ТРАНСПОРТНІ ТЕХНОЛОГІЇ У КОНТЕКСТІ ВІДНОВЛЕННЯ СУДНОВИХ ВАНТАЖНИХ МЕХАНІЗМІВ НОВІТНІМИ МОДИФІКОВАНИМИ ЕПОКСИПЛАСТАМИ

Автор(и)

  • Андрій Букетов Херсонська державна морська академія, Україна
  • Юрій Шульга Херсонська державна морська академія, Херсон, Україна, Дунайський Інститут Національного Університету «Одеська Морська Академія», Ізмаїл, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.63.18944

Ключові слова:

композит, теплостійкість, модифікатор, деструкція, властивості

Анотація

Розвиток транспортних технологій на сьогодні обумовлює необхідність не лише створення основ оптимального технічного використання засобів транспорту, їх технічної експлуатації, але й технічного обслуговування і ремонту. Одним із основних завдань транспортних технологій є пошук нових перспективних наукових напрямів та їх впровадження у практику, а також забезпечення ефективного застосування новітніх технологій та інноваційних методів для формування чи відновлення об’єктів водного транспорту. У цьому плані перспективним є застосування полімерних композитів на основі епоксидної смоли. Вони відрізняються покращеними показниками адгезійних та когезійних властивостей порівняно з іншими відомими олігомерами, що визначає широкий спектр їх застосування на водному транспорті.

З метою поліпшення властивостей адгезивів на основі епоксидної матриці у неї на початковій стадії формування вводять добавки різної фізичної природи. У роботі досліджено вплив модифікатора d-аскорбінової кислоти на теплофізичні властивості епоксипластів для отримання матеріалу, призначеного для відновлення суднових вантажних механізмів. За динамікою теплостійкості від концентрації d-аскорбінової кислоти визначено оптимальний вміст добавки у епоксидному компаунді, який становить 1,25…1,50 мас.% на 100 мас.% епоксидної смоли. Уведення у епоксидний олігомер модифікатора забезпечує отримання композитів з максимальними значеннями теплостійкості серед усіх досліджуваних матеріалів. При цьому значення теплостійкості зростають від 341 К (для епоксидної матриці) до 352…354 К.

Обґрунтовано механізм підвищення теплостійкості епоксидної матриці у присутності модифікатора, який передбачає взаємодію епоксидної смоли з добавкою і твердником внаслідок перебігу хімічних реакцій. У результаті перебігу реакцій структуроутворення компаунду на основі епоксидного олігомеру та модифікатора у присутності поліетиленполіаміну виникають в основному міцні хімічні зв’язки типу С-О, NН2, О-NН2, N=О, N-О-Н, С=N, які значною мірою обумовлюють підвищення показників когезійної міцності новостворених модифікованих епоксидних матриць. Зазначимо, що саме показники когезійної міцності матриці визначають теплостійкість матеріалу в умовах впливу підвищених температур.

Встановлено, що максимальні показники температури склування (333 К) спостерігали для модифікованого матеріалу, який містить d-аскорбінову кислоту у кількості 1,5 мас.%. За такого вмісту добавки спостерігали максимальні значення як теплостійкості, так і температури склування порівняно з вихідною епоксиматрицею (327 К). Саме за такої концентрації модифікатора при зшиванні компаунду формується максимально зшита структурна сітка аморфного полімеру з найбільшою кількістю хімічних зв’язків.

Біографії авторів

Андрій Букетов, Херсонська державна морська академія, Україна

Доктор технічних наук, професор, професор кафедри транспортних технологій та механічної інженерії

Юрій Шульга, Херсонська державна морська академія, Херсон, Україна, Дунайський Інститут Національного Університету «Одеська Морська Академія», Ізмаїл, Україна

Аспірант

Посилання

Abass A. Olajire Recent advances on organic coating system technologies for corrosion protection of offshore metallic structures. Journal of Molecular Liquids. 269, 572-606 (2018) doi.org/10.1016/j.molliq.2018.08.053

Sapronov O., Buketov A., Kim B., Vorobiov P., Sapronova L. Increasing the Service Life of Marine Transport Using Heat-Resistant Polymer Nanocomposites. Materials. 17, 1503 (2024) doi.org/ 10.3390/ma17071503

Buketov A.V., Shulga Yu.M., Fesenko I.P., Bezbakh O.M., and Pastukh O.A. Increasing the Lifetime of Water Transportation Vehicles by Using Multifunctional Composites with a Polymer Matrix, Ultradisperse Diamond, and Discrete Fibrous Filler. Journal of Superhard Materials. 46 (1), 40–54 (2024) DOI: 10.3103/S1063457624010027

Momber A., Irmer M., Gluck N. Performance characteristics of protective coatings under low-temperature offshore conditions. Part 2: Surface status, hoarfrost accretion and mechanical properties, Cold Reg. Sci. Technol. 127, 109-114 (2016) DOI:10.1016/j.coldregions.2016.04.

