Концепція формування професійних компетентностей фахівців з інформаційних технологій та кібербезпеки
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.43.13984Ключові слова:
професійні компетентності, інтегрована компетентність, знання, вміння, навички, європейська рамка, індустріальна модель, професійні стандарти, фахівці з інформаційних технологій та кібербезпекиАнотація
Проаналізовано особливості формування системи підготовки фахівців з інформаційних технологій та кібербезпеки у відповідності до світової системи стандартизації сектору індустрії послуг, а також згідно національних вимог і стандартів. Проведено порівняльний аналіз та розкрито зміст формування компетентностей на базі американської індустріальної моделі та європейської рамки компетенцій фахівців з інформаційно-комунікаційних технологій. Визначено, сучасний стан та тенденції розвитку і формування освітніх стандартів академічного та професійного спрямування. Показано, що зазначені тенденції характеризуються вимогами сектору ІТ індустрії послуг, а також визначають вимоги роботодавців галузі до необхідних знань, умінь, навичок фахівців на ринку праці. Виявлено основні особливості формування компетентностей фахівців з інформаційних технологій та кібербезпеки. Представлено, зарубіжний досвід побудови багаторівневої структури класифікації базових академічних та професійних компетентностей фахівців з інформаційних технологій. Визначено класи та рівні компетентностей, а також відповідні їм посади в сфері ІТ технологій сектору індустрії. Розглянуто основні концептуальні можливості застосування європейської рамки компетенцій фахівців з інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема European e-Competence Framework та американської платформної моделі ETA Competency Model Clearinghouse в якості системо-утворюючих основ підготовки кадрів з ІТ та кібербезпеки. Особливу увагу приділено міжнародним загально-спрямованим підходам стандартизації освітніх послуг, рівням компетенцій у відповідності професійним вимогам до фахівців в системі класифікації посад. Визначено градації академічних та професійних компетентностей фахівців, які повинні забезпечити високий рівень якості широкого переліку послуг в сфері інформаційних технологій та кібербезпеки, інформаційно-комунікаційних систем або безпосередньо організації чи установи. Показано, що даний підхід формування підґрунтя навичок і умінь, дозволяє використовувати фундаментальні професійні знання і багаторівневий принцип класифікації базових компетентностей світової системи стандартизації при розробці вітчизняних освітньо-професійних програм та кваліфікаційних вимог. Окреслено перспективи дослідження, які полягають у визначені інтегральності в розвитку кар'єри, управління персоналом в сфері інформаційних технологій, моніторингу попиту та пропозицій на ринку праці; гармонізації національних і корпоративних рамок компетенцій, кваліфікацій, професійної сертифікації, тощо. Проведено порівняльний аналіз та показано, що зазначені концептуальні принципи підготовки фахівців, повинні стати підґрунтям формування вітчизняного класифікатора посад сектору інформаційних технологій та кібербезпеки. Визначено, що класифікація посад, повинна проводитись на основі визначених кластерів компетенцій галузі інформаційно-комунікаційних технологій та індустріальної моделі США. На базі проведених досліджень, визначено перспективні шляхи, щодо методології формування компетентностей фахівців освітньої галузі інформаційних технологій та кібербезпеки. Зазначений концептуальний підхід дозволить вітчизняній системі освіти та безпосередньо університетам країни, які готують фахівців з інформаційних технологій, успішно реалізувати освітні процеси інтеграції в світовий простір ринку послуг, а також забезпечити діяльність по створенню єдиних освітніх стандартів та класів компетентностей з метою підвищення рівня якості освіти і результатів навчання.Посилання
Сектор ІТ може стати додатковим локо-мотивом економічного зростання [Електронний ресурс]: Офіційний веб-портал Кабінету міністрів України. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/news/ sektor-it-mozhe-stati-dodatkovim-lokomotivom-ekonomichnogo-zrostannya-glava-uryadu (дата звернення 25.04.2019).
