МОДЕЛЬ ОЦІНЮВАННЯ СТУПЕНЯ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ ІТ-ПРОЄКТІВ

Автор(и)

  • Максим Луцький Національний авіаційний університет, Київ, Україна
  • Вікторія Сидоренко Національний авіаційний університет, Київ, Україна
  • Станіслав Яроцький Національний авіаційний університет, Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.59.17943

Ключові слова:

ступень інвестиційної привабливості, характерні риси інвестиційної привабливості об’єктів, індивідуальні та групові системи переваг, класичні критерії прийняття рішень

Анотація

Залучення прямих іноземних інвестицій у розбудову післявоєнної України неможливе без повного, обґрунтованого і всебічного аналізу ступеня інвестиційної привабливості (СІП) відповідних об’єктів промисловості та інфраструктури. Причому зрозуміло, що зазначений аналіз має ґрунтуватися на сучасних експертних системно-інформаційних технологіях та класичних критеріях прийняття рішень (ККПР). Отже сьогодні, як ніколи актуалізуються питання розробки та впровадження проектів в ІТ-сфері, підготовка ІТ-кадрів, створення та оцінювання привабливих умов для інвестицій̆. Стаття присвячена розвитку експертних технологій побудови і аналізу групових систем переваг (ГСП) експертів на множині характерних рис інвестиційної привабливості (ХРІП) для оцінювання СІП ІТ-проєктів. Під системою переваг СІП розуміється обґрунтоване упорядкування (ранжування) цих рис: від більш прийнятної, значущої, вагомої тощо, – до менш прийнятної. В роботі представлено модель оцінювання СІП ІТ-проєктів, яка за допомогою побудови матриць рішень на множині ХРІП та комплексного порівняльного аналізу усіх отриманих ГСП, дозволяє зробити вибір оптимально ефективного ККПР для оцінювання СІП ІТ-проєктів на незвичайно високому рівні значущості a=1%. А проведене експериментальне дослідження запропонованої моделі оцінювання СІП ІТ-проєктів встановило, більшу, стосовно інших ККПР, ефективність критерію Севиджа, оскільки він має оптимізаційний зміст, тобто мінімізує у ГСП відхилення в думках як більшості, так і меншості випробуваних. Що й вилилося у максимальне узагальнене значення збігу з ГСП, яке було побудовано за допомогою інших методів ККПР. Однак, з іншого боку у ККПР Севиджа вплинув на появу у ГСП пов’язаних рангів. Крім того, обґрунтовано необхідність поглибленого вивчення ставлення членів саме підгрупи mC як самої чисельної, а отже і надійної, до значущості рис інвестиційної привабливості об’єктів експертизи.

Біографії авторів

Максим Луцький, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

Доктор технічних наук, професор

Вікторія Сидоренко, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Відбудова України: принципи та політика / за ред. Юрія Городніченка, Ілони Сологуб, Беатріс Ведер ді Мауро Паризький звіт І. – Center Economic Policy Reserche. Е-ресурс https://cepr.org/system/files/2022-12/reconstruction%20book_Ukrainian_0.pdf. (дата звернення 15.07.2023)

Про Національну програму інформатизації, Закон України No 2807-IX від 01.12.2022, Україна.

Рева О. М. , Камишин В. В. , Радецька С.В., Малиновшевська А.В., Бурдельна Є.А., Липчанська Л.М. Методи і моделі кваліметрії синергетичного ефекту у дидактиці: монографія, Київ: ІОД НАПН України, 2019. 235 с.

Рева О.М., Камишин В.В., Сагановська Л.А., Яроцький С.В. Теоретичні основи моделювання «компромісу» у вимогах до всебічного розвитку обдарованості тих, хто навчається. Освіта та розвиток обдарованої особистості: Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України. 2022. № 3 (86). С. 20 –27.

Рева, О. М., Суворова І. М. Методи розпізнавання образів у оцінюванні компетентності викладачів щодо пріоритетності індикаторів мотивів їхньої праці. Управління проектами, системний аналіз і логістика. К.: НТУ, 2009. Вип. 6. С. 208-216.

Рева, О. М., Амірсеїдова Л. М. Медіана Кемені у встановленні групової системи переваг експертів на множині чинників інвестиційних рішень. Актуальні проблеми економіки. К.: НАУ, 2011. № 3. С. 87-94.

Рева, О. М., Амірсеїдова Л. М. Пріоритети інвесторів на множині чинників, що впливають на прийняття рішень. Управління проектами, системний аналіз і логістика. К.: НТУ «КПІ», 2012. № 9. С. 353-360.

Рева О. М., Камишин В. В., Шульгін В. А., Недбай С. В. Нечіткі моделі ергономічної кваліметрії точності пілотування: монографія, Рівне: Овід, 2010. 106 с.

