Процес самоналаштування законів керування авіаційним газотурбінним двигуном

Автор(и)

  • Сергій Сергійович Товкач Національний авіаційний університет, Київ

DOI:

https://doi.org/10.18372/1990-5548.73.17009

Ключові слова:

закони керування, авіаційний газотурбінний двигун, самоналаштування, перехідний процес, адаптивний регулятор, режими польоту, програма польоту

Анотація

Статтю присвячено вибору параметрів та оцінці ефективності авіаційного двигуна на основі системного підходу, коли двигун і силова установка розглядається як підсистеми комплексу більш високого рівня ЛА. Для вирішення задач багатопараметричної оптимізації розробляються складні математичні моделі всієї системи, що складається з літака та систем керування, з урахуванням властивостей використовуваних палив. Інтеграція авіаційного двигуна і літального апарату здійснюється на основі умов забезпечення балансу мас, об’ємної компоновки стартового тяго-масового відношення. У комбінованих силових установках можна розглядати двигуни різних типів, наприклад, ТВД з паралельним або послідовним (тандемним) розташуванням контурів, ТРДДФ і ПВРД і пароводневі ракетно-турбінні двигуни кількох типів, параметри робочого процесу якого оптимізовані на основі умов типової програми польоту. Рішення задачі адаптації може здійснюватись за рахунок зміни, як програм керування, так і параметрів інтелектуальних регуляторів відокремлених підсистем, а також структури окремих підсистем і зв’язків між ними. Вищий рівень визначає, яку стратегію і який алгоритм адаптації в даній ситуації вибрати. Тут же визначається і оптимальна модель поведінки системи в ситуації, що склалася. На наступному рівні (рівні технологічного комплексу) формується стратегія інтеграції систем керування та планування ГТД, технологічного обладнання та інформаційної системи в залежності від режимів роботи ГТД і виконання поставлених перед ним задач. Виконана побудова моделі САК ГТД у програмному пакеті моделювання VisSim, проведені заходи зі стабілізації системи. Отримано передавальні функції основних елементів електронних САК ГТД: датчик частоти обертання, термопара, датчик тиску. датчик кутового положення, виконавчий механізм сопло-заслінка, рух літального апарата за кутом тангажу.

Біографія автора

Сергій Сергійович Товкач , Національний авіаційний університет, Київ

Кандидат технічних наук. Доцент

Кафедра автоматизації та енергоменеджменту

Посилання

EUROCAE – standarts for future aviation. Access mode: http://www.eurocae.net/

Yu. M. Tereshchenko, V. A. Boguslaev, E. V. Doroshenko, I. F. Kravchenko, I. A. Lastivka, M. M. Mitrakhovich, and Yu. Yu. Tereshchenko, “Aerodynamics of compressors of gas turbine engines with gas dynamic flow control,” Monograph, 2019, 408 p. [in Russian].

Laine Campbell, “Database Reliability Engineering: Designing and Operating Resilient Database Systems,” O'Reilly Media, 2017, 294 p.

Hewa Hussain Omar, “Development of novel mathematical models of plate heat exchanger for the task of optimization main parameters of the aviation gas turbine engine with heat recovery,” Journal of Physics Conference Series, 1745 (1): 012101, 2021. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1745/1/012101.

Biwen Lia, Jingjing Huang, Donglung Wang, “Robustness Analysis of Control Laws in Complex Dynamical Networks Evoked by Deviating Argument,” Discrete Dynamics in Nature and Society, 2022, pp. 1–14. https://doi.org/10.1155/2022/2033708.

V. P. Zakharchenko, S. V. Yenchev, S. S. Tovkach, and S. S. Ilienko, “System efficiency of programmed operations of avionics,” Monograph, 2018, 192 p. [in Ukrainian].

S. S. Tovkach, “Control Laws of the Aviation Gas Turbine Engine,” Electronics and Control Systems, 2(72), pp. 20–25, 2022. https://doi.org/10.18372/1990-5548.72.16938.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-24

Номер

Розділ

ЕНЕРГЕТИЧНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