Репозитарій професійних кваліфікацій [Електронний ресурс] URL: http://www.profstandart.org.ua/ (дата звернення 25.06.2019).
Постанова МОН України «Про затвер-дження переліку галузей знань і спеціальностей» № 266 від 29 квітня 2015 р. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF (дата звернення 07.06.2019).
Наказ Міністерства освіти і науки України від 27.10.2015 № 1115 з внесенням змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 11.09.2015 № 922 «Про Науково-методичну раду Міністерства освіти і науки України». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ru/v1115729-15/sp:max25 (дата звернення 07.06.2019).
Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. Схвалено сектором вищої освіти Науково-методичної Ради Міністерства освіти і науки України протокол від 29.03.2016 № 3. URL: http://sau.kiev.ua/docs/20161220/ recomendations.doc (дата звернення 08.05.2019).
Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 Про затвердження Національної рамки кваліфікацій. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF (дата звернення 08.05.2019).
European e-Competence Framework 3.0
(A common European framework for ICT Professionals in all industry sectors). URL: http://www. ecompetences.eu/ get-the-e-cf/ (дата звернення 08.05.2019).
Матвійчук-Юдіна O. В. Індустріальна модель як основа формування професійних компетентностей фахівців з кібербезпеки. Збірник наук. праць Уманського державного пед. унів. ім. Павла Тичини. 2017. Вип. № 2. C. 247 — 254.
Матвійчук-Юдіна О. В. Властивості інфор-маційної системи відповідно міжнародних стандар-тів — основа формування компетентностей май-бутніх ІТ-фахівців з предмету «комп’ютерна графіка». Інноватика у вихованні. 2017. Вип. 6. С. 237–245
Матвійчук-Юдіна O. В. Аналіз зарубіжного досвіду формування робочих планів та освітніх програм підготовки фахівців інформаційних технологій спеціальності «Кібербезпека». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 7 (71). C. 3–14.
Матвійчук-Юдіна O. В. Вітчизняний та зарубіжний досвід формування змісту навчання комп’ютерної графіки майбутніх бакалаврів кібербезпеки. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 62. № 6. URL : https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1938/1290 (дата звернення 08.05.2019).
Вольпян Н. С., Тихомиров В. В. О неко-торых Методологических принципах проектирова-ния секторальной рамки квалификаций в области Информатика. Вестник Университета (Государст-вен-ный университет управления). 2014. № 19. С. 41–49.
European ICT Professional Profiles (CWA 16458) ICS 35.020 — August 2018. URL: tp://ftp.cencenelec.eu/CEN/WhatWeDo/Fields/ICT/eEducation/WS/eSkills/ICTSkills/CWA%2016458-1_2018.pdf. (дата звернення 08.05.2019).
Curriculum Guidelines for Baccalaureate Degree Programs in Information Technology a Report in the Computing Curricula Series Task Group on Information Technology Curricula Association for Computing Machinery (ACM). URL: https:// www.acm.org/binaries/content/assets/education/curricula-recommendations/it2017.pdf (дата звернення 08.05.2019).
Тюнінг. Методичні рекомендації для розроб-лення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання / Гармонізація Освітніх Структур в Європі; пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти «Програми Еразмус+», д-ра техн. наук, проф. Ю. М. Рашкевича. Київ: ТОВ «Поліграф плюс», 2016. 80 с.
Закон України Про основні засади забезпечення кібербезпеки України (Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 45. ст.403). URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2163-19 (дата звернення 08.05.2019).
Наказ № 375 від № 06 квітня 2016 року. Про затвердження персонального складу Науково-методичних комісій (підкомісій) сектору вищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0375729-16 (дата звернення 08.05.2019).
Наказ МОНУ про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю кібербезпеки для першого бакалаврського рівня вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-za-specialnistyu-125-kiberbezpeka-dlya-pershogo-bakalavrskogo-rivnya-vishoyi-osviti (дата звернення 08.05.2019).