Рева, О. М., Борсук С. П., Шульгін В. А. Сучасні проблеми людського чинника в авіації: навч. посіб. К.: Укр ІНТЕІ, 2018. 124 с.

Рева О. М., Борсук С. П., Камишин В. В., Шульгін В. А., Пархоменко В. Д., Липчанський В. О. Системно-інформаційна методологія проактивної кваліметрії впливу людського чинника на прийняття рішень в аеронавігаційних системах: монографія, Київ: УкрІНТЕІ, 2019. 166 с.

Рева О. М., Камишин В. В., Борсук С. П., Невиніцин А. М., Шульгін В. А. Людський чинник: Методологія проактивної квалиметрії загроз помилок авіадиспетчерів: монографія, Київ: УкрІНТЕІ, 2020, 126 с.

Рева, О. М. Бень А. П. , Ляшенко В. Г. Системні основи кваліметрії впливу людського чинника на прийняття рішень у судноводінні. Сучасні інформаційні та інноваційні технології на транспорті (MINNT – 2019): збірка матеріалів ХІ Міжнародної науково-практичної конференції, (Херсон, 28-30 травня 2019 року). Херсон: ХДМА, 2019. С. 69-72.

Гнатієнко Г. М., Снитюк В. Є. Експертні технології прийняття рішень: монографія, К.: ТОВ «Маклаут», 2008. 444 с.

Новосад В. П., Селіверстов Р. Г., Артим І. І. Кількісні методи експертного оцінювання: наук.-метод. Розробка, К.: НАДУ, 2009. 36 с.

Яроцький, С.В. Пілотна оцінка ставлення експертів до значущості характерних рис інноваційної привабливості об’єктів інтелектуальної власності. Авіаційно-космічна техніка та технологія. Харків: «ХАІ», 2019. № 4. С. 112-121. doi: 10.32620/aktt.2021.4sup2.15

Рева О. М., Камишин В. В., Невиніцин А. М., Радецька С. В. Багатокрокова процедура прийняття рішень щодо узгодженості групових систем переваг авіадиспетчерів. Технічне регулювання, метрологія, інформаційні та транспортні технології: матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конф., (14-15 листопада 2019 р.), Одеса: ОДАТРЯ, 2019. С. 147-152.

Reva О., Nevynitsyn А., Borsuk S., Shulgin V., Kamyshyn V. Air Traffic Controllers’ Attitude to the Mistakes Hazards during Their Professional Experience. Safety and Risk Assessment of Civil Aircraft during Operation, Longbiao Li, IntechOpen. (December 23rd 2020). Р.113-127.

Рева О. М., Борсук С. П., Засанська С. В., Яроцький С. В. Обґрунтування напрямів вдосконалення експертних технологій в дослідженнях людського чинника. Сучасні інформаційні та інноваційні технології на транспорті (MINNT – 2021): збірник матеріалів ХІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., (25-27 травня 2021 року), Херсон: ХДМА, 2021. С. 49-54.

Рева О. М., Борсук С. П., Камишин В. В. Технологія усунення статистичної похибки «того, хто вижив», визначені у ставленні авіадиспетчерів до небезпек помилок. Актуальні проблеми безпеки на транспорті, в енергетиці, інфраструктурі: зб. матеріалів І Міжнар. наук.-практ. конф., (8-11 вересня 2021 року), Херсон: Морський інститут імені контр-адмірала Ф. Ф. Ушакова, 2021. С. 112-116.

Рева О., Камишин В. Системно-інформаційне обґрунтування критеріїв узгодженості систем переваг учасників освітньо-виховного процесу. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи, Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2022. Вип. 1(28). С. 70-78. DOI https://doi.org/10.32405/2413-4139-2020-1(28)-70-78.

Дмитрієнко В. Д., Заковоротний О. Ю. Засоби та алгоритми прийняття рішень: лабораторний практикум. Харків: HTMT, 2012. 76 с.

Антосяк, П. П., Самусь Є. І. Про медіану Кемені - Снелла та коефіцієнт узгодженості думок експертів. Науковий вісник Ужгородського університету. Ужгород: Вид-во УжНУ «Говерла», 2016. Вип. 1 (28). С. 14–17.

Рева О. М., Камишин В. В., Шульгін В. А., Невиніцин А. М. Системний аналіз: медіана Кемені як оптимізаційна модель групової системи переваг авіадиспетчерів на небезпеках характерних помилок. Наука, технології, інновації, Київ: УкрІНТЕІ, 2020. № 3. C. 55-64.

##submission.downloads##

Опубліковано

31.10.2023

Номер

Розділ

Інформаційні технології, кібербезпека