ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОСТІ БЕЗПІЛОТНОГО ЛІТАЛЬНОГО АПАРАТУ ЗА ШВИДКІСТЮ НА РІЗНИХ РЕЖИМАХ ПОЛЬОТУ

Автор(и)

  • Андрій Зірка Центрального науково-дослідного інституту озброєння та військової техніки Збройних Сил України
  • Марина Зірка Центральний науково-дослідний інститут озброєння та військової техніки ЗС України
  • Наталія Кадет Національний авіаційний університет, Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.58.17648

Ключові слова:

безпілотний літальний апарат, стабільність швидкості, стійкість до перевантажень, довгоперіодичний рух, частота вібрації, ступінь затухання, зрив

Анотація

У публікації розглядається питання забезпечення стійкості польоту безпілотного літального апарата за швидкістю. Проведено аналіз фізичної сутності процесу забезпечення стійкості безпілотного літального апарата за швидкістю. Приділено увагу режимам польоту за яких оператор (зовнішній пілот) може зіткнутися з труднощами практичного пілотування безпілотного літального апарата. Проаналізовано можливі причини виникнення позаштатних ситуацій під час польоту безпілотного літального апарата на швидкостях близьких до гранично малих. Розглянуто можливі дії оператора (зовнішнього пілота) щодо повернення безпілотного літального апарата в експлуатаційний діапазон швидкостей з області нестійкості. У статті продемонстровано особливості стійкості та керованості безпілотного літального апарату в режимі маршрутного польоту. Приділено увагу складності пілотування та безпеки польоту на других режимах. У статті продемонстровано методику визначення межі між першим і другим режимами польоту. Показано особливості керування безпілотним літальним апаратом та забезпечення стійкості в першому та другому режимах.Досліджено питання динамічної стійкості безпілотного літального апарата. Проведено чисельне моделювання поздовжнього руху безпілотного літального апарата у вільному, некерованому польоті, отримано траєкторії руху для безпілотного літального апарата обраної конфігурації зі зміною швидкості та кута нахилу траєкторії в часі. Побудовано графіки траєкторій руху зі зміною швидкості та висоти за часом, побудовано графіки перехідних процесів для випадків стійкого та нестійкого режимів польоту. Проведено аналіз зовнішніх факторів, що найбільше впливають на параметри польоту в різних умовах застосування безпілотного літального апарата.

Біографії авторів

Андрій Зірка, Центрального науково-дослідного інституту озброєння та військової техніки Збройних Сил України

Кандидат технічних наук, докторант

Марина Зірка, Центральний науково-дослідний інститут озброєння та військової техніки ЗС України

молодший науковий співробітник науково-дослідного відділу

Наталія Кадет, Національний авіаційний університет, Київ, Україна

старший викладач кафедри

Посилання

. Mitrahovich, M.M., Silkov, V.I. (2016). Unmanned Aerial Vehicles: Justification and calculation of main parameters and characteristics. Kyiv, К.: Central Research Institute of armament and military equipment of Armed Forces of Ukraine, 268 p;

Ilyushko, V.M., Silkov, V.I. (2010). Unmanned Aerial Vehicles: Methods for Approximate Calculations of Basic Parameters and Characteristics. Kyiv, К.: Central Research Institute of armament and military equipment of Armed Forces of Ukraine, 302 p;

Mitrahovich, M.M. (1998). Complex technical systems. Systematic mathematical support of project decisions. National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv: "Nichlava, 184 p.

Rostopchin, V.V. Unmanned Aerial Vehicles and Air Defense - Problems and Prospects of Confrontation [electronic resource] access mode www.researchgate.net;

Mosov S.P. (2019). Unmanned Aerial Vehicles in Military Affairs: Monograph. Kyiv: Interservice, 324 p.

Mitrahovich, M.M., Silkov, V.I. (2012). Unmanned Aerial Systems: Methods for Comparative Assessment of Combat Capabilities. Kyiv, К.: Central Research Institute of armament and military equipment of Armed Forces of Ukraine, 302 p.;

Zirka, A.L., Rastryhin, O.O., Silkov, V.I. (2017). Methodology for assessing the technical perfection of an unmanned aerial vehicle by its main flight characteristics during flight tests. Arms and Military Equipment, No. 3 (15), pp. 40-45. DOI:1034169/2414-0651.

Zirka, A.L., Zirka, M.V., Kadet, N.P. (2021). Methodological approach to evaluating the cost-effectiviness of unmanned aerial vehicle with a turbojet engine. Science Based Technology. Vol. 4(52). Pp. 313-317. DOI: 10.18372/2310-5461.52.16377.

##submission.downloads##

Опубліковано

18.07.2023

Номер

Розділ

Інформаційні технології, кібербезпека