и среднее специальное образование. – № 8. – 1989. – С. 9 –20
A Memorandum on Lifelong Learning [Electronic resource] // Commission of the european communities. – Режим доступу до ресурсу: http://arhiv.acs.si/dokumenti/Memorandum_on_Lifelong_Learning.pdf
Statement by the European Association for the Education of Adults (EAEA) on the European Commission’s communication on rethinking education – Режим доступу до ресурсу: http://www.eaea.org/media/news/2013/february/eaea_statement_rethinkingeducation.pdf
Towards an institutional strategy for Lifelong Learning in Higher Professional Education [Electronic resource] // Published by the FLLLEX consortium May 2012. – Режим доступу до ресурсу: www.aqu.cat/doc/doc_16974883_1.pdf