Закони керування авіаційним газотурбінним двигуном
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.72.16938Ключові слова:
автоматична система керування, авіаційний газотурбінний двигун, перехідний процес, адаптивний регулятор, самоорганізація, режими польотуАнотація
Cтаттю присвячено вирішенню важливої науково-прикладної проблеми удосконалення динамічних характеристик авіаційного двигуна та забезпечення безпеки польотів і ефективності експлуатації повітряних суден із врахуванням властивостей адаптивного керування авіаційного газотурбінного двигуна: <будова><функціонування><адаптація><розвиток>. Ґрунтуючись на концепції створення перспективних авіаційних двигунів із підвищеним рівнем автоматизації керування та з агрегатами, працюючих при підвищених температурах і захищених від електромагнітних випромінювань високої енергії визначено основні закони керування авіаційним газотурбінним двигуном на дросельних режимах, режимі малого газу, режимах прийомистості і скидання газу, режимі запуску. Для вдосконалення робочого процесу двигуна запропоновано використання системи керування газотурбінним двигуном, як мехатронної системи за принципом адаптації. За допомогою перетворення Лапласа визначено динамічні характеристики силової установки та досліджено математичну модель силової установки в якості конструктивного аспекту системи автоматичного керування. Газотурбінний двигун і надзвуковий повітрозбірник до деякої ступені можна розглядати як самостійні об’єкти керування, замінюючи зв’язки між ними збурюючими впливами. Для контурів керування і обмеження необхідним є формування програм керування, де обчислюються значення керуючих параметрів частоти обертання ротора турбокомпресора, температури газів за турбіною. Регулювання витрат палива здійснюється за похідною керуючих параметрів.
Посилання
Yu. M. Tereshchenko, L. G. Volanska, M. S. Kylik, and V. V. Panin, Theory of aviation gas turbine engines, Manual, 2005, 500 p. (in Ukrainian).
EUROCAE – standarts for future aviation. Access mode: http://www.eurocae.net/
Yu. M. Tereshchenko, V. A. Boguslaev, E. V. Doroshenko, I. F. Kravchenko, I. A. Lastivka, M. M. Mitrakhovich, and Yu. Yu. Tereshchenko, “Aerodynamics of compressors of gas turbine engines with gas dynamic flow control,” Monograph, 2019, 408 p. (in Russian).
Laine Campbell, Database Reliability Engineering: Designing and Operating Resilient Database Systems, O'Reilly Media, 2017, 294 p.
Biwen Lia, Jingjing Huang, Donglung Wang, “Robustness Analysis of Control Laws in Complex Dynamical Networks Evoked by Deviating Argument,” Discrete Dynamics in Nature and Society, 2022, pp. 1–14. https://doi.org/10.1155/2022/2033708.
V. P. Zakharchenko, S. V. Yenchev, S. S. Tovkach, S. S. Ilienko, “System efficiency of programmed operations of avionics,” Monograph, 2018, 192 p. (in Ukrainian).
S. S. Tovkach, “Control Circuits and Limitations for the Construction of an Automatic Control Systems for an Aviation Gas Turbine Engine,” Aerospace Technic and Technology, 4(182), pp. 68–72, 2022. https://doi.org/10.32620/aktt.2022.4sup2.10.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).