Помилки оцінювання зовнішніх збурюючих впливів
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.56.12946Ключові слова:
Інеціальна навігаційна система, літальний апарат, акселерометр, збурюючі впливи, хвильове рівняння, функція ЛаґранжаАнотація
Проаналізовано поведінку інерціальної навігаційної системи літального апарату при наявності різних за тривалістю у часі зовнішніх збурюючих впливів. Запропоновано новий підхід до аналізу основного принципу, що визначає роботу найпростішого акселерометра. Показано, що послідовний строгий аналіз процесу вимірювання дає можливість виявити певне нове джерело помилок в оцінюванні величини збурюючого впливу. Показано, що якщо не брати до уваги ці можливі похибки, то будь-яка самоналаштовувальна система літака може бути функціонально пошкодженою чи, принаймні, функціонально ненадійною. Ці похибки виникають тільки за умови, що тривалість у часі збурюючого впливу є меншою певного критичного значення t, котре залежить від конкретних характеристик інерціальної навігаційної системи та власне самого літака. Запропоновано метод визначення t.
Посилання
V. M. Sineglasov and F. M. Zaharin, “Perspectives of integrated inertial-satellite systems development of aircraft of civil aviation,” 2-nd International Conference “Methods and Systems of Navigation and Motion Control”. Proceedings. Oct. 9-12, 2012, Kyiv, Ukraine.
V. Laria and A. Tunik, “Gyro-free accelerometer based SINS: Algorithms and Structures,” 2-nd International Conference “Methods and Systems of Navigation and Motion Control”. Proceedings. Oct. 9-12, 2012, Kyiv, Ukraine.
Y. Opanasiuk, “Theoretical framework to construct optimal flights safety diagnostic procedures,” 2-nd International Conference “Methods and Systems of Navigation and Motion Control”. Proceedings. Oct. 9-12, 2012, Kyiv, Ukraine.
Kenneth R. Britting. Inertial Navigation System Analysis, John Wiley&Sons, 1971
Jack B. Kuipers, Quaternions and Rotation Sequences: a primer with Applications to Orbit Aerospace and virtual reality. Princeton University Press, 1999.
Introduction to Inertial Navigation
http://www.navlab.net/Publications/Introduction_to_Inertial_Navigation.pdf
D. N. Pitterman and C. E. Roberts, “Determining Inertial Errors from Navigation-in-place Date” Proc. Of the IEEE Position Location and Navigation Symposium, 2001, pp. 60–67.
A. E. Bryson, Control Spacecraft and Aircraft, Prinston University Press, Prinston, NY, 1993
. Paul D. Grove Navigation using Inertial sensors. IEEE Aerospace and Electronic Systems Magazine 30(2): 42-69, 2015
T. F. Weiner, "Theoretical analysis of gimballess inertial reference equipment using delta-modulated instruments," 1962.
P. G. Savage, "Blazing gyros: The evolution of strapdown inertial navigation technology for aircraft," Journal of Guidance Control and Dynamics, pp. 637–655, June 2013.
W. Xue, J. Wang, and T. H. Cui, “Modeling and Design of Polymer-Based Tunneling Accelerometers by ANSYS/MATLAB,” J. Trans. Mechatron. vol. 10, pp. 468–471, 2005.
L. D. Landau and E. M. Lifshits, Mechanics, Third Edition. Moscow, “Nauka”, 1973, (in Russian).
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).