Методика обґрунтування порту бункерування суден в рейсі
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.43.13989Ключові слова:
бункерування, порт бункерування, схема руху судна, бункерне паливо, трапове судноплавствоАнотація
При експлуатації власного або орендованого флоту перед оператором перевезення постає двобічне завдання: з одного боку перевезти вантаж з порту навантаження в порт призначення безпечним навігаційним шляхом в повному збереженні кількісних і якісних його характеристик, з іншого – постійно підтримувати судно у мореплавному стані. Ефективність перевезення при цьому для перевізника визначається за показником собівартості перевезення, для збільшення якого останнім часом практикують включення в схему руху судна порту добункерування. Завдяки цьому прийому виникає можливість прийняти на борт більшу кількість вантажу при збереженні мореплавності судна. Окрім цього, різниця в вартості паливного бункеру в різних регіонах надає можливість збільшення прибутку від перевезень. Очевидно, що необхідність в дозаправках бункером в портах, які лежать на ділянках траси, виникає на великих морських переходах. Визначення певного варіанту порту бункерування, що визначає загалом й схему руху судна, вирішується розв’язанням двох укрупнених завдань: визначення завантаження судна з урахуванням умов плавання й обґрунтування схеми роботи судна при перевезенні вантажу на напрямку. Таким чином, метою представленої статті є розробка методики обґрунтування схеми роботи суден з можливістю бункерування на маршруті слідування на морській трасі з урахуванням характеру вантажу, що перевозиться. Для апробації наведеної методики були проведені розрахунки на прикладі судна-балкер «Зоя Космодемянська» (дедвейт 49880 т), для роботи на ренжі Одеса-Далянь з зерновим вантажем, значення питомого навантажувального об’єму якого становить 1,2 м3/т. Портами-претендентами щодо добункерування виступили порти Стамбул, Пірей, Коломбо, Сінгапур. Надана в статті методика враховує вплив зовнішніх факторів на кількість вантажу, таких як характеристики району плавання, які в свою чергу впливають на розмір мінімального надводного борту, необхідний для забезпечення безпеки мореплавстваПосилання
Акимова О. В., Хайминова Ю. В. Управле-ние издержками линейных судоходных компаний в условиях кризиса. Розвиток методів управління та господрювання на транспорті. Зб. наук. праць. Одеса: ОНМУ. 2009. С. 160–170.
Bunker Index. URL: https://www.bunkerindex. com/-index.php (дата звернення: 25.03.2019).
Yao Z., Ng, S. H., Lee, L. H. A study on bun-ker fuel management for the shipping liner ser-vices. Computers & Operations Research. 2012. Vol. 39. No. 5. 1160-1172. DOI: 10.1016/j.cor.2011.07.012 (eng).
Wang X., Teo C. C. Integrated hedging and network planning for container shipping’s bunker fuel management. Maritime Economics & Logistics. 2013. Vol. 15. No. 2. 172–196. DOI: 10.1057/mel.2013.5 (eng).
Wang S., Meng, Q. Robust bunker manage-ment for liner shipping networks. European Journal of Operational Research. 2015. Vol. 243. No 3. pp. 789-797. DOI:10.1016/j.ejor.2014.12.049 (eng).
Aydin N., Lee H., Mansouri S.A. Speed optimization and bunkering in liner shipping in the presence of uncertain service times and time windows at ports. European Journal of Operational Research. 2017. Vol. 259. No 1. pp.143-154. DOI: 10.1016/j.ejor.2016.10.002 (eng).
Ghosh S., Lee L. H., Ng S. H. Bunkering deci-sions for a shipping liner in an uncertain environment with service contract. European Journal of Operation-al Research. 2015. Vol.244. No 3. pp. 792–802. DOI: 10.1016/j.ejor.2015.02.012 (eng).
Dulebenets M. A. Bunker consumption optimi-zation in liner shipping: A metaheuristic ap-proach. International Journal on Recent and Innova-tion Trends in Computing and Communication. 2015. Vol. 3. No 6. pp. 3766–3776.
Meng Q., Wang, S., Lee, C. Y. A tailored branch-and-price approach for a joint tramp ship routing and bunkering problem. Transportation Research Part B: Methodological. 2015. Vol. 72. pp.1-19. DOI: 10.1016/j.trb.2014.11.008 (eng).
Vilhelmsen C., Lusby R., Larsen J. Tramp ship routing and scheduling with integrat-ed bunker optimization. EURO Journal on Transportation and Logistics. 2014. Vol. 3. No 2. pp. 143–175. DOI: 10.1007/s13676-013-0039-8 (eng).
Vilhelmsen, C., Lusby R., Larsen J. Routing and scheduling in tramp shipping-integrating bunker optimization. OR 2013-International Conference on Operations Re-search (2013, February). 2013.
Vilhelmsen, C., Lusby R. M., Larsen J. Routing and scheduling in tramp shipping-integrating bunker optimization: Technical report. 2013.
Безкровний Є. М., Тихоніна І. І. Технологія морських перевезень: Навчальний посібник. Одеса: КУПРІЄНКО СВ, 2015. 277 с.
Вірченко В. В., Тихоніна И. И. Обґрунтування та вибір типу судна для заданого напрямку перевезень. Методичні вказівки до виконання курсового проекту. Одесса: Изд-во ОНМУ, 2009. 40 с.
Bunkerwire. URL: https://www.platts. com/IM. Platts.content/ProductsServices/ Products/ bunkerwire.pdf (дата звернення: 25.03.2019).
Livebunkers. URL: http://livebunkers. com/aden (дата звернення: 25.03.2019).
Specifications guide Global bunker fuels URL: https://www.spglobal.com/platts/plattscontent/_assets/_files/en/our-methodology/methodology-specifications/global-bunker-fuels.pdf (дата звернен-ня: 25.03.2019).