Питання авіаційної безпеки на етапі заходу на посадку
DOI:
https://doi.org/10.18372/1990-5548.84.20202Ключові слова:
безпека польотів, надійність приладів, радіовисотомір, відмова в польоті, захід на посадку, психофізіологічний стрес, реакція пілота, діагностика авіоніки, резервування системиАнотація
У статті досліджено психофізіологічний стрес, якого зазнає екіпаж під час стандартного заходу на посадку – одного з найвідповідальніших етапів авіаційного польоту. Підвищене когнітивне та емоційне навантаження може суттєво впливати на ефективність дій пілотів, включно зі зниженням ситуаційної обізнаності, точності прийняття рішень та швидкості реакції. Особливу увагу приділено важливості своєчасної та точної діагностики авіоніки для зниження ризиків, пов’язаних із відмовою обладнання або неправильною інтерпретацією даних приладів. У цьому контексті запропоновано метод розрахунку надійності критично важливих бортових приладів під час посадки. Підхід об’єднує технічні параметри надійності з урахуванням впливу експлуатаційних факторів стресу для створення комплексної системи оцінювання. Отримані результати спрямовані на вдосконалення протоколів безпеки та розробку більш стійких авіонікових систем.
Посилання
Y. V. Hryshchenko, O. O. Chuzha, and T. S. Solomakha, “Spectral analysis of autocorrelation functions of roll and pitch angles,” Electronics and Control Systems, Kyiv, NAU, No. 2(80), pp. 100–104, 2024. https://doi.org/10.18372/1990-5548.80.18693
J. Zheng, Y. Wang, and Q. Li, “Quantitative reliability assessment of aviation instrumentation using exponential failure models,” Journal of Aerospace Engineering, Reston, ASCE, vol. 38, no. 4, pp. 1023–1034, 2021. https://doi.org/10.1061/(ASCE)AS.1943-5525.0001356
K. J. Smith, T. C. Endsley, and T. K. Clark, “Predicting Situation Awareness from Physiological Signals,” arXiv preprint, Ithaca, Cornell University, arXiv:2506.07930, 2025. https://arxiv.org/abs/2506.07930
L. Lutnyk, D. Rudi, V. R. Schinazi, P. Kiefer, and M. Raubal, “The effect of flight phase on electrodermal activity and gaze behavior: A simulator study,” Applied Ergonomics, Amsterdam, Elsevier, vol. 109, 103989, 2023.
https://doi.org/10.1016/j.apergo.2023.103989
S. Santos, J. A. Parraca, O. Fernandes, S. Villafaina, V. J. Clemente Suárez, and F. Melo, “The Effect of Expertise during Simulated Flight Emergencies on the Autonomic Response and Operative Performance in Military Pilots,” International Journal of Environmental Research and Public Health, Basel, MDPI, vol. 19, no. 15, 9141, 2022.
https://doi.org/10.3390/ijerph19159141
C. Fernández Morales, L. Espejo Antúnez, V. J. Clemente Suárez, et al., “Analysis of heart rate variability during emergency flight simulator missions in fighter pilots,” BMJ Military Health, London, BMJ Publishing Group, vol. 170, no. 4, pp. 296–302, 2024. https://doi.org/10.1136/military-2022-002242
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).