МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ АГЕНТСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ МОРСЬКИХ СУДЕН
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.61.18290Ключові слова:
агентування суден, морське судно, порт, трампове судноплавствоАнотація
У статті розглянуто процес роботи морського агента ‒ надання комплексу послуг з представництва та забезпечення дотримання інтересів судна, яке знаходиться у морському порту, з метою завантаження/розвантаження вантажу та/або із іншими цілями. Агенти організують і координують прибуття, стоянку та вихід суден з морського порту. У статті агентське обслуговування суден у морських портах подано у вигляді трьох етапів роботи морського агента – операції, які від реалізує до приходу судна у порт, під час знаходження судна у порту та після його відходу. Визначено події, які фіксують початок та кінець кожного етапу. Процес агентського обслуговування є складним через велику кількість третіх сторін, які залучаються до виконання процедур і формальностей, що дозволяють судну здійснити судно-захід та судно-вихід. Такий процес супроводжується оформленням низки документів, які має виконати агент для інформування всіх зацікавлених сторін. Основний час перебування суден у порту займає обробка вантажів – операції з навантаження або розвантаження. Протягом цього періоду агентське обслуговування включає безперервний контроль за перевалкою вантажів із врахуванням інтересів судновласника. Окремі етапи процесу, покладеного до розгляду, формалізовано у їх взаємній залежності та взаємній обумовленості із використанням апарату темпоральної логіки. Чітка їх координація у часі забезпечує координованість процесу загалом, адже лише своєчасність та правильність кожного етапу процесу агентського обслуговування та його завершеність дозволяють почати наступний етап. Представлений процес був формалізований за допомогою операторів темпоральної логіки, які можуть встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між етапами та забезпечувати безперервність процесу та взаємозв'язок самих етапів. Визначено набір документів, необхідних для початку, виконання та завершення кожного з етапів. Деякі з документів є зовнішніми для суднового агента, деякі видаються безпосередньо ним, але кожен з них є ключовим в реалізації певних операцій в процесі агентського обслуговування.
Посилання
Collins M., Schiels K., & Skoufalos P. (2013) Ship Agency. A Guide to Tramp Ship Agency Practice. Witherby. 134 p.
Denholm, J. S. (2022). Port agency. Institute of Chartered Shipbrokers. 248 p.
Lansdale, A. (2013) Port Agency. Institute of Chartered Shipbrokers. 210 p.
Latarche, M. (1998). Port agency. Witherby. p. 198.
Assimenos, N. (2017). Commercial operations management. Shipping Operations Management, 47-71.
Pramesti, B. R. A., & Putri, S. Y. (2023, October). Optimizing Cash Disbursement Procedures through Accounting Information Systems in a Shipping Services Company. In Proceedings of International Conference on Economics Business and Government Challenges (Vol. 6, No. 1, pp. 220-226).
Brudney, V. (1985). Corporate governance, agency costs, and the rhetoric of contract. Columbia Law Review, 1403-1444.
Lie, E. (2000). Excess funds and agency problems: an empirical study of incremental cash disbursements. The Review of Financial Studies, 13(1), 219-248.
Tsimplis, M. (2020). The liabilities of the vessel. In Maritime Law (pp. 246-333). Informa Law from Routledge.
Callaway, F. H. (1989). Maritime Liens and Claims. MLAANZ Journal, 6, 15.
Reeder, C. (1990). Maritime Lien Status for Unpaid Hull or Liability Insurance Premiums: Whether the Nonpayment of Hull and Protection and Indemnity Insurance Premiums Should Create a United States Maritime Lien Against the Insured Vessel in Favor of The Insurer. Tul. Mar. LJ, 15, 285.
International Maritime Organization, Convention on Facilitation of International Maritime Traffic, 1965, as amended, 2017 edition (IMO FAL)
Кодекс торговельного мореплавства України. Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/176/95-%D0%B2%D1%80#Text
Аверочкіна Т. В. Щодо визначення поняття «вільна практика» для суден в морських портах України / Т. В. Аверочкіна // Lex portus. - 2017. - № 1. - С. 189-199. - Режим досту-пу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/LP_2017_1_19
Про затвердження Правил надання послуг у морських портах України. Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1401-13?find=1&text=%D0%BC%D0%BE%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B0%D0%B3%D0%B5%D0%BD%D1%82#w1
Меморандум про взаєморозуміння щодо контролю державою порту в Чорноморському регіо-ні від 26 квітня 2021 № 72/15-612-27050 (офіційний переклад українською мовою). https://marad.gov.ua/storage/app/sites/1/international-activities/BcMou_2021.pdf
Jones, D. T. (2011). International Health Regulations. In Handbook of Nautical Medicine (pp. 310-315). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
Типова технологічна схема пропуску через державний кордон автомобільних, водних, заліз-ничних та повітряних транспортних засобів перевізників і товарів, що переміщуються ними. По-станова Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2003 р. N 1989.
Звіт звичаїв морського порту Южний. Видано на підставі наказу ДП АМПУ № 91 від 25.05.2015 р. https://ucci.org.ua/uploads/files/5931538d090da.pdf
Мельников М. Відповідальність за простій судна [Електронний ресурс] / М. Мельников // Транспорт і Логістика – Режим доступу до ресурсу: https://interlegal.com.ua/ru/publikacii/ship_delay_responsibility/.
BIMCO. Sample copy of Standard Statement of Facts. https://www.bimco.org/Contracts-and-clauses/BIMCO-Contracts/Standard-Statement-of-Facts#
Наказ Державної санітарно-епдеміологічної служби України "Про організацію санітарного контролю суден у портах" від 19.02.2016 № 18
International Health Regulations (2005) – Third edition. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/246107/9789241580496-eng.pdf?sequence=1
Latarche, M. (1998). Port Agency. London: Witherby Publishers.
Standart Statement of Facts. https://www.bimco.org/contracts-and-clauses/bimco-contracts/standard-statement-of-facts
В адміністрації морського порту «Південний» презентували перший модуль ІСПС ‒ «вільна практика». Транспорт. № 39 (830) від 01.10.2014.