МЕТОД АНАЛІЗУ ВЗАЄМОЗАЛЕЖНОСТЕЙ ПАРАМЕТРІВ QOE ТА QOS НА ОСНОВІ АЛГОРИТМІВ МАШИННОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.56.17130Ключові слова:
стільникова мережа, архітектура мережі, процедури, QoE, QoS, моніторингАнотація
Використання сучасних технологічних рішень для побудови радіо мереж різного призначення є Сьогодні більшість постачальників телекомунікаційних послуг зацікавлені в тому, щоб клієнти були задоволені послугами, які їм надаються. Очевидно, що користувачі певної послуги будуть і надалі обирати одного і того ж провайдера, якщо їх очікування якості послуг виправдалися. Тому, щоб задовольняти очікування клієнтів, провайдерам необхідно постійно вимірювати поточний рівень якості послуг, які вони надають. Для надання послуг найкращої якості телекомунікаційними провайдерами компаніям необхідно враховувати не лише показники якості мережі та QoS, але й QoE. Опитування абонентів з огляду на розширення мережі та збільшення кількості послуг, що надаються вже не є продуктивним процесом, таким чином є необхідність забезпечити послідовний наскрізний моніторинг якості досвіду користувачів. Виходячи з цих міркувань у даній роботі було запропоновано для аналізу даних використовувати модель машинного навчання, що має назву «Випадковий ліс», а також покроково описано етапи аналізу, що базуються на історичних даних. В ході дослідження вдалося протестувати метод прогнозування QoE в залежності від параметрів QoS. Виявилося, що можна скоротити набір даних, що пропонувався у другому розділі без впливу на точність та продуктивність розрахунків, що виконує модель машинного навчання. Разом з тим, прогнозування відносно тих параметрів, що залишились відбувається із точністю 100%, що є відмінним результатом. Таким чином, запропонований метод з використанням алгоритмів машинного навчання може використовувати у своїй роботі телекомунікаційні провайдери та мобільні оператори для забезпечення наскрізного моніторингу рівня задоволеності користувачів від наданих постачальником послуг.
Посилання
Definitions of terms related to quality of service. ITU-T E.800, 2008. 30 с.
Le Callet P., Möller S., Perkis A. Qualinet White Paper on Definitions of Quality of Experience. COST IC1003 Qualinet, 2003. 24 с.
Reiter U., Brunnström K., De Moor K., Larabi M.-C., Pereira M., Pinheiro A., You J., Zgank A. Factors influencing Quality of Experience. Springer, 2014.
Alreshoodi M., Woods J. Survey on QoEQoS correlation models for multimedia services. International Journal of Distributed and Parallel Systems (IJDPS). 2013. № 3. С. 53–72.
Katranaras E., Odarchenko R., Osman H., Patsouras I., et al. D7.4 Final integrated 5G-TOURS ecosystem and technical validation results. 5G-TOURS - ICT-19-2019. P. 21-26.
Laghari K., Connelly K. Toward total quality of experience: a QoE model in a communication ecosystem. IEEE Communication Magazine, 2012. T. 50, № 4. P. 58–65.
ITU-T Recommendation P.10/G.100. Vocabulary for performance and quality of service. Amendment 2: New definitions for inclusion in Recommendation ITU-T P.10/G.100, 2008.
ETSI Technical Report. Human Factors (HF); Quality of Experience (QoE) requirements for real-time communication services, 2010.
Van Ewijk A., De Vriendt J., Finizola L. Quality of Service for IMS on Fixed Networks. Business Models and Drivers for Next-Generation IMS Services. США: International Engineering Consortium, 2007.
O'Neill T. M. Quality of Experience and Quality of Service for IP video conferencing. Polycom, 2002.
Siller M. and Woods J. C. QoS arbitration for improving the QoE in multimedia transmission. Proceedings of the International Conference on Visual Information Engineering, 2003. P. 238–241.
Empirix. Assuring QoE on Next Generation Networks. Whitepaper, 2001. URL:http://www.whitepapers.org/docs/show/113.(access date 25.11.2022)
Soldani D. Means and methods for collecting and analyzing QoE measurements in wireless networks. Proceedings of International Symposium on a World of Wireless, Mobile and Multimedia Networks, 2006. P. 531–535.
De Moor K., Ketykó I., Joseph W. Proposed framework for evaluating quality of experience in a mobile, testbed-oriented living lab setting. Mobile Networks and Applications, 2010. V. 14, № 3. P. 378–391.
Baraković S., Baraković J., Bajrić H. QoE dimensions and QoE measurement of NGN services. Белград, Сербія: Proceedings of the 18th Telecommunications Forum (TELFOR '10).
Stevens S. S. Psychophysics: Introduction to its perceptual, neural, and social prospects. NewYork: John Wiley & Sons, 1975.
Guilford, J. P. A generalized psychophysical law. Psychological Review, 1932. V.39, №1, P. 73-85.
Fechner G. T., Boring E. G., Howes D. H., Adler H. E. Elements of psychophysics, 1966. V.1.
Fiedler M., Hossfeld T., Phuoc T.-G. A generic quantitative relationship between quality of experience and quality of service. Network, IEEE, 2010. V.24, №2. P. 36-41.