Використання штучних вихорів для досліджень аеродинамічних характеристик літаків

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18372/1990-5548.82.19382

Ключові слова:

вихори, аеродинамічна труба, аеродинамічні характеристики, модель аеродинамічного профілю, експеримент

Анотація

У статті вирішено задачу розширення діапазону кута атаки безпечного польоту за допомогою об’ємних вихрогенераторів. Метод дослідження заснований на експериментальних випробуваннях в аеродинамічній трубі. Аналіз отриманих результатів дозволяє досліджувати зміни інтегральних аеродинамічних характеристик. Описано особливості експериментальної перевірки. Представлені об’ємні вихрогенератори трьох типів для певної моделі видування. Наведено порівняльний аналіз аеродинамічних характеристик моделі профілю у вигляді графічних залежностей. На графіках показано зміну коефіцієнтів аеродинамічних сил у системі координат швидкості. Проведено візуалізацію повітряного потоку. Описано об’ємні вихрові генератори. Дано опис експерименту в аеродинамічній трубі. Проведено аналіз отриманих результатів. Представлені компонування профільних моделей з бічними екранами. Отримані результати можуть бути корисними для літаків широкого класу, особливо для безпілотних літальних апаратів. Результати можуть бути використані в синтезі законів керування в збурених системах стабілізації та керування.

Біографії авторів

Олександр Іванович Жданов , Національний авіаційний університет, Київ

У статті вирішено задачу розширення діапазону кута атаки безпечного польоту за допомогою об’ємних вихрогенераторів. Метод дослідження заснований на експериментальних випробуваннях в аеродинамічній трубі. Аналіз отриманих результатів дозволяє досліджувати зміни інтегральних аеродинамічних характеристик. Описано особливості експериментальної перевірки. Представлені об’ємні вихрогенератори трьох типів для певної моделі видування. Наведено порівняльний аналіз аеродинамічних характеристик моделі профілю у вигляді графічних залежностей. На графіках показано зміну коефіцієнтів аеродинамічних сил у системі координат швидкості. Проведено візуалізацію повітряного потоку. Описано об’ємні вихрові генератори. Дано опис експерименту в аеродинамічній трубі. Проведено аналіз отриманих результатів. Представлені компонування профільних моделей з бічними екранами. Отримані результати можуть бути корисними для літаків широкого класу, особливо для безпілотних літальних апаратів. Результати можуть бути використані в синтезі законів керування в збурених системах стабілізації та керування.

Ольга Андріївна Сущенко , Національний авіаційний університет, Київ

Доктор технічних наук

Професор

Факультет аеронавігації, електроніки та телекомунікацій

Валерій Валентинович Орлянський , Національний авіаційний університет, Київ

Дослідник

Аерокосмічний факультет

Посилання

E. P. Udartsev, et al., Vortex Generator. Patent on the useful model. No. 67743 from 12.03.2012.

E. P. Udartsev, et al., The generator of longitudinal vortices. Patent on the useful model. No 111701. 25.11.2016.

J. S. Delinero, J. M. Di Leo, and M. E. Camocardi, “Vortex generators effect on low Reynolds number airfoils in turbulent flow,” International Journal of Aerodynamics, 2 (1), 2020, 1: 14. https://doi.org/10.1504/IJAD.2012.046539

P. S. Divekar and T. Ekbote, “Design of aerodynamic of an airplane wings,” IJSDR, vol. 4, pp. 59–64, 2019.

A. G. Shcherbonos, Aerodynamic characteristics of a wing with vortex generators in the conditions of non-stationary flow, Dissertation of Ph.D. 2012, NAU, Kyiv. [in Ukrainian]

S. I. Oleksienko, Control of flow separation using longitudinal vortices generators, Dissertation of Ph.D., 2018, NAU, Kyiv. (in Ukrainian)

S. M. A. Aftab, N. A. Razak, A. S. Mohd Rafie, and K. A. Ahmad, “Mimicking the humpback whale: An aerodynamic perspective,” Progress in Aerospace Science, 84, 2016, 48–69. https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2016.03.002

J. C. Lin, “Review of research on low-profile vortex generators to control boundary-layer separation,” Progress in Aerospace Sciences, vol. 38, issues 4-5, pp. 389–420, 2002. https://doi.org/10.1016/S0376-0421(02)00010-6.

D. Custodio, C. W. Henoch, and H. Johari, “Aerodynamic characteristics of finite span wings with leading-edge protuberances,” AIAA Journal, vol. 53(7), pp. 1878–1893, 2015. https://doi.org/10.2514/1.J053568.

A. K. Malipeddi, N. Mahmoudnejad, and K. A. Hoffmann, “Numerical analysis of effects of leading-edge protuberances on aircraft wing performance,” Journal of Aircraft, vol. 49(5), pp. 1336–1344, 2012. https://doi.org/10.2514/1.C031670.

O. A. Sushchenko and Y. N. Bezkorovainyi, “Improvement of UAV positioning by information of inertial sensors,” in Proceedings of IEEE 5th International Conference on Methods and Systems of Navigation and Motion Control (MSNMC), Kyiv, Ukraine, 2018, pp. 151–155. https://doi.org/10.1109/MSNMC.2018.8576307.

O. Zhdanov, V. Orlianskyi, and O. Sushchenko, “Research of aerodynamic characteristics of aviation profile model in conditions of artificial generation of large longitudinal vortices,” CEUR Workshop Proceedings, 3732, 2024, pp. 149–160.

O. Zhdanov, V. Orlianskyi, and O. Sushchenko, “Researching Influence of Vortex Generators on Aircraft Aerodynamic Characteristics,” Lecture Notes in Networks and Systems, 992 LNNS, 2024, pp. 410–422. https://doi.org/10.1007/978-3-031-60196-5_30

O. A. Sushchenko and A. A. Tunik, “Robust stabilization of UAV observation equipment,” in Proceedings of 2nd International Conference on Actual Problems of Unmanned Air Vehicles Development, Kyiv, Ukraine, 2013, pp. 176–180. https://doi.org/10.1109/APUAVD.2013.6705318

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-27

Номер

Розділ

АВІАЦІЙНИЙ ТРАНСПОРТ