Метод діагностування аеродінамічного стану літака у польоті на основі зміни термічних полів
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.54.12308Ключові слова:
Зовнішні обводи, пошкодження, повітрянний корабель, температурний градієнт, тепловий метод, примежовий шар, діагностуванняАнотація
Проведено дослідження в результаті яких розроблено метод аеродинамічного стану літака за тепловими полями. На основі математичного та натурного експериментів, встановлено закономірності формування температурного градієнту у примежовому шарі повітря, що виникає у разі пошкодження зовнішніх обводів. Виявлено параметри, які впливають на поведінку температурного градієнту, а саме: швидкість та кут атаки літака, форма профіля крила, характер пошкодження, місце появи пошкодження відносно контурів зовнішніх обводів.
Посилання
Ranter, "Airliner Accident Statistics 2006," Aviation Safety Network, 2007.
NTSB, "Aviation Accidents from the past 10 years," 2007.
Halim Alwi B. Eng. Fault tolerant sliding mode control schemes with aerospace applications. Leicester Control and Instrumentation Research Group Department of Engineering University of Leicester.
R. J. Patton, “Fault tolerant control: the 1997 situation,” in Proceedings of the IFAC Symposium - SAFEPROCESS ’97, 1997, pp. 1035–1055.
Y. Zhang and J. Jiang, “Bibliographical review on reconfigurable fault tolerant control systems,” in Proceedings of the IFAC Symposium SAFEPROCESS’03, Washington, 2003, pp. 265–276.
Accident and Serious Incident Reports: Bird Strike: http://www.skybrary.aero/index.php/Accident_and_Serious Incident Reports: BS
D. O. Shevchuk, “Automated identification system baseds on the changing of the temperature field of aircraft elements,” Electronics and control systems, Кyiv: NAU, 2013, no. 4(38), pp. 114–118. (in Ukraine)
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).