ПРОГНОЗУВАННЯ ВТОМНОГО РУЙНУВАННЯ ОБШИВКИ ФЮЗЕЛЯЖУ, ВИГОТОВЛЕНОЇ З ПЛАКОВАНОГО АЛЮМІНІЄВОГО СПЛАВУ

Автор(и)

  • M. Karuskevich National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.18.4868

Ключові слова:

допустиме пошкодження, втомна тріщина, деформаційний рельєф

Анотація

В останні десятиріччя в цивільній авіації знаходить все більше розповсюдження принцип допустимого пошкодження (Damage Tolerance), відповідно до якого тривалість експлуатації залежить від швидкості розвитку дефектів.

Одним із розповсюджених дефектів є втомна тріщина. Швидкість розповсюдження втомних тріщин визначається, як правило, відповідно до принципів механіки руйнування, проте, як показали проведені експерименти, прогнозування процесу руйнування плакованих алюмінієвих сплавів може виконуватися на основі аналізу локального накопиченого втомного пошкоджування.

В статті представлено основи експериментально-аналітичного методу визначення тривалості стадії розповсюдження втомних тріщин в плакованих алюмінієвих сплавах. Метод базується на використанні регресійних рівнянь, які встановлюють звязок кінетики втомних тріщин з накопиченим у концентраторів напружень втомним пошкодженням. В якості характеристики локального втомного пошкодження використовуються характеристики деформаційного рельєфу поверхні, що формується в процесі циклічного навантажування. Кількісний аналіз деформаційного рельєфу виконується компьютерізованим оптичним методом, ідеологія якого, а також приборне і програмне забезпечення розроблені в Національному авіаційному університеті.

Посилання

Broek D. Elementary Engineering Fracture Mechanics/ D. Broek// Springer. – 1982. - 540 p.

Butushin S.V. Analysis of the statistics of operational damage of the aircraft with long service life/ S.V.Butushin, V.V.Nikonov, A.V. Siomin// Herald of the MSTU CA. - №179(5). – Moscow. - 2012. - P.18-31.

McIvily A.J. Analysis of failures/ A.J.McIvily// Moscow. – 2010. - 416 p.

Frinlander I.N. How the An-10 was withdrawn from airlines/ I.N.Frinlander // Herald of the Russian Academy of Sciences. – 2000. -V. 70. - №9. P. 823-827.

Karuskevich M.V., Korchuk E.Yu., Yakushenko A.S., Maslak T.P. Estimation of the accumulated fatigue damage by saturation and fractal dimension of the deformation relief // Strength of materials - Vol. 40. - № 6. – P. 693-698.

Karuskevich M., Karuskevich O., Maslak T., Schepak S. Extrusion/intrusion structures as quantitative indicators of accumulated fatigue damage // International Journal of Fatigue. – 2012. – № 39. – P. 116–121.

Karuskevich M.V. Fatigue life prediction by the structurally sensitive damage indicator // Proceeding of NAU. – 2012. – № 1. – P. 139–143.

##submission.downloads##

Опубліковано

26.06.2013

Номер

Розділ

Експлуатація повітряного транспорту