Аналіз впливу зміни крейсерської швидкості та ешелону польоту на споживання палива в керуванні повітряним потоком
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.67.15558Ключові слова:
програма наземної затримки, бортова затримка, еквівалентна крейсерська швидкість, керування потоком повітряного руху, необхідний час прибуттяАнотація
Розглянуто проблему планування польоту на випадок затримки. Досліджуються критеріальні обмеження між витратою палива та необхідним часом польоту при зміні номінальної крейсерської швидкості. Доведено, що затримка польоту в повітрі може бути реалізована без додаткових витрат на паливо, що визначається та оцінюється за відсутності або присутності вітру. Також було розглянуто та проаналізовано вплив вибору іншого рівня польоту та використання додаткового палива для отримання більшої затримки. Результати показують, що для різних рівнів польоту та напрямку вітру затримка може варіюватися від 3 до 13 хвилин. Початковий рівень польоту визначається як один з основних параметрів, що впливає на величину затримки в повітрі.
Посилання
T. Kistan, A. Gardi, R. Sabatini, S. Ramasamy, and E. Batuwangala, “An evolutionary outlook of air traffic flow management techniques,” Progress in Aerospace Sciences, vol. 88, 2017, pp. 15–42. https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2016.10.001
A. Mukherjee, S. R. Grabbe, and B. Sridhar, “Predicting ground delay program at an airport based on meteorological conditions,” in 14th AIAA aviation technology, integration, and operations conference, 2014, p. 2713. https://doi.org/10.2514/6.2014-2713
L. D. Muñoz and X. P. Menéndez, “ATFM airborne delays without extra fuel consumption in wind conditions,” in Proceedings of the 5th International Congress on Research in Air Transportation, 2012.
S. Ilnytska and V. Kondratiuk, “Regulatory and legal aspects analysis of PBN implementation in Ukraine,” in proceedings of XIII International scientific-technical conference “Avia-2017”, pp. 12.1–12.11.
V. M. Kondratiuk, V. V. Konin, S. I. Ilnytska, and O. V. Kutsenko, “Zhuliany airport as a possible candidate for ranging integrity monitoring station placement in Kyiv region,” Electronics and Control Systems, no. 4(62), pp. 16–23, 2019. https://doi.org/10.18372/1990-5548.62.14377
https://www.eurocontrol.int/model/bada
Y. Xu, R. Dalmau, and X. Prats, “Maximizing airborne delay at no extra fuel cost by means of linear holding,” Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 81, pp. 137–152, 2017. https://doi.org/10.1016/j.trc.2017.05.012
Y. K. Kim, J. W. Han, H. Park, “Trajectory prediction for using real data and real meteorological data,” in Ubiquitous Computing Application and Wireless Sensor 2015, pp. 89–103. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9618-7_9
M. S. Aktürk, A. Atamtürk, and S. Gürel, “Aircraft rescheduling with cruise speed control,” Operations Research, 62(4), pp. 829–845, 2014. https://doi.org/10.1287/opre.2014.1279
www.wunderground.com
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).