Закони керування авіаційним газотурбінним двигуном

Автор(и)

  • Сергій Сергійович Товкач Національний авіаційний університет, Київ

DOI:

https://doi.org/10.18372/1990-5548.72.16938

Ключові слова:

автоматична система керування, авіаційний газотурбінний двигун, перехідний процес, адаптивний регулятор, самоорганізація, режими польоту

Анотація

Cтаттю присвячено вирішенню важливої науково-прикладної проблеми удосконалення динамічних характеристик авіаційного двигуна та забезпечення безпеки польотів і ефективності експлуатації повітряних суден із врахуванням властивостей адаптивного керування авіаційного газотурбінного двигуна: <будова><функціонування><адаптація><розвиток>. Ґрунтуючись на концепції створення перспективних авіаційних двигунів із підвищеним рівнем автоматизації керування та з агрегатами, працюючих при підвищених температурах і захищених від електромагнітних випромінювань високої енергії визначено основні закони керування авіаційним газотурбінним двигуном на дросельних режимах, режимі малого газу, режимах прийомистості і скидання газу, режимі запуску. Для вдосконалення робочого процесу двигуна запропоновано використання системи керування газотурбінним двигуном, як мехатронної системи за принципом адаптації. За допомогою перетворення Лапласа визначено динамічні характеристики силової установки та досліджено математичну модель силової установки в якості конструктивного аспекту системи автоматичного керування. Газотурбінний двигун і надзвуковий повітрозбірник до деякої ступені можна розглядати як самостійні об’єкти керування, замінюючи зв’язки між ними збурюючими впливами. Для контурів керування і обмеження необхідним є формування програм керування, де обчислюються значення керуючих параметрів частоти обертання ротора турбокомпресора, температури газів за турбіною. Регулювання витрат палива здійснюється за похідною керуючих параметрів.

Біографія автора

Сергій Сергійович Товкач , Національний авіаційний університет, Київ

Кандидат технічних наук. Доцент

Кафедра автоматизації та енергоменеджменту

Посилання

Yu. M. Tereshchenko, L. G. Volanska, M. S. Kylik, and V. V. Panin, Theory of aviation gas turbine engines, Manual, 2005, 500 p. (in Ukrainian).

EUROCAE – standarts for future aviation. Access mode: http://www.eurocae.net/

Yu. M. Tereshchenko, V. A. Boguslaev, E. V. Doroshenko, I. F. Kravchenko, I. A. Lastivka, M. M. Mitrakhovich, and Yu. Yu. Tereshchenko, “Aerodynamics of compressors of gas turbine engines with gas dynamic flow control,” Monograph, 2019, 408 p. (in Russian).

Laine Campbell, Database Reliability Engineering: Designing and Operating Resilient Database Systems, O'Reilly Media, 2017, 294 p.

Biwen Lia, Jingjing Huang, Donglung Wang, “Robustness Analysis of Control Laws in Complex Dynamical Networks Evoked by Deviating Argument,” Discrete Dynamics in Nature and Society, 2022, pp. 1–14. https://doi.org/10.1155/2022/2033708.

V. P. Zakharchenko, S. V. Yenchev, S. S. Tovkach, S. S. Ilienko, “System efficiency of programmed operations of avionics,” Monograph, 2018, 192 p. (in Ukrainian).

S. S. Tovkach, “Control Circuits and Limitations for the Construction of an Automatic Control Systems for an Aviation Gas Turbine Engine,” Aerospace Technic and Technology, 4(182), pp. 68–72, 2022. https://doi.org/10.32620/aktt.2022.4sup2.10.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-23

Номер

Розділ

ЕНЕРГЕТИЧНЕ МАШИНОБУДУВАННЯ