Спектральний аналіз автокорреляційних функцій кутів крену та тангажу
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.80.18693Ключові слова:
людський фактор, амплітуда параметру, автокореляційні функції, аналіз спектрів, техніка пілотування політівАнотація
У статті розглянуто питання, пов’язані з оцінкою впливу психофізіологічного напруження пілота на якість техніки пілотування літаком. Якість керування повітряним судном оцінювалася за допомогою зміни параметрів польоту, а саме кутів крена і тангажу під час заходу на посадку літака. Для проведення дослідження використовувався аналіз автокореляційних функцій контрольованого параметра і їх спектри. Запропонований математичний апарат дає можливість відстежити, в який момент психофізіологічне напруження пілота зростає до стану емоційної нестабільності, побудувати функцію його впливу на якість пілотування літака. Цей метод необхідний для покращення підготовки екіпажів до особливих ситуацій в польоті.
Посилання
Safety Report. International Civil Aviation Organization, 999 Robert-Bourassa Boulevard Montréal, Canada. 2023. (https://www.icao.int/safety/Documents/ICAO_SR_2023_20230823.pdf).
Flight Operations Support & Services Airbus S.A.S. 31707 Blagnac Cedex, France, 2007, p. 211.
O. O. Chuzha, “Minimum landing speed criteria generated by means of avionics,” Proceedings of the Methods and Systems of Navigation and Motion Control: IEEE, December 2016, pp. 271–274. https://doi.org/10.1109/MSNMC.2016.7783159
O. O. Chuzha, H. V. Kyivskyi, and M. O. Chuzha, “Prevention factors by stall the aircraft during landing,” Materialy KHV mizhnarodnoyi naukovo-tekhnichnoyi konferentsiyi «AVIA-2021», Kyiv: NAU, 2021, pp. 9.8–9.10.
Yurii Hryshchenko, Victor Romanenko, and Maksym Zaliskyi, “Quality Assessment of Aircraft Glide Path Entrance,” Proceedings of the 9th International Conference "Information Control Systems & Technologies", Session 3: Modeling and software engineering, (September 24–26, 2020), Odessa, Ukraine, 2020, 649–660.
Y. V. Hryshchenko, Т. О. Pinchuk, V. G. Romanenko, and O. P. Slobodian, “Influence of the pilot's psychophysiological pressure on the quality of the flight piloting technique,” Electronics and Control Systems, Kyiv, NAU, no. 3(73), pp. 65–73, 2022. https://doi.org/10.18372/1990-5548.73.17015
V. Hryshchenko, V. Romanenko, and Y. Hryshchenko, “Quality of Piloting During the Approach,” Proceedings of the International Workshop on Advances in Civil Aviation Systems Development. ACASD 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 736, 2023, pp. 260–270. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-38082-2_20
Y. V. Hryshchenko, V. G. Romanenko, D. M. Pipa, and A. I. Amelina, “Piloting quality assessment systems,” Electronics and Control Systems, Kyiv, NAU, no. 3(61), pp. 55–60, 2019. https://doi.org/10.18372/1990-5548.61.14221
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).