Universal data model for the formation of the critical information infrastructure of the state objects list
DOI:
https://doi.org/10.18372/2225-5036.23.11823Keywords:
critical infrastructure, critical information infrastructure, critical aviation information systems, universal data model, civil aviationAbstract
In recent times all over the world the number of different emergency situations was increased. Every day mass media informs about natural and man-caused disasters, weapon conflicts, acts of terrorism, global crimes, acts of piracy that were committed by both crime organizations and single offenders. Increasingly frequently as a result of these events many people falls a victim and also state critical importance systems and resources can be damaged. By this means most of world leader states have attended to methods and means of identifying, systematization and security assurance for critical infrastructure objects. Loss or operational breakdown of these objects can cause significant or irreparably damage for national security of the state. However, as shown by the analysis of the domestic normative base, today in Ukraine an exhaustive list of objects of the critical information infrastructure of the state is not yet formed and there is no clear mechanism for the formation of this list. Given the above, the paper proposes a universal data model for the formation of critical information infrastructure of the state objects list and, on the basis of the developed model, a list of critical objects in the field of civil aviation is formed. In further works is planned to develop efficient methods and tools for identifying and ranking objects, the list of which is formed using the proposed model of data.
References
С. Гнатюк, М. Рябий, В. Лядовська, «Ви-значення критичної інформаційної інфраструкту-ри та її захист: аналіз підходів», Зв'язок, №4, С. 3-7, 2014.
С. Гнатюк, В. Лядовська, «Критерії визна-чення елементів критичної інфраструктури держа-ви», Матеріали ХХIII всеукр. наук.-практ. конф. «Інно-ваційний потенціал світової науки — ХХI сторіччя». Запоріжжя: Вид-во ПГА, С. 55-57, 2013.
A. Wenger, V. Mauer, M. Cavelty «Internatio-nal critical information infrastructure protection hand-book 2008-2009», Center for Security Studies, ETH Zurich, 2009.
О. Довгань, «Критична інфраструктура як об’єкт захисту від кібернетичних атак», Матеріали наук.-практ. конф. «Інформаційна безпека: виклики і загрози сучасності». К: НА СБ України, С. 17-20, 2013.
Д.Бірюков, С. Кондратов, «Захист крити-чної інфраструктури: проблеми та перспективи впровадження в Україні». К: НІСД, 96 с, 2012.
С. Keating, R. Rogers, R. Unal, D. Dryer, R. Safford, W. Peterson, G. Rabadi, «System of Systems Engineerings», Engineering Management Journal, Vol. 15, № 3, p. 36-45, 2003.
Постанова про затвердження Порядку формування переліку інформаційно-телекомунікаційних систем об’єктів критичної інфраструктури держави. Постанова Кабінету Мі-ністрів України від 23.08.2016, №563. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zak on3.rada.gov.ua/laws/show/563-2016-%D0%BF.
Doc 8973 ІСАО «Керівництво з авіаційної безпеки» (Restricted), Вид. 9, 818 с, 2014.
О. Корченко, В. Бурячок, С. Гнатюк, «Кі-бернетична безпека держави: характерні ознаки та проблемні аспекти», Безпека інформації, т. 19, №1, С. 40-45, 2013.
С. Гнатюк, Д. Васильєв, «Сучасні крити-чні авіаційні інформаційні системи», Безпека інфор-мації, Т. 2, №1, С. 51-57, 2016.
«Система воздушных сигналов». [Элект-ронный ресурс]. Режим доступа: https://ru.wikipedi a.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0_%D0%B2%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%83%D1%88%D0%BD%D1%8B%D1%85_%D1%81%D0%B8%D0%B3%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B2. [Дата доступа: июль 2017 ].
«Система управління польотом літака». [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk. wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0_%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%BC_%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BA%D0%B0. [Дата доступу: липень 2017 ].
В. Харченко, І. Остроумов, «Авіоніка: на-вчальний посібник». К. : НАУ, 272 c., 2013.
«Класифікація систем керування літаком». [Елект-ронний ресурс]. Режим доступу: http://stud ope dia.su/10_106505_l--klasifikatsiya-sistem-keruvannya-litakom--c--.html. [Дата доступу: липень 2017 ].
«Виникнення та еволюція комп'ютерних систем бронювання». [Електронний ресурс]. Режим досту-пу: http://pidruchniki.com/15801117/turizm/vinikn ennya_evolyutsiya_kompyuternih_sistem_bronyuvannya.
«Посібник з BSP для Агентів Місцеві Процедури». [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://w ww.iata.org/Sites/FMC/Files/ukraine-local-procedures-bsp-ukranian.pdf. [Дата доступу: липень 2017 ].
«TAIS Airline Solution — система обслу-живания авиапассажиров». [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://tais.ru/solution/icarus/.
Л. Щербак, С. Гнатюк, В. Сидоренко, О. Шаховал, «Метод визначення рівня важливості об’єктів критичної інформаційної інфраструктури в галузі цивільної авіації», Безпека інформації, т. 23, №1, С. 27- 38, 2017.
В. Сидоренко, С. Гнатюк, О. Юдін, «Екс-периментальне дослідження методу визначення рівня важливості об’єктів критичної інформаційної інфраструктури в галузі цивільної авіації», Захист інформації, т. 19, №2, С. 155-172, 2017.