Програми керування авіаційного газотурбінного двигуна на режимах прискорення, скидання газу, режиму запуску. Оптимізація та оцінка якості програм керування

Автор(и)

  • Сергій Сергійович Товкач Національний авіаційний університет, Київ

DOI:

https://doi.org/10.18372/1990-5548.74.17293

Ключові слова:

програми керування, авіаційний газотурбінний двигун, прискорення, скидання газу, запуск, перехідний процес, якість, зменшення маси, безпровідний

Анотація

Статтю присвячено формуванню вимог точності регулювання авіаційного газотурбінного двигуна, однією з яких є підтримка тяги двигуна на заданому режимі роботи незалежно від стану двигуна в межах запасу за температурою газу. На її значення не повинно суттєво впливати включення або відключення додаткових споживачів потужності  і повітря, а також різні регулюючі впливи зі сторони САК (включення – виключення перепуску в компресорі і обдування корпусів, часткове обмеження подачі охолоджуваного повітря, зміна положення направляючих апаратів). Виконання вимог до точності регулювання є важливим для забезпечення надійності і безпеки роботи силової установки та зручності керування літаком. Для зниження експлуатаційних витрат необхідно, щоб в процесі експлуатації вимагалась мінімальна кількість додаткових налаштувань САК на режимі прискорення, скидання газу та режимі запуску. Програма регулювання реалізована у вигляді САК, яка є замкненим контуром головного зворотного зв’язку. В контурі є і гнучкий місцевій зворотній зв’язок, який призначеній для стабілізації САК, сприяє тому, щоб САК була досить стійкою. Наявність зворотних зв’язків в САК свідчить про те, що система може бути і нестійкою, тому аналіз САК повинний включати оцінку її стійкості і, при необхідності, вибір заходів і засобів для її стабілізації. Зміна вхідного сигналу в перший момент часу приводить до відповідного зростання відхилення, оскільки ланки перед об’єктом і сам об’єкт мають інерційність і тому частота обертання не може змінитися миттєво. Зміна відхилення, будучи посилена підсилювачем, перетворювачем тиристора і генератором, з врахуванням їх інерційності приводить до поступової зміни керуючої величини – напруги на якорі, яка плавно змінює частоту обертання валу так, що помилка стеження, тобто відхилення, спрямовується до нуля. Зворотний зв'язок за напругою стабілізує САК і підвищує її швидкодію. Таким чином здійснюється стеження. Досліджено впровадження безпровідних технологій в САК ГТД, що дозволить зменшити масу і габарити вузлів за рахунок зменшення кількості роз’ємів і кабелів, підвищити надійність та точність регулювання САК, знизити витрати на технічне обслуговування і підвищити пожежну безпеку.

Біографія автора

Сергій Сергійович Товкач , Національний авіаційний університет, Київ

Кандидат технічних наук

Доцент

Кафедра автоматизації та енергоменеджменту

Посилання

EUROCAE – standarts for future aviation. Access mode: http://www.eurocae.net/

Viktors Gutakovskis, “Combustion Chamber of Adaptive Type of the Perspective Milti-Mode Aviation Gas-turbine Engine,” Perspective Multi-Mode Aviation Gas-turbine Engine, 2019, pp. 1–6. ID:29495.

Sanju Kumar, Rashmi Rao, and B. A. Rajeevalochanam, “Current Practices in Structural Analysis and Testing of Aero-Engine Main Shafts,” Procedia Engineering (Aero-Engines), 2013, pp. 499–509. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2013.03.287.

Iian Arush, Marilena Pavel, and Max Mulder, “A singular values approach in helicopter gas turbine engines flight testing analysis,” Proceedings of the Instituation of Mechanical Engineers Part G Journal of Aerospace Engineering 234 (12): 095441002092006, 2020. https://doi.org/10.1177/0954410020920060.

Ibrahem M. A. Ibrahem, Ouassma Akhrif, Hany Moustapha, and Martin Staniszewski, “Nonlinear Generalized Predictive Controller based on Ensemble of NARX Models for Industrial Gas Turbine Engine,” Energy 230:120700, 2021. https://doi.org/10.1016/j.energy.2021.120700.

Iiam Arush, and Marilena Pavel, “Helicopter gas turbine engine performance analysis: A multivariable approach,” Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part G Journal of Aerospace Engineering, 233(3): 095441001774132, 2017. https://doi.org/10.1177/0954410017741329.

Xin Zhou, Feng Iu, Zhou Wenxiang, and Jinquan Huang. “An improved multivariable generalized predictive control algorithm for direct performance control of gas turbine engine” Aerospace Science and Technology, 99(3):105576, 2019. https://doi.org/10.1016/j.ast.2019.105576.

Evgeny Filinov, Venedikt S. Kuz’michev, and Andrey Tkachenko. “Estimation of cooling flow rate for conceptual design stage of a gas turbine engine” Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part A Journal of Power and Energy, 235(8):095765092110149, 2021. https://doi.org/10.1177/09576509211014981.

S. S. Tovkach, “Stochastic control information systems the aviation gas turbine engine,” Aerospace Science and TechnologyProceedings of the National Aviation University, 3(80), 2019, pp. 21–29. https://doi.org/10.18372/2306-1472.80.14269.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Номер

Розділ

ЕНЕРГЕТИЧНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