ВИЗНАЧЕННЯ ЗАВАНТАЖЕННЯ СУДНА «ВАЖКИМ» ВАНТАЖЕМ У РЕЙСІ НА УМОВАХ ДОГОВОРА РЕЙСОВОГО ФРАХТУВАННЯ

Автор(и)

  • Юлія Коскіна Одеський національний морський університет, Одеса, Україна
  • Олексій Дрожжин Одеський національний морський університет, Одеса, Україна
  • Ірина Тихоніна Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.63.19763

Ключові слова:

рейсове завантаження, чиста вантажопідйомність, рейсове фрахтування, кількість вантажу

Анотація

Стаття присвячена визначенню порядку розрахунку кількості вантажу, яку судно може прийняти до перевезення (рейсового завантаження) у рейсі, який виконується на умовах укладеного договору рейсового фрахтування. Рейсове завантаження судна «важким» вантажем лімітується величиною його чистої вантажопідйомності у рейсі, яка багато у чому залежить від дедвейта судна у кліматичній зоні виконання рейса, що є наслідком вимог до безпеки виконання рейса відповідно до Міжнародної конвенції про вантажну марку. У статті подано загальний порядок розрахунку чистої вантажопідйомності судна, виходячи з різних величин розрахункових дедвейтів судна у різних кліматичних зонах виконання рейсу, порядок визначення яких також подано у статті. Наведено порядок визначення розрахункових дедвейтів судна як підстави для калькуляції рейсового завантаження для рейсів з однією та двома змінами вантажної марки. Запропоновано узагальнений алгоритм визначення чистої вантажопідйомності судна, реалізацією якого проілюстровано розрахунковими прикладами виконання розрахунків. Наголошено, що самі по собі результати розрахунки чистої вантажопідйомності мають виключно технологічний характер, оскільки лише оцінюють можливості судна прийняти до безпечного перевезення певну партію вантажу за кількістю. Наразі виконання рейсу на умовах договору рейсового фрахтування потребує співвіднесення отриманої розрахункової величини чистої вантажопідйомності судна на рейс із умовами щодо кількості вантажу. Вказана у рейсовому чартері як умова, що визначається фрахтувальником, вона також у певному сенсі лімітує можливості судновласника-перевізника перевезти певну кількість вантажу, встановлюючи мінімальний та максимальний розмір суднової партії. Розглянуто варіанти співвіднесення розрахункової чистої вантажопідйомності судна на рейс із кількістю вантажу відповідно до договору рейсового фрахтування, на підставі чого визначено можливі варіанти кількості вантажу, яка фактично буде перевезена у рейсі на умовах договору рейсового фрахтування.

Біографії авторів

Юлія Коскіна, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

Професор кафедри «Експлуатація флоту і технологія морських перевезень».

Доктор технічних наук

Олексій Дрожжин, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

Доцент кафедри «Експлуатація флоту і технологія морських перевезень».

Кандидат технічних наук

Ірина Тихоніна, Одеський національний морський університет, Одеса, Україна

Старший викладач кафедри «Експлуатація флоту і технологія морських перевезень».

Посилання

Plomaritou, E. (2014). A Review of Shipowner's and Charterer's Obligations in various types of Charter. Journal of Shipping & Ocean Engineering. 4. P. 307-321.

Tsoudis, G. N. (2015). The Shipbroker's Work-ing Knowledge: Dry Cargo Chartering in Prac-tice. London: AKAKIA Publications, 655 p.

Іsbester, C. J. (2010). Bulk carrier practice: a practical guide. London : Nautical Institute, 400 р.

D'agostini, E. (2018). An empirical study of voyage chartering practices in the tanker mar-ket. The Journal of Maritime Business, (41), 209-232.

Лапкін О.І., Онищенко С.П., Коскіна Ю.О. Теорія і практика фрахтових операцій. О.: КУПРІЄНКО СВ, 2017. 151 с.

Коскіна Ю.О. Оцінка судновласником пропо-зиції укладання угоди фрахтування судна на рейс. Наукоємні технології. 2022. № 56 (4). С. 331-338. DOI: https://doi.org/10.18372/2310-5461.56.17133

Omholt-Jensen K. How to do a pre-voyage calculation. URL: https://www.maritime-optima.com/insights/how-to-do-a-voyage-calculation]. (дата звернення 23.10.2024)

Kendall, L.C. and Buckley, J.J. (2001) The Business of Shipping. Cornell Maritime Press, Centreville (MD). 453 p.

Stopford, M. (2008). Maritime economics 3e. Routledge. 815 р.

Безкровний Є. М., Тихоніна І. І. Техно-логія морських перевезень: Навчальний посібник. Одеса, 2015. 277 c.

Завітаєв В.Л. Динаміка параметрів остой-ності суден змішаного ріка-море плавання типу «Буг» при різному завантаженні суден. Водний транспорт. 2022. Вип. 1 (35). С. 40-45. doi.org/10.33298/2226-8553.2022.1.35.05

Завітаєв В.Л. Методи розміщення макси-мальної кількості вантажу на суховантажних суднах. Водний транспорт. 2021. Вип. 3 (34). С. 160-166. DOI:10.33298/2226-8553/2021.3.34.18

Patil Prasad Vinayak, Chelladurai Sree Krishna Prabu , Nagarajan Vishwanath, Sha Om Prakash. Numerical Simulation of Ship Navigation in Rough Seas Based on ECMWF data. Brodogradnja. Volume 72 Number 1, 2021 72(1). pp. 19-58. doi.org/10.21278/brod72102.

Haiying Jia, Tristan Smith, Vishnu Prakash. Estimating vessel payloads in bulk shipping using AIS data. International Journal of Shipping and Transport Logistics. 2019. 11(1). pp. 25-40. DOI: 10.1504/IJSTL.2019.096864

Jorge Pecci. Dry Bulk / Quantity Measure-ments and other challenges URL: https://www.aimuedu.org/aimupapers/Dry_Bulk_Measurements.pdf. (дата звернення 24.10.2024)

G.M. Peter. A Brief Report On Draft Sur-veys For Bulk Cargo Quantity Assessments. URL: https://www.vizagcustoms.gov.in/Notices/elearning/DRAUGHT_SURVEY.pdf. (дата звер-нення 23.10.2024)

Incoterms Rules 2020. URL: https://iccwbo.org/business-solutions/incoterms-rules/incoterms-2020/. (да-та звернення 26.10.2024)

ІНКОТЕРМС/ Офіційні правила тлума-чення торговельних термінів Міжнародної торгової палати (редакція 2000 року). URL: https://ips.ligazakon.net/document/FIN3961]. (дата звернення 26.10.2024)

Multi-Purpose Charter Party 1982. URL: https://www.fonasba.com/wp-content/uploads/ 2020/11/MULTIFORM-82-CP.pdf]. (дата звер-нення 26.10.2024)

BIMCO Contracts. URL: https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/ bimco-contracts]. (дата звернення 23.10.2024)

International Convention on Load Lines. URL: https://www.imo.org/en/About/Conventions/Pages/International-Convention-on-Load-Lines.aspx (дата звернення 24.10.2024)

Правила про вантажну марку морських суден. Регістр судноплавства України. Київ. 2020. 81 с. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 896_001-88#Text (дата звернення 26.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

21.03.2025

Номер

Розділ

Транспорт, транспортні технології