DEFINITION OF THE QUALITY OF CORPORATE GOVERNANCE IN JOINT-STOCK COMPANIES WITH STATE PARTICIPATION

Authors

  • В. Л. ОСЕЦЬКИЙ Taras Shevchenko National University of Kyiv
  • М. В. POCCO Taras Shevchenko National University of Kyiv

Keywords:

quality of corporate governance, quality, Total Quality Management (TQM), stakeholders

Abstract

The article analyzes three main reasons for improving the quality of corporate governance in jointstockcompanies with state participation by adopting the best experience of corporate governance: growingopportunities, the need for foreign investment and concentration of ownership. The main directions of improving thequality of corporate governance policies in joint-stock companies with state participation are identified, which fullytake into account the needs and expectations of stakeholders.

Author Biographies

В. Л. ОСЕЦЬКИЙ, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Doctor of Economic Theory, Macro- and Microeconomics

М. В. POCCO, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Master's degree, 1 year, Business-Administration, Department of International Economics and Marketing

References

Головне управління статистики у м. Києві. Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України. Дані про кількість суб'єктів ЄДРПОУ. Кількість юридичних осіб за організаційними формами. Кількість суб’єктів ЄДРПОУ за організаційно-правовими формами господарювання. АРХІВ 2007-2018 року. Режим доступу: - джерело: http://www.ukrstat.gov.ua/edrpoy/ukr/EDRPU_2015/ks_opfg/arh_ks_opfg_15.htm

Корпоративне урядування чи управління. Ольга Босак. Економічна правда. 15 січня 2018 року. Режим доступу: - джерело: https://www.epravda.com.ua/columns/2018/01/15/632948/

Ринок цінних паперів: Якість корпоративного управління та інформаційна відкритість акціонерного товариства: вплив на ринкову вартість його акцій. Шапран Наталія. №9-10 за 2005 рік.

Сазонець І.Л. Міжнародні стандарти безпеки підприємств: навч. посіб. / І. Л. Сазонець. – Рівне: Волин, обереги, 2015. – 352 с.

Albert M. (1993) Capitalism vs. Capitalism, Whurr Publishers: London.

Bergman B. and Klefsjo B. (2003) Quality from Customer Needs to Customer Satisfaction, Second edition, Lund: Stuentlitteratur.

Conti T. (2005) A Set of Quality Assessment aimed at Improving Corporate Governance, The Impact of Corporate Governance On the Quality of Management, “International Academy for Quality”, June, pp., 39–52.

Dyllick T. and Hockerts K. (2002) Beyond the Business Case for Corporate Sustainability. “Business Strategy and the Environment” 11, pp. 130–141.

Elkington J. (1997) Cannibals with Forks: The Triple Bottom Line of 21st Century Business, Capstone: Oxford.

Freeman R. E. (2008) Managing for Stakeholders, in Stakeholder Theory, ed. Zakhem J. A., Palmer E.D. adn Stoll L. M., pp.1–27, Prometheus Books, New York.

Mele C. And Colurcio M. (2006) The Evolving path of TQM: towards business excellence and stakeholder value, “International Journal of Quality & Reliability Management”, No 5 pp. 464–489.

Podnar K. and Jancic Z. (2006) Towards a Categorization of Stekeholder Groups: An Empirical Verification of a Three-Level Model, “Journal of Marketing Communication”, Vol. 12, No. 4, pp. 297–308.

Smith J. H. (2003) The Shareholder vs. Stakeholders Debate, “MIT Sloan Management Review”, 44 (4), pp. 77–82.

Watson H.G. (2005) Corporate Governance requires Quality Leadership, in The Impact of Corporate Governance On the Quality of Management, “International Academy for Quality”, June, 3–18.

Published

2019-10-16

Issue

Section

Статті