Процес самоналаштування законів керування авіаційним газотурбінним двигуном
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.73.17009Ключові слова:
закони керування, авіаційний газотурбінний двигун, самоналаштування, перехідний процес, адаптивний регулятор, режими польоту, програма польотуАнотація
Статтю присвячено вибору параметрів та оцінці ефективності авіаційного двигуна на основі системного підходу, коли двигун і силова установка розглядається як підсистеми комплексу більш високого рівня ЛА. Для вирішення задач багатопараметричної оптимізації розробляються складні математичні моделі всієї системи, що складається з літака та систем керування, з урахуванням властивостей використовуваних палив. Інтеграція авіаційного двигуна і літального апарату здійснюється на основі умов забезпечення балансу мас, об’ємної компоновки стартового тяго-масового відношення. У комбінованих силових установках можна розглядати двигуни різних типів, наприклад, ТВД з паралельним або послідовним (тандемним) розташуванням контурів, ТРДДФ і ПВРД і пароводневі ракетно-турбінні двигуни кількох типів, параметри робочого процесу якого оптимізовані на основі умов типової програми польоту. Рішення задачі адаптації може здійснюватись за рахунок зміни, як програм керування, так і параметрів інтелектуальних регуляторів відокремлених підсистем, а також структури окремих підсистем і зв’язків між ними. Вищий рівень визначає, яку стратегію і який алгоритм адаптації в даній ситуації вибрати. Тут же визначається і оптимальна модель поведінки системи в ситуації, що склалася. На наступному рівні (рівні технологічного комплексу) формується стратегія інтеграції систем керування та планування ГТД, технологічного обладнання та інформаційної системи в залежності від режимів роботи ГТД і виконання поставлених перед ним задач. Виконана побудова моделі САК ГТД у програмному пакеті моделювання VisSim, проведені заходи зі стабілізації системи. Отримано передавальні функції основних елементів електронних САК ГТД: датчик частоти обертання, термопара, датчик тиску. датчик кутового положення, виконавчий механізм сопло-заслінка, рух літального апарата за кутом тангажу.
Посилання
EUROCAE – standarts for future aviation. Access mode: http://www.eurocae.net/
Yu. M. Tereshchenko, V. A. Boguslaev, E. V. Doroshenko, I. F. Kravchenko, I. A. Lastivka, M. M. Mitrakhovich, and Yu. Yu. Tereshchenko, “Aerodynamics of compressors of gas turbine engines with gas dynamic flow control,” Monograph, 2019, 408 p. [in Russian].
Laine Campbell, “Database Reliability Engineering: Designing and Operating Resilient Database Systems,” O'Reilly Media, 2017, 294 p.
Hewa Hussain Omar, “Development of novel mathematical models of plate heat exchanger for the task of optimization main parameters of the aviation gas turbine engine with heat recovery,” Journal of Physics Conference Series, 1745 (1): 012101, 2021. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1745/1/012101.
Biwen Lia, Jingjing Huang, Donglung Wang, “Robustness Analysis of Control Laws in Complex Dynamical Networks Evoked by Deviating Argument,” Discrete Dynamics in Nature and Society, 2022, pp. 1–14. https://doi.org/10.1155/2022/2033708.
V. P. Zakharchenko, S. V. Yenchev, S. S. Tovkach, and S. S. Ilienko, “System efficiency of programmed operations of avionics,” Monograph, 2018, 192 p. [in Ukrainian].
S. S. Tovkach, “Control Laws of the Aviation Gas Turbine Engine,” Electronics and Control Systems, 2(72), pp. 20–25, 2022. https://doi.org/10.18372/1990-5548.72.16938.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).