Робоче навантаження диспетчера як чинник багатокритеріального секвенування прибуттів у системі точкового злиття
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.85.20436Ключові слова:
навігація, система точкового злиття, керування повітряним рухом, робоче навантаження диспетчераАнотація
У роботі досліджено стратегії випуску з дуг Point Merge у термінальних районах для надійного секвенування прибуттів і забезпечення розділення. Розглянуто три політики агрегації рішень на виході з дуги кон’юнктивну, диз’юнктивну та мажоритарну із неконпенсаційним бар’єром безпеки та варіантами керування швидкістю щодо цілі S*. Метою є оцінка здатності цих політик регулювати інтервали, підтримувати часове розділення, зменшувати політ на ешелоні на малих висотах, керувати попитом на вказівки та обмежувати екологічний вплив за різної погоди. Як приклад виконано експеримент на оприлюдненій геометрії Дубліна (EIDW) RWY 28L із реалістичною кінематикою й стратифікацією за METAR; показники включають інтервали на дузі/воротах/фіналі, помилку від цілі S*, часовий проксі втрати розділення, тривалість польотів на ешелоні та грубі оцінки пального / CO₂. Людський фактор ураховано через індекс робочого навантаження диспетчера, а ранжування альтернатив здійснено методом TOPSIS з AHP-подібними вагами за критеріями Безпека, Ефективність, Людський фактор і Довкілля. Результати показують, що вибір політики є ключовим драйвером регулярності інтервалів, навантаження радіообміну та низьковисотної поведінки, а явне врахування робочого навантаження диспетчера може змінювати пріоритети порівняно з оцінкою лише за ефективністю; отримана рамка є аудиторною та придатною до налаштування під специфіку аеродрому.
Посилання
International Civil Aviation Organization. (n.d.). Annex 11: Air traffic services (15th ed.). ICAO.
International Civil Aviation Organization. (n.d.). Doc 4444: Procedures for Air Navigation Services – Air Traffic Management (PANS-ATM). ICAO.
International Civil Aviation Organization. (n.d.). Doc 9859: Safety management manual (4th ed.). ICAO.
B. Favennec, E. Hoffman, et al., “The point merge arrival flow integration technique,” AIAA Aviation Technology, Integration, and Operations Conference, 2009. https://doi.org/10.2514/6.2009-6921
H. Hardell, E. Otero, T. Polishchuk, & L. Smetanová, “Optimizing air traffic management through point merge procedures: Minimizing delays and environmental impact in arrival operations,” Journal of Air Transport Management, 102706, 2025. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2024.102706
K. Dönmez, C. Çetek, & O. Kaya, “Air traffic management in parallel-point merge systems under wind uncertainties,” Journal of Air Transport Management, 102268, 2022. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2022.102268
International Civil Aviation Organization. (n.d.). Doc 9931: Continuous descent operations (CDO) manual. ICAO.
S. G. Hart, & L. E. Staveland, “Development of NASA-TLX (Task Load Index): Results of empirical and theoretical research,” In Advances in Psychology, vol. 52, 1988, pp. 139–183. https://doi.org/10.1016/S0166-4115(08)62386-9
B. Alaydi, et al., “Mitigating the Negative Effect of Air Traffic Controller Mental Workload on Job Performance,” Safety, 10(1), 20, 2024. https://doi.org/10.3390/safety10010020
J. K. Kuchar, & L. C. Yang, “A review of conflict detection and resolution modeling methods,” IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 2000. https://doi.org/10.1109/6979.898217
H. Taherdoost, “Multi-criteria decision making (MCDM) methods and concepts,” Encyclopedia, 2023. https://doi.org/10.3390/encyclopedia3010006
A. Oren, & O. Şahin, “The flight efficiency analysis on the multi-arrival route point merge system,” The Aeronautical Journal, 2022. https://doi.org/10.1017/aer.2021.105
X. Olive, J. Sun, L. Basora, & E. Spinielli, “Environmental inefficiencies for arrival flights at European airports,” PLOS ONE, 2023. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0287612
K. Dönmez, C. Çetek, & O. Kaya, “Aircraft sequencing and scheduling in parallel-point merge systems for multiple parallel runways,” Transportation Research Record, 2022. https://doi.org/10.1177/03611981211049410
H. Li, F. Wang, R. Yan, et al., “Rapid mental workload detection of air traffic controllers based on EEG power spectrum features, Sensors, 2024. https://doi.org/10.3390/s24144577
Q. Shao, Y. Sun, X. Zhang, et al., “Air traffic controller workload detection based on EEG and NASA-TLX,” Sensors, 2024. https://doi.org/10.3390/s24165301
S. Dožić, “Multi-criteria decision making methods: Application in the aviation industry,” Journal of Air Transport Management, 2019. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2019.101683
M. F. Bongo, K. M. S. Alimpangog, J. F. Loar, J. A. Montefalcon, & L. A. Ocampo, “An application of DEMATEL-ANP and PROMETHEE II approach for air traffic controllers’ workload stress problem, Journal of Air Transport Management, 2018. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2017.10.001
J.-P. Brans, & P.-H. Vincke, “Note – A preference ranking organisation method (the PROMETHEE method), Management Science, 1985. https://doi.org/10.1287/mnsc.31.6.647
K. Kiracı, B. Yıldız, & M. Bakir, “Aircraft selection by applying AHP and TOPSIS in interval type-2 fuzzy sets environment,” Complex & Intelligent Systems, 2020. https://doi.org/10.1007/s40747-020-00154-3
International Civil Aviation Organization. (n.d.). Doc 4444: PANS-ATM. ICAO.
T. L. Saaty, “Fundamentals of the analytic network process,” Journal of Systems Science and Systems Engineering, 2004. https://doi.org/10.1007/s11518-006-0158-y
T. L. Saaty, “Decision making with the analytic hierarchy process” International Journal of Services Sciences, 2008. https://doi.org/10.1504/IJSSCI.2008.017590
M. Behzadian, S. K. Otaghsara, M. Yazdani, & J. Ignatius, “A state-of-the-art survey of TOPSIS applications, Expert Systems with Applications, 2012. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2012.05.056
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).