Комплексна експлуатація видів транспорту в умовах військових міжнародних перевезень
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.75.17561Ключові слова:
військові вантажі, комплексне використання видів транспорту, міжнародні перевезення, аеродроми, аеропорти, прикордонні пункти, пропускна спроможність, економічна ефективністьАнотація
У статті визначено пріоритетні підходи до технічної та технологічної модернізації основних видів транспорту України та країн-союзників для забезпечення якісного транспортування різноманітних вантажів, а особливо вантажів військового призначення в умовах ведення бойових дій та в період відновлення економіки держави. Запропоновано алгоритм формування логістичних ланцюгів доставки військових вантажів за двома схемами (із США та Західної Європи). Описано необхідність створення єдиної транспортної системи, вирішення питання подальшого пропорційного розвитку єдиної транспортної системи та кожної з її складових (видів транспорту, структурних підрозділів). Визначено основні аспекти, які будуть впливати на перспективи розвитку єдиної транспортної системи. Описано основні задачі транспортної системи, які необхідно вирішувати для якісного задоволення потреб економіки держави та населення в транспортуванні. Визначено, що встановлюючи пріоритетність і черговість відновлення зруйнованих війною галузей економіки і соціальної сфери, необхідно, в першу чергу, всі ресурси (фінансові та матеріальні) спрямовувати на відновлення і розвиток транспорту, насамперед залізничного та авіаційного. Це єдиний підхід до вирішення комплексної проблеми підвищення якості роботи транспорту. Складність її вирішення полягає в забезпеченні, з урахуванням реальних обсягів перевезень, пропорційного розвитку кожного елемента видів транспорту.
Посилання
E. S. Alyoshinsky, “Development of a model of the transport complex "Sorting station – adjacent areas" for the selection of a rational technology of its functioning”: PhD thesis, Kharkiv, UkrDAZT, 2001, 18 p. [in Ukraine].
V. G. Galaburda, “Off-transport effect of work and development of railways,” Problems of transport economy: theses to. II international scientific conference, Dnipropetrovs'k, DIT, 2002, pp. 32–33. [in Russian].
I. N. Shapkin and A. I. Shchelokov, “Technology and management of transportation on railway transport (experience, theory and practice of the transition period),” Moscow: Zheldorizdat, 2003, 523 p. [in Russian].
V. A. Sharov, “Technological support of cargo transportation by rail in a market economy,” Moscow: Intertext, 2001, 198 p. [in Russian].
N. P. Teryoshina and O. A. Kuznetsova, "Interaction with users of transport services," Zheleznodorozhny transport, no.8, pp. 69–71, 2001. [in Russian].
V. G. Galaburda and Y. I. Sokolov, “Comprehensive assessment of the quality of transport services,” Railway transport, no. 5, pp. 60–64, 1999. [in Russian].
M. F. Trikhunkov, “Problems of improving the quality of cargo transportation by rail,” Interuniversity collection of scientific papers. MIIT, Issue 729, 1983, pp. 43–48. [in Russian].
M. F. Trichunkov, Transport production in market conditions: quality and efficiency, Moscow: Transport, 1993, 255 p. [in Russian].
D. A. Maceret, “Improvement of economic methods of management of production resources and railway transport,” Doctor of Economics, Moscow: MIIT, 2000, 317 p. [in Russian].
I. E. Levitsky, N. L. Tsehelnik, and I. N. Strelchenko, “On the algorithm of calculating fines for delay in cargo delivery,” Railway transport of Ukraine, no. 4, pp. 30–33, 2000. [in Russian].
A. N. Kotenko and V. M. Petrov, Progressive organization of the work of a freight railway station (from the experience of the Kharkiv-Balashovskyi station), Kyiv: Technika, 1989, 56 p. [in Russian].
P. O. Yanovsky, “Technological aspects of improving the quality of transport services,” Railway transport of Ukraine, no. 1, pp. 25–27, 2003. [in Ukraine].
L. O. Yelnikova, “Increasing the efficiency of the transportation process on railway directions by improving the operational management of the locomotive fleet operation”: PhD thesis. D. in Technical Sciences, Dnipropetrovs'k, DNUZT named after Academician V. Lazaryan, 2016, 22 p. [in Ukraine].
P. O. Yanovsky, “Study of the influence of the stability of freight traffic on the operation of marshalling yards,” Candidate of Technical Sciences (PhD), Kuibyshev, 1981, 312 p. [in Russian].
P. O. Yanovskyi, “Feasibility study of stabilization of freight trains movement,” Railway transport of Ukraine, no. 6, pp. 31–34, 2001. [in Ukraine].
K. V. Marintseva, Passenger transportation: Textbook. Kyiv: NAU, 2007, 240 p. [in Ukraine]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).