Mohan P. A critical review. The modification, properties, and applications of epoxy resins. Polym. Plast. Technol. Eng. 52, 107–125. (2012) doi.org/10.1080/03602559.2012.727057

Paluvai N.R., Mohanty S., Nayak S.K. Synthesis and Modififications of Epoxy Resins and Their Composites: A Review. Polymer-Plastics Technology and Engineering. 53. 1723–1758 (2014) DOI:10.1080/03602559.2014.919658

Farzana H., Mehdi H. Review article, Polymer matrix nanocomposites, processing, manufacturing, and application: An overview. J. Compos. Mater. 40, 1511–1575 (2006) DOI:10.1177/0021998306067321

Hongbo G., Jiang G., Qingliang H., Sruthi T., Xingru Y., Yudong H., Henry A.C., Suying W., Zhanhu G. Flame-retardant epoxy resin nanocomposites reinforced with polyaniline-stabilized silica nanoparticles. Indu. Eng. Chem. Res. 52, 7718–7728 (2013) doi.org/10.1021/ie400275n

Cho Soo Hyoun, Scott R., Paul V. Self‐healing polymer coatings. Advanced Materials. 21 (6), 645-649 (2009) doi.org/10.1002/adma.200802008

Shaffer E.O., McGarry F.J., Lan Hoang. Designing reliable polymer coatings. Polymer Engineering & Science. 36 (18), 2375-2381 (1996) doi.org/10.1002/pen.10635

Momber A., Irmer M., Gluck N. Performance characteristics of protective coatings under low-temperature offshore conditions. Part 1: Experimental set-up and corrosion protection performance, Cold Reg. Sci. Technol. 127, 109-114 (2016) DOI:10.1016/j.coldregions.2016.04.

Diniz F.B., De Andrade G.F., Martins C.R., De Azevedo W.M. A comparative study of epoxy and polyurethane based coatings containing polyaniline-DBSA pigments for corrosion protection on mild steel. Prog. Org. Coat. 76 (5), 912-916 (2013) doi.org/10.1016/j.porgcoat.2013.02.010

Zhou C., Lu X., Xin Z., Liu J., Zhang Y. Hydrophobic benzoxazine-cured epoxy coatings for corrosion protection. Prog. Org. Coat. 76, 1178-1183 (2013) DOI:10.1016/j.porgcoat.2013.03.013

Verma S., Mohanty S., Nayak S. A review on protective polymeric coatings for marine applications. Journal of coatings technology and research. 16, 307-338 (2019) DOI:10.1007/s11998-018-00174-2

Akimov A.V., Buketov A.V., Sapronov A.A., Yakushchenko S.V., Smetankin S.A. Development of polymer composites with improved thermophysical properties for shipbuilding and ship repair. Composites: Mechanics, Computations, Applications. 10(2), 117-134 (2019) doi: 10.1615/CompMechComputApplIntJ.2018026989

Brailo M., Buketov A., Yakushchenko S., Vynar V., Kobelnik O. The investigation of tribological properties of epoxy-polyether composite materials for using in the friction units of means of sea transport. Materials Performance and Characterization. 7(1), 275–299 (2018) doi:10.1520/MPC20170161 / available online atwww.astm.org).

Buketov A., Sapronov O., Brailo M.,... Sapronova A., Sotsenko V. The use of complex additives for the formation of corrosion- and wear-resistant epoxy composites. Advances in Materials Science and Engineering. 8183761 (2019) doi.org/10.1155/2019/8183761

Buketov A.V., Sapronov O.O., Brailo M.V. Investigation of the Physico-Mechanical and Thermophysical Properties of Epoxy Composites with a Two-Component Bidisperse Filler. Strength of Materials. 46(5), 717–723 (2014) doi: 10.1007/s11223-014-9605-z

Stukhlyak P.D., Buketov A.V., Panin S.V., Maruschak P.O., Moroz K.M., Poltaranin M.A., Vukherer T., Kornienko L.A., Lyukshin B.A. Structural fracture scales in shock-loaded epoxy composites. Physical Mesomechanics. 18 (1), 58-74 (2015) doi.org/10.1134/S1029959915010075.

##submission.downloads##

Опубліковано

04.10.2024

Номер

Розділ

Транспорт, транспортні технології